Google Grants: wat is het en wie komt in aanmerking?

We kennen allemaal Google en we weten ook dat je bij Google advertenties kan plaatsen. Wanneer we een zoekactie uitvoeren via deze zoekmachine, dan zien we dat de eerste resultaten bovenaan de lijst een klein groen vakje met ‘Ad’ vertonen. Betaalde zoekresultaten, denken we dan. Inderdaad! De meeste van die Google Ads zijn betaalde zoekresultaten. Maar velen onder ons hebben nog nooit van Google Grants gehoord. Met de Google Ad Grants heb je namelijk een kans dat je gratis kunt adverteren binnen Google. Klinkt interessant he? We vertellen je er graag wat meer over!

Wat zijn Google Grants?

De Ad Grants van Google bestaan uit een maandelijks advertentie krediet dat non-profit ondernemingen van Google op een schoteltje aangeboden krijgen.

Met dat krediet kunnen ze adverteren binnen de zoekresultaten van Google. De advertenties die via Grants verkregen zijn, zullen verschijnen vlak onder de advertenties van ondernemingen die betalende advertenties kopen. Ze worden dus nog steeds erg hoog in de zoekresultaten vertoond en bieden de non-profit organisaties meer kansen en meer zichtbaarheid binnen de zoekmachine.

Adverteerders die gebruik maken van Google Ad Grants hebben toegang tot de krachtige tools die andere adverteerders ook kunnen gebruiken bij de opbouw van hun campagne. Zo kunnen ook zij hun doelgroep specifiëren en gericht reclameboodschappen weergeven bij bepaalde zoekacties.

Waarom zijn de Google Grants zo interessant?

Het voordeel dat Google aanbiedt door je gratis te laten adverteren is van grote waarde. Er wordt namelijk een stevig budget voorzien waarmee jij jouw organisatie een belangrijke online zichtbaarheid kan geven.

Stel je voor dat iedere internetgebruiker die een bepaald zoekwoord van jouw keuze in Google opzoekt, jouw website als één van de eerste resultaten ziet prijken! Dit is dé manier bij uitstek om je organisatie de aandacht te geven die ze verdient.

  1. Je bereikt het publiek dat je zelf selecteert
  2. Meer zichtbaarheid voor jouw doel
  3. Jouw website wordt bovenaan de zoekresultaten getoond
  4. Stel zelf je boodschap en advertentie samen
  5. Meer bezoekers op je website
  6. Er komen meer donaties binnen
  7. Inzicht in welke advertenties het best werken

Hulp nodig om je organisatie aan te melden bij Google Grants?

Neem contact op met onze Google Ads experts!

Contact

Hoeveel budget is er beschikbaar om gratis te adverteren?

Google is behoorlijk vrijgevig wanneer het over non-profit organisaties gaat en de bedragen lopen hoog op.

Ondernemingen met een Google Ad Grants account, krijgen een krediet tussen 10.000 en 40.000 Amerikaanse dollars per maand.

Denk je dat je daar wel wat mee kan bereiken? Wij denken dat ook!

Heb je een onderneming in de non-profit sector, zoals een vzw of een liefdadigheidsinstelling? Dan bestaat de kans dat je onderneming in aanmerking komt voor Google Grants. 

Google Ad Grants: komt mijn organisatie in aanmerking?

Of je in aanmerking komt om Google Ad Grants te ontvangen, hangt voor een groot stuk af van de aard van je onderneming. Zo komen non-profit organisaties in aanmerking, maar ziekenhuizen, universiteiten, scholen en overheidsinstellingen komen niet in aanmerking voor Google Grants.

Wie komt er dan wel in aanmerking?

  • organisaties met een geldende liefdadigheidsstatus
  • vzw’s of verenigingen zonder winstgevend doel
  • internationale verenigingen zonder winstgevend doel
  • private stichtingen
  • stichtingen van openbaar nut

Aan welke vereisten moet mijn organisatie voldoen?

  • de organisatie moet geregistreerd zijn bij SOCIALware
  • je moet je organisatie aanmelden voor Google non-profit
  • jouw organisatie moet worden goedgekeurd via het kwalificatieproces van Ad Grants
  • je moet een goede en kwalitatieve website hebben

Behalve de Google Grants, worden er nog andere voordelen uitgedeeld aan non-profit organisaties. Zo komen deze organisaties ook in aanmerking voor de Google donatie tools, het YouTube non-profit programma en mag je gratis gebruik maken van de G Suite basis tools.

Hoe meld ik mijn organisatie aan?

Je las in de vorige alinea al dat je aan een aantal voorwaarden moet voldoen om in aanmerking te komen voor de Google Grants. Voordat je dus begint met het aanmelden, moet je eerst zorgen dat je aan alle vereisten voldoet.

Ben je geregistreerd bij SOCIALware?

Heb je een professioneel Google account?

Is je website snel en kwalitatief?

Dan ben je klaar om te starten! Je meld je aan als non-profit bij Google via deze link en doorloopt alle stappen waar het opstart traject je doorheen loodst.

Heb je net ’Nee’ geantwoord op één van de vragen? Dan is er nog wat werk aan de winkel. Je moet deze namelijk eerst in orde brengen voordat je kan starten.

Hulp nodig?

Vind je de bovenstaande informatie wat overweldigend of wil je liever geholpen worden door een professioneel team? Bij Conversal hebben we ervaring met all-things-Google en online marketing!

We kunnen je ook helpen om er voor te zorgen dat jouw website snel en kwalitatief wordt. Zo verhoog je de kans dat jouw organisatie in aanmerking komt voor de Google Ad Grants.

Twijfel dus niet om contact met ons op te nemen! We staan je graag bij met professioneel advies.

Bespreek jouw project

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul vrijblijvend het formulier in en we nemen snel contact op.

  • Wij respecteren jouw privacy. Jouw gegevens worden altijd vertrouwelijk behandeld.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.