fbpx

Technische SEO

Wil je met jouw website hoog scoren in zoekmachines, dan besteed je best de nodige aandacht aan technische SEO. Het is een essentieel element dat bijdraagt tot de online vindbaarheid van elke website bij Google en dus ook bij potentiële klanten.

Wat is technische SEO?

Binnen zoekmachine optimalisatie onderscheiden we drie aspecten:

  • Technische SEO: optimalisatie van de backend van jouw website.
  • On page SEO: inhoudelijke (content)optimalisatie van jouw website.
  • Linkbuilding: voldoende kwalitatieve externe links.

Technische SEO is de basis van de volledige search engine optimization. Het gaat om zaken als een degelijke sitemap, een voldoende veilige website, een degelijke page speed, een mobielvriendelijke website.

Is de techniek dan zo belangrijk?

Absoluut! Geoptimaliseerde content, geschreven volgens de regels van de kunst, is een must, maar de technische SEO is dat ook. Het is een manier om winst te boeken als je met jouw website wil scoren in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Zoekmachines beoordelen elke website immers ook op (mobiele) leesbaarheid en snelheid. Meer nog: fouten op vlak van technische optimalisatie kunnen alle andere inspanningen teniet doen.

Ga zorgvuldig te werk

Wie af en toe zelf content op zijn of haar website plaatst, weet dat in de backend van de website heel wat invulvelden te vinden zijn. Het is soms verleidelijk om er een aantal over te slaan en enkel te focussen op pakweg de titel en het tekstveld. Tijdsgebrek, weet je wel. Maar het zou jammer zijn om je inspanningen zelf teniet te doen. Want een aantal velden moet je echt wel invullen wil je goed scoren in zoekmachines. Vul daarom steeds de paginatitel en de meta description in. De eerste verschijnt ook op de zoekresultatenpagina. De tweede is een korte samenvatting van een webpagina die eveneens op de zoekresultatenpagina verschijnt. Beiden zijn een belangrijk onderdeel van technische SEO.

Hoe scoort jouw website in de zoekmachines?

Vraag vandaag nog een analyse. De resultaten daarvan lichten we graag persoonlijk toe.

Technische SEO bij Conversal

Voor we bij Conversal een website opleveren, toetsen we die aan onze unieke SEO-checklist. Elke website controleren we op meer dan 60 punten voor we die lanceren. Daarnaast doen we ook intensieve periodieke controles van de websites van klanten met wie we een samenwerking hebben op vlak van online marketing. Die controle doen we op onder meer deze factoren:

  • Sitestructuur
    Een goede sitestructuur met SEO-vriendelijke URL’s en een sitemap die ook wordt doorgestuurd naar de zoekmachines.
  • Paginasnelheid
    Een goede paginasnelheid, zodat jouw webpagina’s snel laden.
  • Mobielvriendelijk
    Een mobielvriendelijke website, zodat jouw website op élk toestel goed wordt weergegeven.
  • Broken links
    Aanwezigheid van eventuele foutieve links, die we uiteraard verwijderen.
  • Doeltracking
    Tracking van de contactformulieren en de kliks op contact buttons.
  • Duplicate content
    Aanwezigheid van eventuele duplicate content, die we verwijderen.

Enkele aandachtspunten van technische SEO optimalisatie

Laten we even inzoomen op enkele technische aspecten waarop de pagina’s van elke website worden gescreend om de ranking in de zoekresultaten te bepalen:

  1. De structuur: Een duidelijke sitemap zorgt voor een structuur die vlot crawlen mogelijk maakt. Dat wil zeggen dat de zoekmachine spider een website vlot kan verkennen om die te indexeren. Bijkomend pluspunt van een goede sitemap is de hogere page speed. Naast de sitemap zijn ook de algemene structuur van de website, de linkstructuur, de afwezigheid van duplicate content, de programmeercode en andere aspecten belangrijk.
  2. De veiligheid: HTTPS-sites zijn een must voor Google dat de traditionele HTTP-sites als onveilig aanduidt. Bij Conversal programmeren we daarom al even geen HTTP-sites meer – en ook omdat we onze klanten sowieso de meest veilige websites willen aanbieden.
  3. De snelheid: Traag ladende websites ergeren niet alleen gebruikers (en doen hen ook weglopen), maar worden ook door zoekmachines negatief beoordeeld. Werk maken van een optimale laadsnelheid is dus essentieel. Te grote bestanden, te grote afbeeldingen, een tijdelijk geheugen, te veel plug-ins, een trage webhost en meer van dat moet je absoluut vermijden.
  4. De responsiviteit: Is een website niet mobielvriendelijk, dan kan je een goede ranking haast vergeten. Mensen gebruiken nu eenmaal steeds vaker mobiele apparaten om te browsen en Google speelt daarop in. Het spreekt voor zich dat wij hier veel aandacht aan besteden bij het webdevelopment.
533