Tomcare kijkt voorzichtig positief naar de toekomst

Iedere week laten we een expert uit onze Conversal Community aan het woord over ondernemen in de 21ste eeuw. Hoe ervaren onze klanten de huidige crisis en hoe kijken ze naar de onzekere toekomst? We praten met hen over hun online aanwezigheid en eventuele plannen om digitaal te groeien.

Medische materialen aan huis

Deze week praten we met Tom van Tomcare. Zijn onderneming is in eerste instantie een leverancier van incontinentiemateriaal in België en Nederland. Vanuit die niche verbreedt hij het gezichtsveld om verder door te groeien in de gezondheidssector. Naast incontinentiematerialen kan je bij Tomcare ook terecht voor verpleegkundig materiaal, medisch materiaal en verzorgingsmateriaal. Een compleet pakket voor de zorgsector dus!

Tomcare webshop

Hoe is Tomcare ontstaan?

Tomcare is ontstaan uit de constatatie dat er een gebrek was aan een goede dienstverlening voor incontinentiemateriaal aan een voordelige prijs voor patiënten aan huis. Incontinentiemateriaal is een noodzakelijk product voor die mensen en wij vonden dat er een gebrek was aan een goede aanbieder. Zo’n goede aanbieder moet kwalitatief materiaal aanbieden, dat is het belangrijkste. Maar het is toch ook belangrijk dat die goede materialen aangeboden worden aan een zeer interessante prijs. En daar slagen wij momenteel wel in!

Wij hanteren dezelfde prijs voor iedereen. Sommige patiënten bestellen hun materialen via de mutualiteit of dergelijke. Maar in die winkels heeft niet iedereen hetzelfde voordeel. Leden van de ene mutualiteit krijgen dan een bepaald percentage korting, terwijl anderen daar dan weer geen recht op hebben. Onze prijzen zijn voor iedereen gelijk. Ongeacht bij welk ziekenfonds je bent aangesloten, bij ons krijg je altijd de beste prijs!

Hoe gaan jullie te werk om deze dienst aan te bieden?

We beschikken niet over een fysieke winkel. Je kan bij ons dan ook geen materiaal komen afhalen. Wij leveren dus vooral aan huis in België en Nederland. Onze klanten zijn vaak minder mobiel en daar spelen we op in. Deze mensen hoeven zich dan niet meer te verplaatsen. Zij krijgen gewoon dat pakket aan huis geleverd.

We zien toch ook wel dat deze mensen er vaak wat moeite mee hebben om zelf online bestellingen te plaatsen. Dat wordt dan meestal door de thuisverpleegkundigen gedaan. Zij plaatsen dan de bestelling voor hun patiënten.

Vanuit ons magazijn vertrekt er dagelijks een koerier. Iedere avond haalt de pakjesdienst hier de bestellingen op. De volgende dag worden alle bestelling aan huis geleverd.

De rol van Conversal en onze webshop is daarin dus wel erg belangrijk.

Online aanwezig in samenwerking met Conversal

Tomcare kwam zo’n 5 jaar geleden voor het eerst als klant bij Conversal. Op dat moment was Conversal nog een iets kleinere onderneming en Jeroen bouwde een eerste website met webshop voor Tomcare.

Hoe zijn jullie juist bij Conversal terecht gekomen?

Ik ben zo’n 5 jaar geleden met Jeroen in contact gekomen. Ik startte toen net mijn bedrijf op en had nood aan een website. Jeroen werkte destijds nog alleen en hij heeft toen mijn eerste website gebouwd.

Dat was in eerste instantie een eenvoudige website. Daarna is dat geëvolueerd naar een eerste versie van de webwinkel. Ook die was in het begin heel basic. Via een webshop implementatie kon ik makkelijk zelf mijn webwinkel beheren.

Ondertussen zijn we enkele jaren verder en begint de webshop een beetje gedateerd te geraken. Momenteel zijn we bezig met de ontwikkeling van een nieuwe, volledig op maat gemaakte webshop.

Wat zijn de voordelen in de samenwerking met Conversal?

Zonder Conversal zouden wij een groot deel van onze doelgroep niet kunnen bereiken. We hebben geen fysieke winkel, dus we moeten onze producten via een andere weg aan de man brengen. Daarvoor is een webshop natuurlijk ideaal.

Welke kanalen gebruiken jullie om klanten aan te spreken?

We spreken onze klanten aan via Facebook, maar nog meer via Google. Wanneer onze producten worden gegoogeld, verschijnen wij in de Shopping resultaten.

Tomcare Google Shopping

 

Onze eindklanten zijn uiteindelijk niet erg aanwezig online. Dat zijn vaak oudere mensen die zich niet zo zeer bezig houden met multimedia. Het zijn vaker de tussenpersonen, de verpleegkundigen of zorgkundigen, die bij ons de bestellingen plaatsen.

Mede daarom willen we helemaal inzetten op de ontwikkeling van een nieuwe applicatie. Dat is een soort applicatie voor verpleegkundigen, die de manier van werken voor verpleegkundigen zal vergemakkelijken. Met die applicatie kunnen ze sneller, makkelijker en overzichtelijker bestellingen plaatsen en opvolgen voor hun patiënten.

Die applicatie is eigenlijk klaar voor distributie. Het Wit-Gele Kruis van Vlaams-Brabant maakt momenteel al gebruik van onze applicatie. We proberen nu wat meer bekendheid te verwerven, zodat we binnenkort dit platform kunnen implementeren voor meerdere medische en zorgorganisaties.

Enkele voorbeelden van Facebook advertenties:

Impact Covid-19 op werking Belgische bedrijven

Ook voor Tomcare heeft de huidige pandemie een impact op de werkwijze van de onderneming. Het bedrijf heeft ook een aanbod aan beschermingsmaterialen die zich perfect lenen voor bescherming tijdens deze pandemie.

Merken jullie een verschil in bestelde materialen afgelopen periode?

In het begin van de pandemie is er enorm veel toiletpapier gehamsterd. Dat is geen product dat wij verkopen. Maar je kunt wel verwachten dat als mensen dat hamsteren, dat er ook gehamsterd wordt op gebied van incontinentiematerialen! En dat is dan ook gebeurd. Er is in die periode veel meer incontinentiemateriaal besteld.

We zagen ook een grote stijging voor andere producten, zoals mondmaskers, onderzoekshandschoenen, ontsmettingsproducten, gels, meettoestellen, … Daar is momenteel meer vraag naar.

In vergelijking met vorig jaar zijn er tijdens de Vorona-periode (maar t/m mei):

Zien jullie een vooral stijging in particuliere of zakelijke klanten?

De meeste van onze bestellingen worden geplaatst door verpleegkundig personeel. Het is vooral de medische sector die bij ons bestelt. Er zijn ook particulieren die bij ons bestellen. Dat is iets wat we geruime tijd geweigerd hebben omdat we er zeker van wilden zijn dat het beschermend materiaal terecht zou komen bij de personen die het echt nodig hebben.

Ondertussen mogen we beschermend materiaal verkopen aan particulieren. Het is een hele tijd een welles-nietes spelletje geweest over de verkoop van die specifieke producten aan particulieren. Ondertussen mogen we dus wel chirurgische maskers verkopen aan particulieren. Dus dat is zeker mogelijk!

Hoe zien jullie de komende weken, maanden, jaren evolueren?

Voor onze sector ziet dat er redelijk gunstig uit. Onze klanten en onze doelgroep zijn steeds minder geneigd om zelf naar de winkel te gaan. Ze doen meer en meer beroep op een service zoals de diensten die wij aanbieden. Zeker om de veiligheid voor deze patiënten te garanderen is het ideaal dat de producten aan huis geleverd kunnen worden. Zo beperken zij het fysieke contact dat gepaard gaat met een winkelbezoek. De kans op besmetting is via ons systeem ontzettend klein.

Dus op het eerste zicht ziet dat er gunstig uit!

Op zoek naar een idee om je dienstverlening te verbeteren?

In veel sectoren kan je als ondernemer het verschil maken door je dienstverlening te aan je doelgroep aan te passen. Dat kan met een webshop, maar ook met een applicatie zodat klanten makkelijk bestellingen kunnen plaatsen. Ben jij ook op zoek naar een manier om je klanten makkelijker te bereiken? Conversal helpt je graag verder!