Via meerdere online (en offline) kanalen aan marketing doen? Dan is corporate identity onmisbaar!

Online Marketing
 Conversal 15 april 2018

Corporate identity is meer dan je website en je logo. Het is de identiteit die jouw organisatie voor je klanten heeft. Met andere woorden: hoe wil jij dat de (potentiële) klant jouw bedrijf ziet? Als je aan de identiteit wil werken dan moet je dat op drie domeinen doen: communicatie, gedrag en design. We leggen het je graag even uit.

Corporate identity samengevat in 3 domeinen

Corporate identity of bedrijfsidentiteit bouw je op vanuit je organisatie. In de eerste plaats zoek je het antwoord om enkele cruciale vragen: wie zijn wij? Maar ook: wat willen wij en wat kunnen wij realiseren? Vervolgens sta je stil bij wie je klanten zijn, je doelgroep. En hoe wil je dat jouw doelgroep je ziet?

Die elementen moeten we terugvinden in de 3 domeinen van jouw corporate identity:

  • Communicatie, of de boodschap die je je klant geeft: wat communiceer je, hoe vaak en via welke kanalen. Wat hoort of leest de klant van jouw bedrijf
  • Gedrag: dit is wat je doet. Dat gaat van het taalgebruik van je medewerkers tot het nakomen van afspraken met de klant. Hoe gedraag je je tegenover je doelgroepen.
  • Design: wat ziet de klant? Logo, winkelinrichting, visitekaartjes, website, alles moet uniform zijn met wat jij als bedrijf wil uitstralen.

Voor elk van deze domeinen kan je uiteraard bij Conversal terecht. Wij hebben alle expertise om de corporate identity van jouw organisatie uit te bouwen.

Communicatie en identiteit

Verschillende vormen van communicatie ondersteunen de boodschap die jij aan je doelgroep wil geven. De keuze van het communicatiekanaal hangt dus ook af van je doelgroep. Kan je die vooral online vinden? Dan zijn een goede website en een campagne via sociale media zeker aangewezen. Of heeft je boodschap meer impact via brochures, brieven of advertenties in gedrukte media?

Welk kanaal dan ook, zorg dat de inhoud van de boodschap de waarden van je organisatie bevat. Op regelmatige tijdstippen blogposts, nieuwsbrieven of advertentiecampagnes publiceren geeft je de kans om jouw verhaal extra te illustreren en aan je identiteit te bouwen.

Hoe ‘gedraagt’ jouw bedrijf zich?

Je kan natuurlijk niet enkel communiceren over de waarden van jouw bedrijf. De klant zal je pas echt vertrouwen als je medewerkers die waarden ook uitstralen. En dat mag je gerust heel breed bekijken!

Wanneer een groot bouwbedrijf waarden in zich draagt als hulpvaardig en betrouwbaar, dan gaat dat niet enkel over de kunde van de vakmensen. In de manier waarop de telefoniste een gesprek voert met de klant moet ook hulpvaardigheid zitten. Als de verkoper deadlines belooft die nadien niet worden nagekomen dan lijkt het bedrijf niet betrouwbaar.

Je bedrijfsidentiteit vorm geven

We hadden het al eerder over de boodschap die je communiceert en over je gedrag dat de boodschap moet waarmaken. Met andere woorden: wat de doelgroep van jouw organisatie hoort, leest en ervaart. Maar hoe ‘ziet’ je klant jou?

Of je nu online of offline communiceert en adverteert, de look and feel moet steeds dezelfde zijn. Je huisstijl komt terug in al je communicatie. Website, advertenties, (nieuws)brieven, visitekaartjes of facturen, jouw logo, kleurgebruik, lettertype en communicatiestijl zijn telkens herkenbaar. En ze sluiten opnieuw aan bij de waarden van je bedrijf.

Dat is geen makkelijke opdracht. Bij Conversal hebben we de experten in huis om naast jouw visuele identiteit ook de juiste communicatiestrategie uit te tekenen. Neem vrijblijvend contact met ons op om jouw project te bespreken. Wij bezorgen je dan een offerte op maat.