Ik heb een onderneming en bijgevolg een bedrijfsnaam. Maar wat als mijn bedrijfsnaam elders wordt gebruikt? Wat kan ik doen als ondernemer om dit te voorkomen?

Een gekend voorbeeld is de politieke partij SP.A die een naamsverandering naar Vooruit heeft aangekondigd. Geen probleem op het eerste zicht, zij het niet dat er sinds 1913 een Gents kunstencentrum met die naam bestaat. Het centrum betreurt de beslissing en dreigt met gerechtelijke stappen.

Ondanks dat de politieke partij zowaar één dag eerder was met het registreren van het handelsmerk, kunnen de Gentenaars wel eens aan het langste eind trekken bij een juridische strijd. Het is trouwens niet de eerste keer dat de partij een andere speler met een naamsverandering de gordijnen injaagt.

Bij Conversal kan je rekenen op een partner die garant staat voor advies op maat zodat jij de beoogde digitale groei en online succes kan behalen.

Conversal als partner voor advies op maat

Hoe een goede bedrijfsnaam bedenken?

Kiezen is verliezen, maar bij het verzinnen van een bedrijfsnaam droogt bij vele ondernemers de inspiratie snel op. Belangrijk is om steeds creatief te blijven en het persoonlijk te houden. Kan je de naam van jouw onderneming linken aan je activiteiten of je eigen persoonlijkheid? Zorg vooral dat er geen verwarring kan ontstaan, zowel over je eigen onderneming als over mogelijke dubbelgangers.

Het verschil tussen een politieke partij en een watermerk is bijvoorbeeld zeer duidelijk, het verschil tussen twee organisaties met een maatschappelijk doel al een pak minder. Beiden organiseren lezingen of debatten, beiden willen graag een ‘unieke zichtbaarheid‘. Ze verdelen die aandacht voortaan niet enkel in de volksmond, affichecampagnes en nieuwsbulletins, maar ook op het web in hun online zoekresultaten. Het concurrentie zal dus toenemen wanneer je vanaf nu ‘Vooruit’ zal Googelen.

Een goede bedrijfsnaam kiezen

Controleer of je merknaam nog beschikbaar is

Checken en dubbelchecken! Er bestaan verschillende manieren om te controleren of je bedrijfsnaam nog vrij is. De meest aangewezen wijze is even polsen bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Daar kan je een woord- en beeldmerk (bijvoorbeeld jouw logo) registreren. Er is met het EUIPO ook een Europese route, daar betaal je €850 voor een registratie en die is voor 10 jaar geldig. Ook in de Kruispuntbank van Ondernemingen of het Belgisch Staatsblad kan je terecht voor opzoekingen via een benaming.

Moet ik mijn bedrijfsnaam kopen of vastleggen?

Is het nodig om ook zonder ‘concurrentie’ rond je bedrijfsbenaming stappen te nemen? Doorgaans geldt First come, first served wat betreft merken, maar er bestaat nog steeds iets als de handelsnaam naast de officiële vennootschapsnaam. De handelsnaam is de gangbare marketingnaam, de vennootschapsnaam dient ter identificatie van de officiële rechtspersoon, bijvoorbeeld BV of NV. De wet rond marktpraktijken ziet erop toe dat ondernemingen zich eerlijk en loyaal gedragen en dus geen naam kopieert. Kortom, baadt het niet, schaadt het niet.

Vergeet je online aanwezigheid niet!

Registreren domeinnaam

Je bedrijfsnaam komt te pas bij een pak administratieve zaken, maar dient natuurlijk ook voor je uitstraling en naamsbekendheid. Zorg er dus voor dat je online aanwezigheid gekoppeld is aan die naam, zonder al te veel omwegen of toevoegsels!

Het registreren van je domeinnaam is cruciaal. Daardoor kunnen klanten vlot jouw website of webshop online terugvinden. Heb je deze nog niet? Geen probleem, Conversal helpt je graag op weg! Het is steeds een goed idee om het domein reeds te reserveren voor een doorverwijzende pagina of toekomstige plannen.

Ga voor een verstandig gekozen domeinextensie. De zoekmachines van Google gaan over meer dan 200 parameters, waaronder het achtervoegsel van je URL. Zo bepalen ze onder meer op welke doelgroep je mikt. De extensie kan je dus zomaar een betere plaats in de zoekresultaten opleveren!

Samen een strategie bedenken voor jouw onderneming?

Laten we samen de beste aanpak voor jouw project bepalen. Je kan op ons rekenen als partner voor advies op maat. Ga voor digitale groei met focus op resultaat en behaal jouw online doelen!