Conversal Logo

Google Shopping toont jouw producten aan potentiële klanten

Je merkte ze ongetwijfeld ook al op, de Google Shopping advertenties. Ze zetten een foto, de naam, de aanbiedende webshop en de prijs van enkele vergelijkbare producten op een rij. Vandaag is dit de uitgelezen manier voor webshops om hun producten online te promoten.

  • Online marketing
  • Google Ads

Wat is Google Shopping?

Shopping advertenties stellen mensen in staat om producten snel op te sporen en te vergelijken. Wie bijvoorbeeld ‘laptop’ intikt als zoekterm, krijgt meteen enkele laptops van verschillende webshops naast elkaar te zien. Die afbeeldingen verschijnen onder meer via Google Shopping, Google Search  en YouTube. We komen verder terug op de voordelen, maar het mag duidelijk zijn dat het gebruiksgemak groot is. Producten en hun prijzen online vergelijken ging immers nooit zo vlot. Het aantal vergeleken producten wordt trouwens groter als je binnen Google het Shopping tabblad aanklikt. Je krijgt dan meteen ook meer informatie per artikel.

Eigenlijk bestaat Google Shopping uit een product feed waarin de bezoeker de producten onder elkaar ziet. Als adverteerder betaal je per click op jouw product. De ranking van jouw product in de feed wordt bepaald door jouw eigen product feed, jouw webshop en de prijs per klik die je biedt.

 

Haal alles uit Google Shopping campagnes

Ga in zee met Conversal voor jouw online marketing.

Contacteer ons

De bron: het Google Merchant Center

De informatie die wordt getoond in de product feed komt uit het Google Merchant Center. Daarin worden dus de beelden, prijzen en andere informatie ingegeven. Met Google Ads wordt vervolgens een Shopping campagne opgezet. Ook gegevens over de winkel zelf worden op die manier ingegeven.

De basis: een sterke product feed

Google Shopping hecht veel belang aan een complete, geactualiseerde product feed. Scoort een feed op dat vlak, dan is de kans op een hoge positionering groter. Belangrijk is dus om de laatste versie van een aantal essentiële gegevens steeds in de product feed in te geven:

  • Naam
  • Prijs
  • Voorraad
  • Conditie
  • Productcategorieën
  • EAN-code (unieke identificatiecode voor producten)

De voordelen van Google Shopping advertenties

Er zijn redenen genoeg om er ook gebruik van te maken:

  1. Je bereikt meer potentiële klanten.
  2. Je bereikt mensen terwijl ze actief op zoek zijn naar een product dat of een dienst die jij aanbiedt.
  3. Je hebt zelf controle over de productinformatie die online verschijnt.
  4. Met een relatief bescheiden investering kan je jouw verkoop doen stijgen.
  5. Je product is zeer zichtbaar op een aantrekkelijke manier.
  6. Je bereikt potentiële klanten in het begin van hun koopproces.
  7. Je kan rechtstreeks linken met een productpagina op jouw eigen webshop.
  8. Shopping advertenties hebben een hoger doorklikpercentage dan tekstadvertenties.

Wil jij een performante WooCommerce webshop?

Contacteer ons dan vrijblijvend, wij mogen ons specialist noemen.

Contacteer ons

Haal alles uit jouw advertenties

Google Shopping heeft enkele toepassingen in petto die jouw bedrijf online een sterke boost kunnen geven.

Bereik potentiële klanten op het juiste moment

  • Met remarketinglijsten laat je producten zien aan bezoekers die jouw website al eerder bezochten. Die potentiële klanten hebben dus al eens interesse vertoond.
  • Vertoon jouw advertenties aan klanten wanneer ze een gelijkaardig product zoeken via Google.
  • Dynamische remarketing vertoont producten aan bezoekers die die producten al eens eerder bekeken.

Laat jouw advertenties extra opvallen

  • Genereer klantenreviews die worden getoond in jouw zoekadvertenties.
  • Plaats relevante Shopping advertenties van anderen op jouw website en verdien daaraan per click.

Doorbreek de grenzen

Eén van de grote troeven van online verkopen is dat landsgrenzen vervagen. Met andere woorden: ook in het buitenland zitten potentiële klanten. Jouw Shopping advertenties kan je in meer dan 30 landen laten zien.

  • Gebruik valutaconversie om jouw prijzen te laten zien aangepast aan het land van waaruit jouw advertenties worden bekeken.
  • Laat potentiële klanten zien wat ze uiteindelijk zullen betalen door meteen ook de verzendkosten te tonen. Het is namelijk zo dat onverwachte verzendkosten vaak leiden tot het afbreken van het aankoopproces.

Google Afbeeldingen: Vergeet de foto’s niet

Een recente studie heeft duidelijk gemaakt dat 50% van de online shoppers zich laat inspireren door foto’s bij hun aankopen. En het ideale kanaal daarvoor is voor velen Google Afbeeldingen. Doordat Google Afbeeldingen sinds maart 2019 deel uitmaakt van het Google Search netwerk, kunnen de Google Shopping advertenties ook in Google Afbeeldingen verschijnen. Probeer maar eens een relevante zoekterm in te geven in de zoekmachine. Bij Afbeeldingen zie je bovenaan een reeks gesponsorde afbeeldingen staan, inclusief webshop, prijs en rating. Het heeft met andere woorden zeker zin om met Shopping advertenties ook te mikken op Google Afbeeldingen. Voor verrassend veel mensen begint het aankoopproces met een rondje afbeeldingen bekijken.

Een must voor webshops

Ben jij eigenaar van een webshop? Dan is een Google Shopping campagne een absolute aanrader en wel om deze drie redenen:

  1. Niet elke potentiële klant kent jouw webshop. Je bereikt er ook mensen mee die op zoek zijn naar een product dat jij aanbiedt, zonder dat ze jou al kennen. Veel online shoppers starten hun online winkelsessie gewoon in Google.
  2. Google Shopping is het e-commerce advertentiekanaal dat het meest op webshops is afgestemd.
  3. Belangrijke e-commerce platforms zoals WooCommerce hebben plug-ins om een webshop te koppelen aan Google Shopping. Ze zijn er op afgestemd om de product feeds te delen op Google Shopping, maar bijvoorbeeld ook op Facebook.

Bespreek jouw project

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul vrijblijvend het formulier in en we nemen snel contact op.

  • Wij respecteren jouw privacy. Jouw gegevens worden altijd vertrouwelijk behandeld.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.