fbpx

Facebook advertenties

Advertenties die potentiële klanten aanspreken op basis van hun profiel en gedrag op sociale media, dat is adverteren in Facebook . Hier tellen dus niet de gebruikte zoekwoorden, wel de likescommentsclicks en aankopenFacebook advertenties kunnen een slimme zet zijn in een gerichte marketing campagne.

Waarom Facebook advertenties?

Ooit leek het anders, maar Facebook is al lang niet meer het enige populaire sociale media kanaal. Zo zit 37% van de Vlamingen maandelijks op Instagram en maar liefst 58% doet hetzelfde op YouTube.

Maar op nummer 1 staat nog steeds Facebook en dat met een indrukwekkende 74%. Dat is trouwens een stijging met 3% ten opzichte van het jaar voordien. Drie op vier Vlamingen zitten er dus op en binnen die gigantische groep kan je exact bepalen wie wanneer geïnteresseerd is in jouw producten of diensten.

Waarom adverteren op Facebook?

Goed, Facebook is een populair social media kanaal, maar is dat een reden om er actief op te adverteren? Zeker en vast, en wel om deze redenen:

  • Vergroot de brand awareness: meer aandacht voor jouw merk, product of dienst doordat je Facebook advertenties laat zien aan mensen die potentieel geïnteresseerd zijn.
  • Kies zelf jouw doelgroep in functie van jouw marketingdoelen. Zo kan je bijvoorbeeld enkel adverteren naar mensen in de buurt van jouw winkel.
  • Je kan het aantal bezoekers van jouw website en jouw Facebook pagina vergroten.
  • Verhoog jouw leads en ontvang meer aanvragen voor informatie of een offerte.
  • Ga in interactie met potentiële klanten via Messenger.
  • Verhoog het aantal likes, follows, shares, comments of event responses.
  • Toon je video’s aan potentiële klanten.
  • Verhoog het aantal conversies.
  • Ontvang meer bezoekers in jouw fysieke winkel.
  • Laat de juiste producten uit jouw catalogus zien aan de juiste mensen.
  • Retarget potentiële klanten die al eens eerder op jouw website waren.

Integreer Facebook campagnes in jouw marketingplan

Een Facebook Ad Campaign staat niet op zichzelf. In jouw online marketingplan bepaal je jouw social media strategie en dus ook de manier waarop je adverteert. Zo bouw je een logisch geheel op waarin jouw doelgroepen en doelstellingen worden bereikt.

Conversal is jouw partner voor online marketing.

Laat ons gerust weten wanneer we jou even mogen bellen voor een vrijblijvende eerste kennismaking.

Zo werkt adverteren op Facebook

Een Facebook campagne komt tot stand in 3 stappen:

  1. Bepalen van het doel van de campagne
  2. Instellen van budgetten, doelpubliek en periode
  3. Effectief creëren van de advertentiecampagnes

Het definiëren van de doelgroep kan op zeer gerichte wijze gebeuren. Zo is het mogelijk die af te bakenen op basis van:

  • Locatie
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Opleiding
  • Voorkeuren
  • Interesses
  • Gedrag
  • Vrienden

Over targeten en retargeten

Gericht adverteren naar een bepaalde doelgroep noemen we targeten. Je kan er de gegevens voor gebruiken die we hierboven vermeldden. Daarmee kan je dus heel gedetailleerd je doelgroep definiëren. Veel mensen laten immers nogal wat gegevens achter op Facebook en ook hun click-, like-, share- en ander gedrag leert het algoritme heel veel over hun voorkeureninteresses en eigenschappen. Op basis daarvan kan je dus doelgericht aan Facebook Advertising doen.

Een voorbeeld?

Stel dat je eigenaar bent van een dansschool en je start een nieuwe cursus voor kleuters. Die kunnen we heel gedetailleerd targeten naar ouders van potentiële deelnemers aan jouw cursus.

In de eerste plaats bakenen we het doelgebied af en kiezen we de regio rond jouw dansschool. Vervolgens selecteren we op demografische kenmerken en halen we er de ouders van kleuters uit. Vervolgens linken we met de interesses van de ouders. Zo zouden we iedereen die geïnteresseerd is in dans, beweging en kinderactiviteiten kunnen targeten. Zo creëren we een weloverwogen selectie om jouw advertenties op te richten.

Targeten met gegevens die je al bezit

Bij het targeten kunnen we ook gegevens gebruiken die jij al bezit. Denk maar aan de personen die jouw mailings ontvangen, je bestaande klanten, de lezers van jouw blogs of gewoon de bezoekers aan jouw website. We kunnen die mensen dan gericht benaderen met bepaalde advertenties.

Of we kunnen net beslissen om hen niét te benaderen met een bepaalde advertentie. Naar iemand die al deelnam aan een bepaalde wedstrijd bijvoorbeeld, hoef je geen nieuwe advertentie voor diezelfde wedstrijd te richten.

Opties om te targeten met externe gegevens

Wil je nieuwe potentiële klanten bereiken, dan kan je via Facebook op twee manieren een target audience definiëren:

  1. Lookalike audiences – Facebook kan automatisch doelgroepen aanmaken voor targeting. Daarbij wordt gekeken naar jouw bestaande klanten of volgers. Op basis van hun gegevens wordt een vergelijkbare doelgroep of lookalike audience aangemaakt.
  2. Targeting op basis van demografische gegevens zoals leeftijd en geslacht.

Remarketing

Een zeer interessant segment van jouw doelgroep bestaat uit de bezoekers die ooit al eens op jouw website waren. In veel gevallen zijn dat mensen die op z’n minst enige interesse in jouw productendiensten of merk hebben. Soms zijn het zelfs mensen die het aankoopproces al startten maar niet beëindigen. Volgens sommige experts haakt 75% van de potentiële klanten af nog voor ze hun winkelmandje afrekenen. Met Facebook retargeting kan je Facebook Ads specifiek op deze doelgroep richten.

Maak gebruik van de Facebook Ads mogelijkheden

Contacteer Conversal vandaag nog voor jouw campagne op maat.

Andere sociale media

Uiteraard is Facebook niet het enige social media kanaal waarop je kan adverteren. Onder meer LinkedInTwitter en YouTube zijn ook goede kanalen voor advertising. Afhankelijk van het profiel van jouw bedrijf, dat van jouw doelgroep en de aard van jouw advertenties maken we samen met jou een weloverwogen keuze van de beste ad types.

Facebook advertenties bij Conversal

Een advertentiecampagne op Facebook zien wij als deel van een doordachte social media strategie. Bij ons kan je terecht voor alle aspecten van je campagne: het plan opstellen, de doelgroep definiëren, de advertentie ontwerpen, het adverteren zelf en de opvolging.

533