Content marketing

Met relevante inhoud geef je klanten en prospects iets dat ze echt appreciëren. Content marketing is dan ook een manier om jouw bedrijf, merk, producten of diensten te profileren.

Wat is content marketing?

Content marketingInformatie brengen die relevant en waardevol is voor de doelgroep, daar gaat het om. Dit is één van de soorten online marketing waarbij het verkopen niet de eerste doelstelling is, wel het binden van bestaande en potentiële klanten. Die moeten dan ook iets zijn met de informatie.

Het kan bestaande en potentiële klanten aanzetten tot communicatie en interactie en het zet jou en jouw bedrijf neer als betrouwbaar en toonaangevend. Je toont je als een specialist en opinieleider die weet waarover zij of hij spreekt. Je bouwt met andere woorden aan je reputatie.

Relevante content marketing is een manier om nieuwe klanten aan te trekken en te behouden. Een puur commerciële boodschap blijft meestal achterwege, maar uiteindelijk is het doel vaak wel om de kans op een zakelijke transactie te vergroten. De praktijk wijst uit dat dat ook effectief gebeurt. Daarom zetten bedrijven en organisaties hier steeds vaker op in.

Hoe pak je content marketing aan?

In de online marketing zijn er verschillende technieken om gericht content te verspreiden:

Trek de juiste leads aan met creatieve content

Dit is geen reclame!

Bij content marketing gaat het dus om de inhoud. Je biedt jouw bestaande en potentiële klanten iets aan dat ze kunnen gebruiken. Je gaat met hen in interactie over thema’s die hen interesseren.

In tegenstelling tot reclame is het direct genereren van verkoop niet de bedoeling. Trap ook niet in de val om reclame als content marketing te verpakken. Klanten en prospects kunnen het onderscheid echt wel maken.

Je moet dus bereid zijn om te investeren in je klanten op een iets langere termijn. Door content te creëren en te delen via social media werk je aan de reputatie van jouw bedrijf, jouw merk, jouw producten, jouw diensten en/of jezelf. Ook op vlak van naamsbekendheid en klantenvertrouwen win je terrein. Op die manier effen je het pad voor een duurzame klantrelatie waarvan uiteraard ook aankopen deel uitmaken.

Let op deze aandachtspunten

  • Geen reclame
    Reclame maken is niet de bedoeling, we kunnen het niet genoeg herhalen. Jouw producten en diensten nemen dus zelden een prominente plek in de content marketing in.
  • Verwachtingen
    Het gaat erom dat je inspeelt op de vragen en verwachtingen van jouw doelgroep. Ga aan de slag met hun zoekopdrachten, speel in op de vragen die je krijgt, kijk op social media wat jouw klanten bezighoudt.
  • Expertise
    Gebruik de kennis en expertise die je hebt om te informeren over jouw sector, markt of thematiek. De laatste ontwikkelingen, de wetgeving, de klanten, de toepassingen: daar gaat het over. Laat gerust ook medewerkers uit jouw bedrijf aan het woord om hun expertise te delen.
  • Call-to-action
    Verbind een call-to-action aan je informatie. Je kan in je blogs of andere inhoudelijke kanalen linken naar een landingspagina, een contactpagina, social media of ander vervolg van de lees-, kijk- of luisterervaring die je aanbiedt.
  • Content kalender
    Begin eraan met een plan. Bepaal vooraf wie je wilt bereiken en waarom. Daaruit volgt de keuze van de onderwerpen waarover je informatie kan brengen. Die onderwerpen worden in een content kalender opgenomen.
  • Sociale media
    Eens je content is geproduceerd, wordt die wereldkundig gemaakt via social media. Daarna wordt gemeten welke inhoud werkt en welke niet.

4 goede redenen om aan content marketing te doen

Bedrijven en organisaties maken dus steeds vaker werk van content marketing en wel om deze redenen:

  1. Return on investment is groot
    Een blog heeft een grotere kans op een positieve ROI dan traditionele reclame.
  2. Invloed op SEO is groot
    Content marketing wordt geschreven voor lezers, maar ook voor zoekmachines. De leesbaarheid en aantrekkelijkheid voor (potentiële) klanten staat centraal, maar SEO-technieken kunnen de inhoud met dezelfde moeite ook laten scoren in Google.
  3. Reputatie
    Het is een prima manier om de reputatie van een bedrijf, organisatie, merk of persoon te versterken. Sterke inhoud zorgt voor autoriteit, betrouwbaarheid en relevantie.
  4. Relatie
    De band met prospects en klanten wordt sterker. Je kan in interactie met hen treden, je speelt in op hun vragen en noden, je verleidt hen om een stap verder te zetten in de customer journey.

Interessante vragen over content marketing