Het definiëren van de doelgroep kan op zeer gerichte wijze gebeuren. Zo is het mogelijk die af te bakenen op basis van:
- Locatie
- Leeftijd
- Geslacht
- Opleiding
- Voorkeuren
- Interesses
- Gedrag
- Vrienden
Over targeten en retargeten
Gericht adverteren naar een bepaalde doelgroep noemen we targeten. Je kan er de gegevens voor gebruiken die we hierboven vermeldden. Daarmee kan je dus heel gedetailleerd je doelgroep definiëren. Veel mensen laten immers nogal wat gegevens achter op Facebook en ook hun click-, like-, share- en ander gedrag leert het algoritme heel veel over hun voorkeuren, interesses en eigenschappen. Op basis daarvan kan je dus doelgericht aan Facebook Advertising doen.
Een voorbeeld?
Stel dat je eigenaar bent van een dansschool en je start een nieuwe cursus voor kleuters. Die kunnen we heel gedetailleerd targeten naar ouders van potentiële deelnemers aan jouw cursus.
In de eerste plaats bakenen we het doelgebied af en kiezen we de regio rond jouw dansschool. Vervolgens selecteren we op demografische kenmerken en halen we er de ouders van kleuters uit. Vervolgens linken we met de interesses van de ouders. Zo zouden we iedereen die geïnteresseerd is in dans, beweging en kinderactiviteiten kunnen targeten. Zo creëren we een weloverwogen selectie om jouw advertenties op te richten.
Targeten met gegevens die je al bezit
Bij het targeten kunnen we ook gegevens gebruiken die jij al bezit. Denk maar aan de personen die jouw mailings ontvangen, je bestaande klanten, de lezers van jouw blogs of gewoon de bezoekers aan jouw website. We kunnen die mensen dan gericht benaderen met bepaalde advertenties.
Of we kunnen net beslissen om hen niét te benaderen met een bepaalde advertentie. Naar iemand die al deelnam aan een bepaalde wedstrijd bijvoorbeeld, hoef je geen nieuwe advertentie voor diezelfde wedstrijd te richten.
Remarketing
Een zeer interessant segment van jouw doelgroep bestaat uit de bezoekers die ooit al eens op jouw website waren. In veel gevallen zijn dat mensen die op z’n minst enige interesse in jouw producten, diensten of merk hebben. Soms zijn het zelfs mensen die het aankoopproces al startten maar niet beëindigen. Volgens sommige experts haakt 75% van de potentiële klanten af nog voor ze hun winkelmandje afrekenen. Met Facebook retargeting kan je Facebook Ads specifiek op deze doelgroep richten.
Maak gebruik van de Facebook Ads mogelijkheden
Contacteer Conversal vandaag nog voor jouw campagne op maat.