Home / Universal Analytics is (bijna) dood, lang leve Google Analytics 4 Universal Analytics is (bijna) dood, lang leve Google Analytics 4 21/03/2022 Online marketing Google trekt binnenkort definitief de stekker uit Universal Analytics en maakt van Google Analytics 4 de nieuwe standaard. Vanaf 1 juli 2023 is het zover en stopt Google met het verwerken van data in Universal Analytics. Zij die Universal Analytics 360 software gebruiken, krijgen iets langer de tijd om de overstap te maken, namelijk tot 1 oktober 2023. Vanaf dat moment zal Google Analytics 4 de maatstaf zijn voor het monitoren van websiteactiviteit. Wat deze verandering inhoudt, wat nu juist het verschil is tussen beiden en wat de impact zal zijn, lees je in dit artikel. Waarom de vernieuwing? Volgens Google is het meetlandschap dermate veranderd dat Universal Analytics verouderd is. Daarom wordt Google Analytics 4 (GA4) geïntroduceerd. Een van de belangrijkste redenen waarom deze overgang wordt ingezet, is het onvermogen van Universal Analytics om cross-platform te gaan tracken. GA4 daarentegen kan data van verschillende platformen, zoals websites en apps, tegelijk meten. Ook omwille van de strengere privacy maatregelen is deze omschakeling noodzakelijk, zo zullen er geen IP-adressen meer bijgehouden worden in GA4. Google Analytics 4: een omschrijving GA4 is ontworpen om te voldoen aan een aantal belangrijke doelstellingen voor bedrijven zoals het stimuleren van verkoop of app-installaties, het genereren van leads en het verbinden van online en offline klantbetrokkenheid. Maar wat zijn nu precies de voordelen van Google Analytics 4? Inzichten over verschillende touchpoints: Met een model dat niet verdeeld is over verschillende platformen of georganiseerd is in onafhankelijke sessies, krijg je een accurater beeld van de Customer Journey. Data-driven attributie: GA4 wijst attributiekrediet toe aan meer dan alleen de laatste klik, waardoor je beter begrijpt hoe verschillende marketingactiviteiten samen conversies beïnvloeden. Meer waardevolle gegevens: Machine learning genereert voorspellende inzichten over gebruikersgedrag en conversies. GA4 creëert ook nieuwe doelgroepen van gebruikers die waarschijnlijk zullen kopen (of net niet) en levert automatisch belangrijke inzichten. Meer bruikbare gegevens: Er zijn uitgebreide integraties met andere Google-producten zoals Google Ads. Die werken via GA4’s gecombineerde web- en appgegevens en laten het makkelijker toe om Analytics-inzichten te gebruiken waarmee je advertentiecampagnes kan optimaliseren. Verbeterde privacy: GA4 heeft meer uitgebreide tools om gegevensverzameling en het gebruik ervan te vereenvoudigen. Daarnaast slaat het ook geen IP-adressen meer op en is het niet meer afhankelijk van enkel cookies. Installeer Google Analytics 4 zo snel mogelijk Het is aangewezen om GA4 zo snel mogelijk te installeren, ook al zijn we nog meer dan een jaar verwijderd van de gedwongen overgang. Door GA4 nu al te activeren en te gebruiken, verzamel je waardevolle data. Hoe langer je de aanmaak uitstelt, hoe meer data je misloopt. Wacht dus niet tot 1 juli volgend jaar, maar raak nu al op een rustig tempo vertrouwd met de interface en alle mogelijkheden die GA4 te bieden heeft. Zo neem je een voorsprong op andere bedrijven die langer wachten om over te stappen. Vragen of problemen? Heb je eventuele vragen of problemen met deze overgang? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Conversal. Wij helpen jou graag verder met al onze expertise. Contact Klaar om kennis te maken? We blazen je niet omver met loze beloftes, maar met strategie, creativiteit en bewezen impact. Ontdek wat we samen voor jouw business kunnen betekenen. Bekijk onze cases Contacteer ons Trending topics Bekijk meer artikels Content, Online marketing, SEO 6 augustus 2025 AI overviews op Google: bedreiging of kans voor je SEO-strategie? Google’s AI Overviews zetten de zoekresultaten op z’n kop. Minder kliks, meer vragen. Wat betekent dat voor jouw SEO-strategie? In deze blog ontdek je hoe je slim inspeelt op deze nieuwe realiteit. Lees meer Online marketing, Webdesign 22 juli 2025 amai! Op 2 oktober, da’s de moeite. Profiteer in 2025 van verhoogde investeringsaftrek voor digitale oplossingen. Ontdek hoe je met slimme investeringen in bijvoorbeeld websites en e-commerce platforms zowel je bedrijf versterkt als fiscale voordelen behaalt. Lees meer Content, Online marketing, SEO, Sociale Media 3 juli 2025 Alles-in-één marketing? Met Odoo stuur je slimmer, sneller en centraler Centraliseer je marketing in Odoo en stuur campagnes, leads en content vanuit één slim systeem. Lees meer Online marketing, Webdesign 22 mei 2025 Generative Engine Optimization (GEO): de toekomst van zoekoptimalisatie Profiteer in 2025 van verhoogde investeringsaftrek voor digitale oplossingen. Ontdek hoe je met slimme investeringen in bijvoorbeeld websites en e-commerce platforms zowel je bedrijf versterkt als fiscale voordelen behaalt. Lees meer Online marketing, Webdesign 22 april 2025 Op welke (digitale) trein spring jij? AI? Content marketing? … Profiteer in 2025 van verhoogde investeringsaftrek voor digitale oplossingen. Ontdek hoe je met slimme investeringen in bijvoorbeeld websites en e-commerce platforms zowel je bedrijf versterkt als fiscale voordelen behaalt. Lees meer Online marketing, Webdesign 6 november 2024 Investeer nu in digitale oplossingen: wat je moet weten over de verhoogde investeringsaftrek voor 2025 Profiteer in 2025 van verhoogde investeringsaftrek voor digitale oplossingen. Ontdek hoe je met slimme investeringen in bijvoorbeeld websites en e-commerce platforms zowel je bedrijf versterkt als fiscale voordelen behaalt. Lees meer Bekijk alle artikels