Link Building: via externe links jouw autoriteit boosten

Link building is naast content en technische SEO de derde pijler van een website die sterk scoort in Google. Kwalitatieve links vanaf externe websites naar jouw webpagina’s worden door zoekmachines zoals Google gezien als een blijk van de autoriteit van jouw website. Met link building maak je daar werk van. Een hoge ranking kan dan het resultaat zijn.

  • Online marketing
  • SEO

Link building: wat is dat precies?

Bewust relevante inkomende links van externe websites genereren, dat noemen we link building. Die externe links, ook wel backlinks genoemd, kunnen helpen om een pagina beter te laten scoren in Google. Belangrijk is dat het gaat om relevante links die effectief refereren aan jouw producten of diensten.

In de begindagen van link building was vooral kwantiteit de prioriteit. Duizenden spam links konden een pagina op nummer 1 in Google krijgen.

Vandaag brengt de zoekmachine ook kwaliteit van links in rekening. Sinds de Penguin update valt die beter te achterhalen. Kwalitatieve links zijn daarom erg belangrijk geworden. Puur werken op kwantiteit kan op korte termijn wel effect hebben, maar wordt na een tijd toch afgestraft door Google. Duizenden links naar jouw website met het doel om snel te scoren is dus geen duurzame werkwijze.

Moet ik daar echt in investeren?

We raden dat wel aan, ja.

Kwalitatieve links maken het complexe algoritme van Google duidelijk dat jouw webpagina autoriteit heeft en relevant is. Ze zijn dan ook essentieel voor je ranking. Het vergt een zekere investering, want link building is een intensieve bezigheid. Maar die investering verdien je terug door je goede positie.

In die zin is het een belangrijk onderdeel van sterke online marketing.

Zorg voor een sterke startpositie

Link building werkt pas als jouw pagina op zichzelf voldoende hoog scoort in Google: een top 30 notering is essentieel. Voor we externe links kunnen opbouwen, moet jouw website dus sterk scoren op de twee andere aspecten van zoekmachineoptimalisatie of search engine optimization:

  • Technische SEO: een optimale backend met een goede sitemap, HTTPS-status (zeker geen HTTP), een hoge laadsnelheid, mobielvriendelijkheid, optimale meta description.
  • On page SEO: een optimale frontend met sterke titels, zinvolle URL’s, interne links, relevante en goede content, gebruik van relevante keywords waarvoor interesse bestaat.

Optimaliseer eerst jouw website voor je aan andere webbeheerders vraagt om een link naar een pagina op te nemen.

Verschillende soorten externe links

Er zijn verschillende soorten backlinks die een webpagina kunnen laten scoren in Google. Een permanent aandachtspunt hierbij is de kwaliteit van de externe links. Die moeten komen van websites met relevante content.

Natuurlijke links

Soms leggen copywriters of webbeheerders uit eigen beweging een link naar je website. Ze willen bijvoorbeeld uitgaande links op hun pagina’s opnemen, met als doel een hogere waardering door Google. Of de content op jouw website is dermate interessant en/of relevant dat ze hun lezers naar jou willen toe leiden. Dat is nóg een goede reden om werk te maken van goede content op jouw website.

Zelf geïnitieerde links

Een aspect van link building is dat we bloggers, klanten, vrienden, leveranciers en andere webbeheerders expliciet vragen om naar jouw website te linken. Enkele manieren om dat te doen:

  • Links ruilen
  • Persberichten of promoties verspreiden
  • Bloggers vragen om over jouw producten of diensten te schrijven, al dan niet tegen betaling

Zelf gerealiseerde links

We kunnen ook zelf links naar jouw webpagina’s realiseren op een website met het doel jouw pagina’s hoger te ranken in Google. Dat kunnen we doen op verschillende manieren:

  • Op websites die thematisch geordende links verzamelen
  • Op een webforum of als reactie op een blog
  • In comments en testimonials bij productomschrijvingen
  • In een interview
  • In een artikel als gastschrijver

Heel belangrijk is om zeker de interne link building niet over het hoofd te zien. Link dus zeker vanop landingspagina’s naar andere pagina’s op jouw website, die worden relevanter en zullen hoger ranken.

Tijd voor een SEO-vriendelijke website?

Contacteer ons voor een eerste kennismaking.

Contacteer ons

Nofollow links zijn niet te verwaarlozen

Bij het plaatsen van een backlink kan die een nofollow tag krijgen. Daarmee wordt duidelijk gemaakt dat de link niet geïndexeerd moet worden en dus geen invloed heeft op de ranking in Google. Op het eerste zicht lijkt zo’n nofollow link dus niet meteen bij te dragen tot jouw online marketingstrategie.

Maar de waarheid is enigszins anders. Google beloont websites die op organische wijze autoriteit opbouwen en die autoriteit dus bijvoorbeeld niet kunstmatig boosten door links te kopen. Een te groot aantal follow links kan voor Google verdacht lijken. Een nofollow link is een indicatie van die natuurlijke autoriteit en zorgt voor een betrouwbaar linkprofiel.

Kwalitatieve links bij Conversal

Vandaag is link building een vast onderdeel van een SEO-strategie. Zoals je hierboven al kon lezen, zitten er echter wel wat addertjes onder het gras. Zeker omdat Google de nadruk legt op kwaliteit boven kwantiteit is het een intensief en gespecialiseerd proces. Het is dan ook aan te bevelen om link building uit te besteden aan specialisten. Bij Conversal vind je die!

Link building: de belangrijkste aandachtspunten

Het genereren van externe links kan een krachtig SEO-wapen zijn, maar bij foutief gebruik keert dat wapen zich tegen jou. Google is namelijk streng voor slechte links.

Wie zich aan link building waagt, moet oog hebben voor een aantal punten:

  1. Vermijd websites die in bulk grote aantallen links publiceren.
  2. Varieer in de externe websites en ga voor links vanaf verschillende IP adressen.
  3. Streef naar variërende ankerteksten (het stukje tekst waaronder de link zit.
  4. Zorg voor links naar verschillende pagina’s op jouw website, dus niet steevast naar je homepagina of eerste pagina.

Bespreek jouw project

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul vrijblijvend het formulier in en we nemen snel contact op.

  • Wij respecteren jouw privacy. Jouw gegevens worden altijd vertrouwelijk behandeld.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.