Home / Is structured data iets voor mijn website? Is structured data iets voor mijn website? 02/06/2019 SEO Wat is structured data? Wellicht hoorde je al wel eens over structured data of Schema. Maar wat is dit precies? Hoe werkt het en wat is de invloed ervan op de SEO score van je website? Structured data is een specifieke code (metadata), geschreven op een manier die zoekmachines goed begrijpen. Je gaat je content dus markeren met een extra stukje code. Google heeft dit ontwikkeld om info en producten beter te kunnen categoriseren. De zoekmachines lezen die code op je website en voegen meer specifieke informatie aan de zoekresultaten toe. Zo bestaat er structured data voor reviews, boeken, films, recepten, evenementen, vacatures of producten in je webshop,… Google, Facebook en Pinterest maken vandaag al volop gebruik van deze informatie. Structured data is dus een manier om Google duidelijk te maken waarover een bepaalde pagina op je website precies gaat. De zoekmachines nemen die extra informatie ook op en voegen daarmee verrijkte informatie – of rich snippets – aan de zoekresultaten toe. Gebruikers zijn dol op deze rich snippets. Lees daarom zeker ook het Yoast artikel over rich snippets waarin wordt beschreven waarom gebruikers dit zo belangrijk vinden. Lees ook onze samenvatting van het BrightonSEO marketing congres 2019. Is structured data iets voor mijn website? Structured data heeft een meerwaarde voor elke website. Heb je een site met originele recepten? Het toevoegen van deze data aan je pagina zal het zoekresultaat zeker beïnvloeden. Bezoekers krijgen op die manier veel sneller specifieke informatie te zien die hen makkelijker zal overtuigen om je pagina te bezoeken. Zo zie je bijvoorbeeld meteen hoelang het duurt om jouw recept te bereiden, hoeveel calorieën het bevat of hoe het wordt beoordeeld aan de hand van reviews. Heb je een webshop en verkoop je onder andere elektrotoestellen? Dan kan deze data ervoor zorgen dat het merk, een foto en zelfs de belangrijkste specificaties meteen in de zoekresultaten worden getoond. Heb je het eerder voor fashion? Geen probleem, deze data maakt het ook mogelijk de beschikbare maten en kleuren in de zoekresultaten weer te geven. Hoe cool is dat? Nieuwe ontwikkelingen Je kan eveneens structured data toevoegen aan foto’s of video’s. Google zal die informatie gebruiken om je video weer te geven in een carrousel of het een badge toe te kennen. Zo wordt jouw videobestand onderscheiden tussen alle andere foto-zoekresultaten. Het is dus mogelijk om Google meer context over de foto’s en video’s op je website mee te geven. Zoekmachines weten maar al te graag waarover een bepaalde video of foto gaat. Ook voor mobiel? Verrijkte zoekresultaten vallen meer op bij mobiele zoekresultaten. Bepaalde thema’s zoals lokale bedrijven, recepten, films of opleidingen krijgen in de mobiele versie zelfs een voorkeursbehandeling. Ze worden weergegeven in een overzichtelijke en touch-vriendelijke carrousel. Voor Google is het heel interessant om de bezoeker zoveel mogelijk gebruik te laten maken van die extra informatie. Bijvoorbeeld om sneller een reservatie te maken in een restaurant, vliegtickets te boeken of een recept door te sturen naar je Google Home. Wat is het effect op de SEO van mijn website? En of het een effect heeft op de SEO resultaten van je website! Structured data is van groot belang voor zoekmachines om de inhoud van je website en pagina’s beter te begrijpen. Google moet eerst goed weten waarover een pagina precies gaat voor het die in de zoekresultaten kan tonen. Door structured data te gebruiken gaat Google je website dus beter begrijpen. Zoals al eerder gezegd voorzie je de gebruiker in één oogopslag van tal van extra informatie die voor hem erg relevant is. Hoe meer verrijkte informatie, hoe meer je pagina zal opvallen. Het komt dus zeker de visibiliteit en dus ook het klikgedrag van de desbetreffende pagina ten goede. Op langere termijn betekent dit dus ook betere posities, tenminste als je pagina SEO vriendelijk werd opgebouwd. Zoekmachines gaan zo snel leren dat bezoekers jouw pagina boven die van je concurrenten prefereren. Hoe kan ik structured data implementeren? Tot vandaag was het niet zo eenvoudig om structured data op een website te voorzien. Er waren weinig richtlijnen en het overzicht ging snel verloren. Vandaag wordt er druk werk gemaakt van plugins die de integratie op een gebruiksvriendelijke manier willen aanbieden. Integratie via Yoast Eén van die plugins werd ontwikkeld door Yoast. Het Nederlands bedrijf werd in 2010 opgericht en heeft van zoekmachine optimalisatie zijn core business gemaakt. Het ontwikkelde de afgelopen jaren tal van populaire plugins zoals de Yoast SEO WordPress plugin met meer dan 5 miljoen actieve installaties. Daarom zijn we bij Conversal fan van Yoast. Check zeker ook het blogbericht over de Yoast conferentie waar we eerder dit jaar onze SEO kennis aanscherpte. Onlangs kondigde het bedrijf zijn 11.1 update aan. Daarmee is het nu veel makkelijker om Schema op jouw website toe te passen. Yoast verbeterde niet alleen de reeds bestaande Schema functie in haar SEO plugin, maar heeft nu alle codes gecentraliseerd. Zonder deze structuur was het onmogelijk voor zoekmachines om de verschillende stukjes Schema op je websites met elkaar te linken. We hoeven ons dus niet langer zorgen te maken over het opzetten van de structuur binnen je website. Het is nu mogelijk om duidelijk te maken tot welke website een bepaald artikel behoort, wat het onderwerp van het artikel is, vanuit welk bedrijf het komt en zelfs wie de auteur is. Die verschillende blokken zijn nu beter dan ooit aan elkaar gekoppeld. De update maakt het eveneens mogelijk om aan te geven of je website een bedrijf of persoon vertegenwoordigt. Geschreven artikels, logo, sociale media pagina’s kunnen zo beter aan je bedrijf worden gelinkt. Je kon Schema eerder al aan je website toevoegen via Gutenberg, de nieuwe editor die WordPress eind vorig jaar lanceerde. Die editor plaatst een soort van kaders rond je titels, alinea’s en foto’s zodat je snel aanpassingen kan doorvoeren. Het is voldoende om je Yoast SEO plugin binnen Gutenberg te updaten. Yoast zal automatisch de code aan de structured data blocks toekennen. En daarmee win je heel wat tijd. Integratie volgens het JSON-LD formaat Yoast biedt ook de mogelijkheid om “how to” en “FAQ” structured data blocks toe te voegen. Voor de andere structured data moeten we nog steeds beroep doen op Schema.org, een platform ontwikkeld door Google waar je de meest gebruikte schema’s kan terugvinden. Je kan zelf ook makkelijk de gestructureerde gegevensopmaak samenstellen aan de hand van de Google markup helper: Kies voor welk gegevenstype je data wenst aan te maken Voeg de URL van de desbetreffende pagina toe Voeg extra tags zoals naam, beschrijving en prijs toe Genereer HTML Test HTML via Google testing tool Voeg het script toe aan je pagina We hoeven niet langer de code manueel in te voeren en te onderhouden zodat ze up-to-date blijft. Dat doet het JSON-LD format nu. Dit Javascript format maakt het veel makkelijker om structured data toe te voegen. Dit kan perfect via een aangepaste HTML tag in Google Tag Manager. Er wordt in feite een blok code gevormd. Gedaan dus met de chaos in de HTML van je pagina, scripts schrijven en onderhouden is weer een stuk makkelijker. Conversal, jouw digitale partner Laat je bijstaan door een expert op vlak van website development en digitale marketing. Conversal helpt je graag verder met je SEO verhaal. Neem gerust contact op met onze experten. Wij begeleiden je graag mee op weg naar digitaal succes! Contacteer ons Klaar om kennis te maken? We blazen je niet omver met loze beloftes, maar met strategie, creativiteit en bewezen impact. Ontdek wat we samen voor jouw business kunnen betekenen. Bekijk onze cases Contacteer ons Trending topics Bekijk meer artikels Content, Online marketing, SEO 6 augustus 2025 AI overviews op Google: bedreiging of kans voor je SEO-strategie? Google’s AI Overviews zetten de zoekresultaten op z’n kop. Minder kliks, meer vragen. Wat betekent dat voor jouw SEO-strategie? In deze blog ontdek je hoe je slim inspeelt op deze nieuwe realiteit. Lees meer Content, Online marketing, SEO, Sociale Media 3 juli 2025 Alles-in-één marketing? Met Odoo stuur je slimmer, sneller en centraler Centraliseer je marketing in Odoo en stuur campagnes, leads en content vanuit één slim systeem. Lees meer Online marketing, SEO 24 november 2020 Help, mijn bedrijfsnaam wordt gebruikt! Ik heb een onderneming en bijgevolg een bedrijfsnaam. Maar wat als mijn bedrijfsnaam elders wordt gebruikt? Wat kan ik doen als ondernemer om dit te voorkomen? Een gekend voorbeeld is de politieke partij SP.A… Lees meer SEO 7 januari 2020 Hoe duplicate content je hele SEO-strategie doet kelderen Duplicate content of dubbele content is een vaak voorkomend probleem bij websites. Dit type dubbele inhoud kan je hele SEO strategie laten kelderen. De term ‘dubbele content’ betekent simpelweg dat de content die je op jouw website… Lees meer SEO 14 december 2019 Google algoritmes overleven, hoe doe je dat? Wie zelf een website beheert of bezig is met online zakendoen, heeft er vast al wel van gehoord: Google algoritmes. Die algoritmes zijn de berekeningen die Google gebruikt om ranking en score te bepalen.… Lees meer SEO 2 november 2019 10 Redenen waarom je Google My Business moet instellen We vertelden je al eerder wat Google My Business juist is en benadrukten het belang van deze gratis online applicatie van Google. In dit artikel verduidelijken we enkele interessante redenen waarom je zeker Google My Business… Lees meer Bekijk alle artikels