Hoe groot is de impact van Facebook op ons koopgedrag? Vrij groot, zo blijkt uit een test voor het nieuwe Canvas-programma ‘Facebook en Ik’. Een gerichte Facebook advertising campagne van het programma vervijfvoudigde op amper twee maanden tijd de verkoop van pastinaak in het Oost-Vlaamse Eeklo.
De testcampagne toont aan dat Facebook een uitzonderlijk platform is voor advertising. Hieronder 3 goede redenen om het ook in uw marketingstrategie op te nemen.
1) Groot bereik
Facebook bestaat in januari 2019 precies 15 jaar. De afgelopen jaren kwam het bedrijf enkele malen om controversiële redenen in de actualiteit. Maar met 2,3 miljard gebruikers blijft Facebook het populairste sociale medianetwerk en absolute marktleider.
Dat wil zeggen dat Facebook een groter bereik heeft dan eender welk platform ter wereld. Dat houdt ook in dat uw publiek hoe dan ook deel uitmaakt van dit netwerk, u moet het alleen weten te vinden.
2) Specifieke doelgroepen
Via Facebook kunt u heel gericht bepaalde doelgroepen bereiken, zoals blijkt uit de pastinaaktest.
Het Canvas-programma wilde nagaan in hoeverre mensen beïnvloed worden door advertenties op Facebook. Het werkte daarom samen met een marketingbureau een campagne uit, die liep van november tot december 2018. De bedoeling van die campagne was om de verkoop van pastinaak in de gemeente Eeklo te stimuleren. De advertenties werden gericht op een specifieke doelgroep: vrouwen uit Eeklo die fan zijn van het Eén-programma ‘Dagelijkse Kost’ en niet houden van fastfood.
Dat lukte, omdat Facebook unieke mogelijkheden heeft om doelgroepen af te bakenen. Als adverteerder kunt u via het sociale mediaplatform veel informatie vinden over gebruikers, die u kunt inzetten om doelgerichte advertenties te verspreiden.
3) Voor elk budget
Twee maanden na de start van de pastinaakcampagne, maakten de programmamakers van Canvas de balans op. Wat bleek? In twee winkels in Eeklo was de verkoop van pastinaak gestegen met 300 en zelfs 436 procent. In sommige winkels hadden pastinaken zelfs een prominentere plek gekregen en waren er extra voorraden aangelegd.
De campagne heeft dus op korte tijd een grote impact gehad, hoewel ze in totaal maar 550 euro heeft gekost. Adverteren via Facebook is, in vergelijking met meer klassieke media, heel goedkoop. Dat wil zeggen dat u, ongeacht het budget van uw bedrijf, met een kleine investering al een groot resultaat kunt neerzetten.
Hoe kan Conversal u helpen?
Facebook is dus nog steeds één van de meest efficiënte platformen om een groot publiek te bereiken, met relatief kleine investeringen. Wilt u voor uw bedrijf of organisatie ook een succesvolle advertentiecampagne opzetten via Facebook? Bij Conversal kunnen we u daarbij helpen.
Wij werken voor onze klanten een persoonlijke webmarketingcampagne uit. Die campagne bestaat onder meer uit social media marketing. Sociale media zijn immers zowel een manier om bestaande klanten te binden, alsook om nieuwe klanten uw bedrijf te laten ontdekken. Gerichte advertenties maken daar een belangrijk deel van uit.
Neem contact op met Conversal, dan bekijken we hoe we u kunnen helpen.