Online marketing
Een online marketing campagne vertrekt steeds vanuit een bepaalde strategie. In het geval van Fitnessking was dit meer verkopen genereren via de nieuwe webshop. Essentieel is dat de webshop hiervoor technisch op punt staat: is de website makkelijk te crawlen door de zoekmachines, is de website voldoende beveiligd, hoe staat het met de paginasnelheid en vooral: is de website mobielvriendelijke geprogrammeerd? Aangezien ons development team goed werk had geleverd konden we hiermee verder aan de slag.
In een 2de fase zijn we vooral on page te werk gegaan. Waar ligt de focus voor de klant? Wat zijn de belangrijkste zoekwoorden? Welke producten zorgen voor de meeste omzet en winstmarge? Hierna kunnen we duidelijke prioriteiten stellen en zorgen onze copywriters voor SEO vriendelijke teksten die online scoren. De posities van de zoekwoorden worden verder opgevolgd in onze SEO software om verdere optimalisaties in te plannen. De pagina’s werden verder geoptimaliseerd met foto’s en video’s, maar ook de blogsectie werd verder aangevuld.
Een SEO vriendelijke pagina is één zaak, maar die effectief laten scoren in de zoekmachine is een andere zaak. Heeft de website voldoende autoriteit om te kunnen scoren? Wat is de autoriteit van de concurrentie? In een 3de fase zijn we aan de slag gegaan met het aanleggen van kwalitatieve en relevante externe links naar de nieuwe webshop, ook wel linkbuilding genoemd. Hiermee gaan we de autoriteit van de website verhogen waardoor deze meer gewicht krijgt in de zoekmachines en bepaalde pagina’s betere posities kunnen behalen. De toename in organisch bereikt zorgt vandaag in combinatie met de advertenties dat het aantal websitebezoeken met 130% is gestegen en Fitnessking momenteel met meer dan 30 pagina’s in de top 3 van Google staat.
Hogere posities in de zoekmachines zorgt voor meer bezoekers en dus ook meer verkopen. Meer online verkopen zijn we gaan genereren door middel van Facebook- en Google advertenties. Google Ads biedt de mogelijkheid om zowel via Search ads, Shopping ads als Display remarketing ads je producten online te verkopen. Geoptimaliseerde landingspagina’s zijn dus belangrijk alvorens te starten met adverteren. Deze bepalen de kwaliteitsscore van de advertenties en zorgen ervoor dat deze beter gaan presteren. Zo zetten we het advertentiebudget zo efficiënt mogelijk in. Zo hebben de Google advertenties in combinatie met de groei in organisch bereik ervoor gezorgd dat de webshop zijn omzet zag vertienvoudigen!
Uit onze verdere analyse van het klikgedrag en de heatmaps bleek dat de homepagina en de checkout verdere optimalisaties nodig hadden. Er werden ook nieuwe call-to-actions en crosselling in de checkout toegevoegd. Op deze manier doen we aan blijvende conversie optimalisatie. Gebruikers krijgen nu ook een reminder via de mail automations als ze hun aankoop niet hebben afgerond, een productreview te schrijven na een aankoop van een toestel of krijgen interessante accessoires aangeboden.