Met relevante inhoud geef je klanten en prospects iets dat ze echt appreciëren. Content marketing is dan ook een manier om jouw bedrijf, merk, producten of diensten te profileren. Essentieel in elke online marketingcampagne.
Informatie brengen die relevant en waardevol is voor de doelgroep, daar gaat het om. Dit is één van de soorten online marketing waarbij het verkopen niet de eerste doelstelling is, wel het binden van bestaande en potentiële klanten. Die moeten dan ook iets zijn met de informatie.
Het kan bestaande en potentiële klanten aanzetten tot communicatie en interactie en het zet jou en jouw bedrijf neer als betrouwbaar en toonaangevend. Je toont je als een specialist en opinieleider die weet waarover zij of hij spreekt. Je bouwt met andere woorden aan je reputatie.
Relevante content marketing is een manier om nieuwe klanten aan te trekken en te behouden. Een puur commerciële boodschap blijft meestal achterwege, maar uiteindelijk is het doel vaak wel om de kans op een zakelijke transactie te vergroten. De praktijk wijst uit dat dat ook effectief gebeurt. Daarom zetten bedrijven en organisaties hier steeds vaker op in.
In de online marketing zijn er verschillende technieken om gericht content te verspreiden:
Bij content marketing gaat het dus om de inhoud. Je biedt jouw bestaande en potentiële klanten iets aan dat ze kunnen gebruiken. Je gaat met hen in interactie over thema’s die hen interesseren.
In tegenstelling tot reclame is het direct genereren van verkoop niet de bedoeling. Trap ook niet in de val om reclame als content marketing te verpakken. Klanten en prospects kunnen het onderscheid echt wel maken.
Je moet dus bereid zijn om te investeren in je klanten op een iets langere termijn. Door content te creëren en te delen via social media werk je aan de reputatie van jouw bedrijf, jouw merk, jouw producten, jouw diensten en/of jezelf. Ook op vlak van naamsbekendheid en klantenvertrouwen win je terrein. Op die manier effen je het pad voor een duurzame klantrelatie waarvan uiteraard ook aankopen deel uitmaken.
Bedrijven en organisaties maken dus steeds vaker werk van content marketing en wel om deze redenen: