SEO copywriting: teksten op maat van zoekmachines

Copy is – naast webdesign en webdevelopment –een belangrijk aspect van een professionele website. Sterke SEO copywriting is de sleutel om een website te laten scoren in Google én bij bezoekers. Bij Conversal ben je aan het goede adres voor bruikbaar advies en professionele uitvoering.

  • Online marketing
  • SEO
  • Content

Sterke SEO copywriting: de aandachtspunten

Om zoekmachines als Google te verleiden, moet jouw copy sterk staan op verschillende punten:

  • Relevant zoekwoord
  • Heldere structuur
  • Goede content
  • Sterke titel

Doe je het goed op al die vlakken, dan kan je ook de aandacht van jouw lezers trekken en vasthouden. Combineer je tekst om dezelfde reden ook met sprekende beelden, video’s, infografieken of andere visuele elementen.

Zoekwoorden zijn de basis

Een relevant zoekwoord leidt potentiële klanten naar jouw website. Via zoekwoordenonderzoek of keyword research wordt duidelijk welke zoekwoorden mensen gebruiken. Op een webpagina focus je op één (of twee) zoekwoord(en). Dat gebruik je voldoende, maar overdrijf er ook niet mee. Een tekst die artificieel volgepropt is met één bepaald zoekwoord zal lezers én Google afschrikken.

Naast het zoekwoord is het ook slim om semantisch gerelateerde woorden te gebruiken. Zo geef je aan dat de context goed zit. En nog een aandachtspunt: het lijkt voor de hand liggend, maar kies het juiste zoekwoord. Het heeft immers geen zin om bezoekers op jouw website te krijgen die er niets te zoeken hebben.

Het zoekwoord gebruik je op verschillende plaatsen:

  1. URL
  2. Paginatitel
  3. Alineatitels
  4. De eerste alinea
  5. Hyperlinks
  6. Vette woorden
  7. Meta beschrijving

Het zoekwoord op de juiste plaats zetten is dus erg belangrijk.

Goede content is cruciaal

SEO copywriting houdt ook in dat je goede content op je pagina’s zet. Dat is content die lezers informeert, inspireert, boeit. En die lezers zijn potentiële kopers van jouw producten of diensten. Breng dus informatie die relevant is. Die kan je brengen op verschillende manieren:

  • De homepagina
  • Landingspagina’s
  • Productomschrijvingen
  • Blogberichten
  • Testimonials
  • Pagina’s over jouw diensten

Maak ook werk van de content op pagina’s die op het eerste zicht misschien minder belangrijk lijken. Maar niets is minder waar, ze worden verrassend vaak geraadpleegd.

Denk maar aan pagina’s over:

  • Wie zijn wij?
  • Vacatures
  • Contact
  • FAQ

Blogposts laten jouw website leven

Eén van de manieren om goede content op jouw website te brengen, is het regelmatig publiceren van blogposts. Uiteraard hanteer je ook op jouw blog- of nieuwspagina de richtlijnen voor SEO copywriting. Daarom is een blog op jouw website een goed idee:

  • Je laat zien dat je de expertise in huis hebt en dat je mee bent met de laatste trends.
  • Je creëert een aanleiding om nieuwe content te delen via sociale media en zo bezoekers naar jouw website te leiden.
  • Goed geschreven blogberichten kunnen hoog scoren in Google.
  • Met relevante blogberichten geef je lezers wat ze zoeken.

SEO copywriting als deel van jouw marketingstrategie

Goede content staat nooit op zich. Met SEO copywriting draag je immers bij aan de doelstellingen van jouw online marketing. Daarom hechten we bij Conversal veel belang aan doordachte content. Bij het creëren van copy voor een website stellen we ons steeds enkele vragen:

  • Wat zijn de concrete doelstellingen van de marketing, de campagne, de website?
  • Wat zijn de doelstellingen van het bedrijf?
  • Wie is het doelpubliek?

Wil je meer bezoekers, meer leads, meer verkoop?

Zet een online marketingstrategie op samen met Conversal.

Contacteer ons

Vergeet nooit je lezer

Hoog scoren in Google is een primair doel van SEO copywriting, maar hou steeds voor ogen dat het ook mensen van vlees en bloed zijn die jouw teksten lezen. Goede content is dus ook vlot leesbare en boeiende content. Enkele vuistregels zetten je daarbij alvast op weg:

  • Speel in op de verwachtingen en vragen van jouw doelpubliek.
  • Schrijf in een heldere, begrijpelijke taal. Teksten voor het web mogen best origineel en zelfs verrassend zijn, maar literaire spitsvondigheden bewaar je best voor andere schrijfsels.
  • Structuur is héél belangrijk: koppen en tussenkoppen, duidelijke intro, inhoudelijk logische ordening, opsommingen,…
  • Hou het simpel: duidelijke taal, logische inhoud, focus op één thema.
  • Gebruik correcte taal: taalfouten of kromme zinnen schrikken heel wat lezers af.

SEO is meer dan copywriting

Goede content helpt om hoog te ranken in Google, maar ook andere aspecten van SEO verdienen de nodige aandacht.

  • Technische SEO zorgt voor optimalisatie van de backend van jouw website. Denk daarbij aan een goede sitemap, optimale veiligheid (een HTTPS-website, zeker geen HTTP), een hoge laadsnelheid, een mobielvriendelijke website, optimale meta description.
  • Off page SEO heeft jou en jouw website autoriteit door kwalitatieve inbound links. Met link building bouw je links op van relevante, kwalitatieve websites.

Yoast SEO zet je op weg

Bij Conversal programmeren we voornamelijk WordPress websites. En daarin staan we sterk. Eén van de absolute troeven van WordPress zijn de vele nuttige plug-ins. Yoast SEO is er daar één van. Yoast zorgt voor het optimaliseren van elke webpagina. De plug-in screent de pagina’s en geef suggesties op verschillende domeinen:

  • Titel
  • Lengte
  • Leesbaarheid
  • Meta beschrijving

Het advies in de Yoast SEO plug-in is erg handig, maar niet zaligmakend. Jij kent jouw doelpubliek beter, jij weet wat de doelstellingen van een webpagina zijn. Bij Conversal gebruiken we Yoast SEO dan ook met een gezond kritische geest. Maar dat neemt niet weg dat we alleen maar kunnen aanraden om effectief gebruik te maken van deze plug-in. De basis versie is volledig gratis, maar bij de premium variant heb je nog meer suggesties om jouw pagina te optimaliseren.

SEO copywriting bij Conversal

Geen tijd, geen vlotte pen, benieuwd naar een andere benadering? Er zijn heel goede redenen om de copywriting op jouw website in handen te geven van specialisten.

Je kan beroep doen op Conversal voor:

  1. De volledige copy voor een nieuwe website
  2. Periodieke blogposts
  3. Landingspagina’s die zo hoog mogelijk scoren in Google
  4. Opfrissing van bestaande copy
  5. Optimalisering van de teksten die je zelf schreef
  6. Offline copy

Bespreek jouw project

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul vrijblijvend het formulier in en we nemen snel contact op.

  • Wij respecteren jouw privacy. Jouw gegevens worden altijd vertrouwelijk behandeld.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.