Marketing automation: automatiseer je online marketingacties

Online marketing is vaak een kwestie van segmenteren en gepersonaliseerd communiceren. Dat kan al snel een tijdrovende bezigheid worden. Door te automatiseren doe je daar iets aan. Bovendien schept doordachte automatisering reële kansen om meer leads en meer klanten binnen te halen.

  • Online marketing
  • Mail

Wat is marketing automation?

Marketing automation betekent de automatisering van een deel van de online marketing. De software helpt om beter te segmenteren met e-mail, websites en blogs.

Enkele voorbeelden?

  • Automatische (mail)campagnes
  • Monitoren van het proces dat leads doorlopen (lead scoring)
  • Persoonlijk targeten voor een customized benadering

Lead generation is erg belangrijk, want je hebt voldoende nieuwe leads nodig om dit op een goede manier te kunnen toepassen. Maar mits de juiste aanpak kan dit voor jouw bedrijf of jouw organisatie een zeer nuttig deel worden van de marketing strategie.

Waarom zou ik hierop inzetten?

Wel, daar zijn 5 goede redenen voor:

  1. Je kan jouw communicatie zeer goed personaliseren en segmenteren met de juiste automation tools.
  2. Repetitieve taken kunnen beter worden gepland en vergen minder tijd.
  3. Testen, monitoren en evalueren van acties gebeurt op zeer efficiënte wijze. Je kan dus kort op de bal spelen.
  4. De conversie wordt verhoogd door kwalitatieve leads goed te monitoren en op te volgen (lead scoring).
  5. De verschillende aspecten van online marketing worden beheerd en gestuurd vanuit één marketing automation platform.

Hoe pak je het aan?

Wil je automation toepassen voor jouw bedrijf, product of dienst, dan zijn er een aantal vragen die een antwoord moeten krijgen:

  1. Wat is jouw strategie?
    Daarbij gaat het om het bepalen van de doelgroep, de manier waarop die wordt bereikt en de doelstelling.
  2. Wie zijn jouw leads?
    Analyseer de noden en verwachtingen van de doelgroep en bepaal hun positie in het aankoopproces of de marketing funnel.
  3. Welke content heb je te bieden?
    Aangezien je mikt op verschillende profielen, zal je ook je content moeten segmenteren. Vanuit dezelfde website kunnen verschillende call-to-actions of aanbiedingen worden verspreid naargelang de bestemmeling.
  4. Wat zijn de resultaten?
    Goede monitoring en evaluatie is één van de troeven van marketing automation. Permanent analyseren en bijsturen waar nodig is perfect mogelijk.

Dit kan je allemaal doen

Marketing automation is een grote stap vooruit voor bedrijven en marketeers. Een greep uit de mogelijkheden:

  • Mailings versturen
  • Social media beheren
  • Blogs publiceren
  • Landingspagina’s creëren
  • Campagnes uitwerken
  • Meten en analyseren
  • Segmenteren en targeten
  • Leads opvolgen

Met marketing automation bespaar je tijd en win je conversies

Contacteer ons vrijblijvend en ontdek hoe jouw bedrijf er beter van wordt.

Contacteer ons

Handige tips voor marketing automation

Wil je aan de slag met marketing automation? Goed idee! Maar houd wel deze aandachtspunten in gedachten. Wij helpen je daar graag bij en zorgen voor alle kennis en tools die je nodig hebt voor succesvolle automation. Uiteraard kunnen we bij Conversal ook zelf voor de uitvoering zorgen. Zo ben je zeker van een doordachte aanpak door een ervaren specialist en kan jij focussen op de core business van jouw bedrijf.

Technische kennis is noodzakelijk

Marketing automation vergt de nodige technische kennis. Hubspot en andere automation software functioneert zeer goed, maar je moet toch wat kunde in huis hebben om er vlot mee aan de slag te gaan. Ontbreekt die in jouw bedrijf, dan kan je best in zee gaan met een specialist zoals Conversal.

Content is broodnodig

Online marketing is niets zonder kwalitatieve content en dat geldt ook als je die automatiseert. De basis bestaat uit interessante content die inspeelt op de interesses en vragen van jouw (potentiële) klanten.

Verval niet in verkoopspraatjes

De call to action die puur op verkoop gericht is, bevindt zich niet in het begin van de customer journey. Eerst gaat het erom dat je content ter beschikking stelt waar je potentiële klant iets aan heeft. Zo win je iemands vertrouwen. Verderop in het proces blijft het belangrijk relevante content te bieden, ook als je in de verkoopfase zit.

Vertrek vanuit een duidelijke strategie

Automation is een efficiënt middel om jouw marketing beter en vlotter te laten verlopen, maar het is geen doel op zich. Met andere woorden: het is geen antwoord op álle vragen, je hebt nog steeds nood aan een goede strategie. Die laatste richt zich meer en meer op inbound marketing: het vertrekpunt bestaat uit de (potentiële) klant en zijn interesses. Hij of zij wordt niet gebombardeerd met reclameboodschappen, maar kan op eigen ritme relevante content tot zich nemen.

Segmenteren is de boodschap

Je doelpubliek bestaat eigenlijk uit tal van subgroepen waarop je een specifieke boodschap richt. Al die verschillende communicatiestromen van inhoud voorzien kan best tijdrovend zijn. Maar daarom is er nu net marketing automation: het is een prima kanaal om doordacht en efficiënt te segmenteren en klanten en prospects gepersonaliseerd te benaderen.

Overdrijf niet met het aantal mailings

Omdat automatisering het versturen van mailings vergemakkelijkt, zou de reflex kunnen ontstaan dat je heel veel mails gaat uitsturen. Maar 30 mails per maand, daar zit niemand op te wachten. Focus op de kwaliteit, niet de kwantiteit.

Laat online marketing geen zorg, maar net een oplossing zijn

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met ons en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.

Contacteer ons

Marketing automation en CRM: wat is het verschil?

Geautomatiseerde marketingtechnieken worden wel eens verward met CRM (custromer relationship management). Er zijn dan ook wel wat gelijkenissen. Ze onderscheiden zich op vlak van het proces waarop ze betrekking hebben. De eerste is gericht op het marketingproces, terwijl CRM het verkoopproces ondersteunt.

In een CRM-systeem worden alle klantgegevens opgenomen, net als alle relevante data met betrekking tot het verkoopproces. Typisch zullen sales medewerkers in het systeem hun contacten, offertes of andere documenten bijhouden.

Heel belangrijk is dat beide systemen perfect op elkaar aansluiten. Vaak evolueert een contact van de marketingfase (als lead) naar de salesfase (als prospect of klant).

Bespreek jouw project

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul vrijblijvend het formulier in en we nemen snel contact op.

  • Wij respecteren jouw privacy. Jouw gegevens worden altijd vertrouwelijk behandeld.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.