Duplicate content of dubbele content is een vaak voorkomend probleem bij websites. Dit type dubbele inhoud kan je hele SEO strategie laten kelderen.

De term ‘dubbele content’ betekent simpelweg dat de content die je op jouw website hebt staan, ook te vinden is op een andere URL. Je website inhoud is niet uniek!

Lees verder om te ontdekken waarom dit een probleem is.

Duplicate Content op je website

Wat is duplicate of dubbele content?

Duplicate content betekent letterlijk ‘dubbele inhoud’. De tekst die gepubliceerd werd, is ook ergens anders gepubliceerd. Meestal gebeurt dit niet doelbewust of opzettelijk en net daarom moet je goed opletten dat je het niet per ongeluk zelf doet!

Er bestaan 2 soorten dubbele inhoud: interne en externe.

  1. Interne dubbele content

    Interne duplicate content bevindt zich op je eigen site. Misschien publiceerde je toevallig een tekst die je al eerder had gepubliceerd.

    Maar wat vaker voorkomt, is dubbele inhoud bij webshops.

    Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een pagina met producten dezelfde inhoud heeft dan een gefilterde pagina met producten elders op je website.

    Het webadres verschilt, maar de inhoud is identiek. Het is erg belangrijk dat je dit oplost!

    Niet enkel moet je opletten voor grote delen dubbele content, ook worden heel wat duplicate title tags en duplicate meta descriptions over het hoofd gezien. Wij monitoren duplicate content en kunnen meteen zien over welke pagina’s dit gaat.

    Duplicate content

  2. Externe dubbele content

    Externe duplicate content bevindt zich op een andere website dan de jouwe. Vaak worden bijvoorbeeld productbeschrijvingen op webshops gekopieerd van de website van de producent, waardoor veel webwinkels exact dezelfde tekst tonen bij hun producten.

    Dit kan nadelig zijn voor SEO en voor je ranking in zoekmachines. Je doet er altijd beter aan om te investeren in een schrijver die originele en unieke teksten voor je produceert.

    Soms is er ook sprake van kwaad opzet, wanneer iemand bijvoorbeeld opzettelijk jouw webteksten kopieert en publiceert op een andere website.

Waarom is duplicate content een probleem?

Content die twee keer of vaker gepubliceerd werd op internet, is erg moeilijk te beoordelen door zoekmachines.

De inhoud is verwarrend en het is moeilijk om te achterhalen welke versie de juiste is.

  • Wie publiceerde het eerst?
  • Welke site heeft meer gelijk dan de andere?

Vaak zullen Google en andere zoekmachines beide webpagina’s uit de zoekresultaten verwijderen.

Hoe los je dat dan op?

Dubbele content moet ofwel verwijderd worden, ofwel gevalideerd worden.

Duplicate inhoud verwijderen

Heb je twee identieke pagina’s of berichten op je website? Dan verwijder je één van beide pagina’s. Dit doe je best pas na onderzoek om te kijken of één van beide pagina’s al dan niet gevonden wordt door zoekmachines.

Staat er identieke content op een andere website dan de jouwe? Dan neem je best contact op met de eigenaar van die andere website om het probleem aan te pakken.

Dubbele content valideren

Is de duplicate content nodig voor een goede werking van je website, dan kan je door middel van een stukje code gaan aangeven welke versie de juiste of belangrijkste is. Dit doe je aan de hand van de rel=”canonical” tag. Met die tag geef je aan zoekmachines door dat je een kopie maakt van het origineel en je geeft ook meteen de relatie tussen beide pagina’s weer.

 

Schrijf unieke inhoud!

Dit is uiteraard de allerbeste oplossing van allemaal. Unieke inhoud scoort het best in zoekmachines.

Met een uitgebreide webshop is dit natuurlijk niet altijd haalbaar. In dat geval komt er een kleine optimalisatie in de code van je website aan te pas.

Ontdek andere veel gestelde vragen rond content

Heb jij dubbele content op je website staan?

Scoren je pagina’s niet en kan je moeilijk achterhalen waarom dat zo is? Misschien keldert dubbele inhoud jouw hele SEO-strategie. Zoekmachines laten dubbele inhoud vaak helemaal niet zien aan internetgebruikers en dat kan ook bij jouw website gebeuren.

Maak je je zorgen over het feit of jouw inhoud wel uniek is? Neem contact op met ons team van specialisten! Zij kunnen je helpen met het scannen van jouw website zodat die wel vindbaar wordt in zoekmachines!

Slaap op beide oren bij Conversal!

Maatwerk
Strategie op maat
Service na
Personlijke begeleiding
SEO
Focus op resultaat
Bereikbare support helpdesk
Heldere comunicatie