Social media marketing

Social media maakt deel uit van haast elke marketing mix. Met een doordachte social media strategie zorg je voor binding van je bestaande klanten en werving van nieuwe klanten..

Social media marketing iets voor mij?

Social media strategieWil je een groter online bereik? Wil je jouw boodschap bij potentiële klanten krijgen? Is het je bedoeling om bestaande klanten aan jouw bedrijf of merk te binden? Dan raden we je aan om social media in te zetten als volwaardig marketingkanaal. En wil je dat bovendien op een doordachte manier doen? Integreer social media dan in je marketingstrategie.

Wij zien alvast enkele heel goede redenen om dat te doen:

  • Het is een prima manier om verkeer naar jouw website te genereren.
  • Er bestaan verschillende kanalen: voor elke doelstelling en voor elke doelgroep is er wel een eentje.
  • Je kan zowel organisch als via advertenties groeien.
  • Dit is het populairste reclamemedium.
  • Interactie met klanten of prospects is mogelijk en brengt jouw bedrijf of merk dichter bij hen.

Social media marketing begint bij een goed plan

Alles begint bij een social media plan

Social media marketing is niet: lukraak wat berichten posten op Facebook en andere kanalen. Uiteraard zijn spontane posts best fijn, maar een doordacht en gestructureerd plan is onontbeerlijk. Zo bewaak je de relevantie, want die is noodzakelijk om effectief je bereik te vergroten. Op basis van een duidelijke content planning leggen we vast welke boodschap op welk tijdstip en via welk kanaal wordt verspreid. Daarbij hebben we veel aandacht voor interactie, want dat is net het grote voordeel van social media.

In het plan leggen we ook vast op welke manier en via welke kanalen we adverteren. En we bepalen de wisselwerking met jouw website, want beiden vormen samen de basis van een sterke online marketing strategie. Tenslotte stellen we het plan voortdurend bij door continue monitoring van jouw social media én het volgen van de laatste trends.

Tal van mogelijkheden

Met social media marketing kan je heel wat kanten uit:

  • Advertentiecampagnes
    Adverteer heel gericht per segment (qua leeftijd, locatie, interesses). Zo wordt het mogelijk om bijvoorbeeld te targeten op mensen die zich op een bepaald moment op een bepaalde locatie bevinden. Je kan ook mikken op een lookalike audience, dat is een gelijkaardige groep als jouw klantenbestand.
  • Inhoud
    Content is ook op sociale media ultrabelangrijk. Daarover lees je verder meer.
  • Community management
    Bouw een hechte band op met je trouwste fans. Speel in op hun reacties en geef gevolg aan hun vragen en opmerkingen.
  • Bouw een verhaal
    Net door de boeiende mix van jouw boodschappen en reactie van fans en volgers kan je een echt verhaal schrijven. Zo trek je potentiële klanten mee in wat je te vertellen hebt.
  • Verschillende content
    Social media kanalen lenen zich bij uitstek voor het gebruik van video’s, foto’s, infographics en dergelijke. Kanalen als Instagram zijn er zelfs helemaal op afgestemd. Maar ook op pakweg Facebook en LinkedIn kan je audiovisueel sterke en engagerend uit de hoek komen.

Sterke content is het fundament van social media

Gebruikers van social media laten zich niet snel verleiden als je geen sterke content biedt. De content planning is dan ook de hoeksteen van jouw strategie. Met content kan je heel wat richtingen uit:

  • Informeren over producten en diensten
  • Acties en promoties lanceren
  • Interactie losweken
  • Relevante content van derden delen
  • Fans en volgers betrekken bij wat in jouw bedrijf beweegt

Geen idee waar te beginnen met social media marketing?

Social media marketing bij Conversal

Als specialist in online marketing kunnen wij je helpen met jouw social media strategie:

  • We schrijven jouw plan en volgen het op
  • We stellen een content kalender op
  • We beheren jouw accounts
  • We schrijven relevante content
  • We lanceren en beheren gerichte campagnes
  • We monitoren jouw sociale media kanalen

Interessante vragen over social media marketing