Facebook past algoritme achter news feed aan

Recent kondigde Facebook aan dat het algoritme achter de News Feed zal veranderen. Kort gezegd komt het hierop neer: gebruikers krijgen meer berichten van vrienden en familie te zien en minder nieuws van bedrijven en media. De vraag is wat de gevolgen zijn voor bedrijven en organisaties die Facebook inzetten in hun sociale mediastrategie.

Fake news

2017 was geen topjaar voor Facebook. Als het ging over fake news, propaganda of polarisering op sociale media werd vaak naar Facebook gekeken. Bovendien zouden nogal wat gebruikers hebben aangegeven dat content van bedrijven die van vrienden en familie overschaduwt, aldus Mark Zuckerberg. Facebook wil daar iets aan doen. In het algoritme achter de News Feed zullen de vele nieuwsberichten en posts van bedrijven waar gebruikers passief voorbij scrollen minder zwaar doorwegen. De twee miljard Facebook-gebruikers zullen dus meer posts van vrienden en familie zien verschijnen. Vanaf wanneer dat precies te merken zal zijn, is niet helemaal duidelijk. Hoogstwaarschijnlijk wordt het nieuwe algoritme de komende weken stapsgewijs in de wereld uitgerold.

En wat betekent dit voor bedrijven en organisaties?

Heel wat bedrijven, maar ook niet-commerciële organisaties, beschouwen Facebook als een handige tool om content te delen. Bij een belangrijk deel van hen is het zelfs een prominent onderdeel van hun marketingstrategie. Zij zullen, aldus Facebook, bewust moeten omgaan met de manier waarop ze het sociale netwerk gebruiken. Adam Mosseri, de vicevoorzitter van Facebook, kondigde aan dat “posts die conversatie genereren hoger zullen scoren in de News Feed.” Op die manier kan een bedrijf of organisatie het publiek dat het echt wil bereiken ook beter bereiken.

Interactie stimuleren

Er zijn heel wat mogelijkheden om de interactie met Facebook-gebruikers te realiseren:

  • Zet video’s in. Zeker livestreaming lokt veel interactie uit.
  • Zet bekende of relevante personen in.
  • Bouw een community op, bijvoorbeeld door een groep te creëren en niet enkel een pagina.
  • Gebruik berichten uit de actualiteit om conversaties aan te zwengelen.
  • Publiceer relevante updates.
  • Creëer Facebook-events.
  • Roep interactie op door bijvoorbeeld een vraag te lanceren.
  • Zorg voor snelle interactie met een chatbot.

Advertenties

Naast dit alles blijft adverteren op Facebook nog steeds een interessant middel om mensen te bereiken. In dat geval heeft een bedrijf of organisatie gegarandeerd bereik. Facebook kondigde trouwens aan dat de manier waarop advertenties worden getoond, helemaal niet zal veranderen.

Wil je werk maken van social media marketing voor jouw bedrijf of organisatie? Contacteer ons vandaag nog en we vertellen je graag wat wij kunnen betekenen.