ClickShame

ClickShame

ClickShame streeft er naar om zo veel mogelijk nepnieuws in de media aan de kaak te stellen. Zo willen ze desinformatie en valse informatie in de kiem smoren!

De opdracht

ClickShame is een deelonderneming van een Belgische organisatie. Het doel van de website is om zo veel mogelijk mensen te overtuigen om nep nieuws en clickbait aan te geven. Op die manier wil ClickShame strijden tegen de desinformatie die zo welig tiert on onze maatschappij.

Hiervoor waren ze op zoek naar een functionele website waar bezoekers makkelijk en snel hun weg kunnen vinden.

Een aanverwant doel is via het platform om zo veel mogelijk activisten te verzamelen. Internetgebruikers kunnen lid worden van de website om actief deel te nemen aan het bestrijden van valse informatie.

Wat we deden

Conversal zorgde hier voor de ontwikkeling van de website voor het Verenigd Koninkrijk. De website is daardoor opgebouwd in het Engels. ClickShame zal binnenkort ook uitbreiden naar andere landen, zoals de Verenigde Staten en België.

Op de website kunnen bezoekers een verdachte website of een fake nieuwsartikel aangeven. Dit kunnen ze doen door de URL, de bron en het onderwerp in te geven.
Deze functionaliteit vereiste een API integratie en een URL-scraper. Iedere URL die wordt aangeleverd, kan worden goedgekeurd of afgekeurd voor publicatie.

Een toonaangevende website zoals die van Clickshame?

Daarnaast ontwikkelden we ook een systeem voor donaties en een ledenplatform. Het ledenplatform geeft de mogelijkheid om een profiel aan te maken zodat je sneller nieuwe URL’s kan aanleveren. Via het ledenplatform kunnen activisten de reeds aangeleverde webpagina’s bekijken en beoordelen.