fbpx

Conversie-optimalisatie

Wat is een conversie?

We spreken over conversies wanneer een bezoeker een acties onderneemt die jij van hem verlangt. Dit kan een contactaanvraag zijn, maar ook een inschrijving op een nieuwsbrief of een bestelling in een webshop.

Deze conversies zijn dikwijls de bestaansreden van een website. Een website moet renderen: daarom is het van cruciaal belang dat uw site conversie-vriendelijk is.

TOOLTIP: Wist u dat de gemiddelde webshop maar 2% van zijn bezoekers kan aansporen tot het plaatsen van een bestelling? En dat dat betekent dat 98% dat niet doet?

Conversie optimalisatie

Hoe werkt conversie-optimalisatie?

Uit de statistieken van jouw website kunnen we allerhande nuttige informatie halen. Wanneer blijkt dat een groot deel van de bezoekers afhaakt in een bepaalde stap van het bestellingsproces, dan kan dit aangeven dat er iets fout loopt op deze pagina. Vervolgens gaan we dit probleem onderzoekenaanpakken en enige tijd later kijken of er verbeteringen merkbaar zijn in de statistieken.

A/B testing als onderdeel van CRO kan hierbij een grote hulp zijn. Hierbij testen we bv. 2 soorten bestelbuttons uit. Wanneer er 100 mensen uw pagina bezoeken, zullen 50 bezoekers button A zien en 50 bezoekers button B. Zo kan er vergeleken worden welke buttons (of afbeeldingen, teksten, …) de meeste conversies opleveren.

Waarom is conversie-optimalisatie (CRO) zo belangrijk?

  • Meer aanvragen: wanneer jouw conversiepercentage van 1% naar 2% krijgt, behaal je dubbel zoveel aanvragen bij een gelijk aantal bezoeken.
  • Budgetvriendelijk: extra bezoekers aantrekken via bv. Google Ads kost al snel een hoop geld. Jouw conversiepercentage verhogen kost geen geld.
  • Betere contactaanvragen: de optimalisatie kan zo gebeuren dat we ons meer richten op het type klanten dat je werkelijk interesseert.
  • Jouw bezoeker vindt sneller zijn weg: wat voor minder frustraties zorgt en waardoor men al een conversie heeft ondernomen voor er aandachtsverlies optreedt.

Rendeert jouw website?

Een conversie is de bestaansreden van een website: jouw website moet renderen! Wij zijn specialist in conversie-optimalisatie.

533