Vandaag gebruiken de meeste mensen zoekmachines door zoektermen of zoekvragen in te tikken. Maar je kan ook zoekvragen inspreken. Voice search wordt misschien nog niet massaal gebruikt, maar het belang ervan zal in de nabije toekomst sterk toenemen. En dat begint al in 2018.

WAT MOET JE WETEN OVER VOICE SEARCH?

Zoeken op het internet door je stem te gebruiken: het klinkt simpel en dat is het ook. Bovendien gaat het ook een stuk sneller dan het intikken van een zoekterm of zoekvraag. Met Google Now, Siri en andere apps kan je voice search gebruiken op mobiele apparaten en op specifieke apparaten voor stemgestuurde zoekopdrachten. Voice search wordt bij uitstek mobiel gebruikt en dat is ook logisch. Het is immers prima geschikt om op eender welke locatie te worden gebruikt.

Voice search zit in de lift en dat heeft gevolgen voor de zoekmachineoptimalisatie (SEO) waarmee je bezoekers naar jouw website wil lokken. Dat geldt zeker voor bedrijven die inzetten op lokale SEO, want gebruikers zetten voice search vaak in om lokale content te zoeken. Mik jij op klanten die jouw product of dienst zoeken in jouw regio, overweeg dan zeker om in de nabije toekomst in te spelen op voice search.

HOE SPEEL JE IN OP STEMGESTUURD ZOEKGEDRAG?

Wil je potentiële klanten bereiken die voice search gebruiken, speel dan in op de manier waarop zij zoekopdrachten formuleren. Gesproken zoekvragen formuleren we nog meer dan geschreven zoekopdrachten in onze dagelijkse taal. Vakjargon vermijden is dus de boodschap. Verder worden met voice search vooral vragen gesteld. Gebruikers gebruiken dus meer woorden dan één of twee zoekwoorden. Zorg dat je die vragen beantwoordt met de content op jouw website. Maak bijvoorbeeld werk van een degelijke FAQ-pagina. Zorg er ook voor dat Google jouw content gemakkelijk kan lezen. Korte zinnen, een heldere structuur, voldoende voegwoorden: zo kan je jouw content leesbaar maken.

Is het belangrijk om extra aandacht te hebben voor de specifieke kenmerken van voice search? Zeer zeker. In tegenstelling tot geschreven zoekopdrachten genereert voice search slechts één zoekresultaat. En dat resultaat leidt ofwel naar jou, ofwel naar een concurrent. Voice search zit in de lift, maar is ook nog in volle ontwikkeling. Door nu al in te spelen op deze toekomstige trend ben je jouw concurrentie een stap voor.

Wil je weten hoe wij je kunnen helpen bij zoekmachineoptimalisatie (SEO) of andere vragen? Neem dan snel contact op.