Wereldwijd staan ondernemers oog in oog met een crisissituatie. Iedereen voelt de spanning en iedereen is op zoek naar manieren om de situatie het hoofd te bieden. Ongekende situaties vragen om creatieve oplossingen. Deze crisis zal binnenkort voorbij zijn en dan doe je er goed aan om voorbereid te zijn. Maak je klaar om er te staan vanaf de eerste dag!

In dit artikel delen we graag enkele crisis tips voor ondernemers die het verschil kunnen maken.

1. Neem contact op met je klanten

Facebook post NB-Projects

Je klanten bevinden zich, net als jij, in een onzekere situatie. Communiceer over jouw visie en laat hen weten wat ze van je mogen verwachten tijdens de komende maanden.

Contact opnemen kan op verschillende manieren gebeuren. Zo kun je updates posten op Facebook, maar het is zeker ook een goed idee om een mailing uit te sturen naar je bestaande klanten.

Links een voorbeeld van een Facebook post door één van onze klanten NB-Projects voor het inlichten van hun klanten over de verdere bedrijfsactiviteiten.

2. Omarm nieuwe kanalen

Online bestelplatform Meneer Max

Het mooiste voorbeeld van hoe onze Belgische ondernemers nieuwe kanalen omarmen, zien we in de horeca sector. Restaurant uitbaters zijn inventief en bouwen op korte tijd hun restaurant services om in afhaalmenu’s. Vandaag is dé dag om nieuwe dingen te proberen!

Links een voorbeeld van het online bestelplatform dat we voor Meneer Max hebben opgezet. Op deze manier kan iedereen thuis maaltijden bestellen en ter plaatse afhalen.

Ook op zoek naar een last minute oplossing? Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw zaak?

3. Ontdek nieuwe digitale kanalen

Starten met een nieuw digitaal kanaal is niet evident en ondernemers voelen dit vaak aan als een hoge drempel.

Toch kunnen die sociale en digitale kanalen nu een goede uitweg bieden. Maak gebruik van de situatie om een LinkedIn profiel aan te maken of start met een Instagram account waar je updates kunt posten.

Hieronder enkele voorbeelden van Facebook advertenties voor klanten als Fitnessking en Easy Payment Services. Hier hebben we specifieke acties uitgewerkt die van toepassing zijn tijdens de crisis maatregelen. Deze acties werden ook doorgetrokken naar andere kanalen zoals Google Ads en mailing.

Facebook advertenties

4. Hou contact met je werknemers en collega’s

In sommige bedrijven komen de werknemers nog iedere dag binnen in de werkruimte, maar waar mogelijk worden taken van thuis uit gedaan.

Contact houden met werknemers en collega’s is essentieel om de vinger aan de pols te houden. Wie is waar mee bezig? Op welke manier boeken we vooruitgang? Waar bevinden zich de pijnpunten voor thuiswerken en hoe lossen we deze problemen op?

Ideeën uitwisselen en overleggen is van cruciaal belang tijdens de overstap naar telewerken. Dit contact kan gebeuren door een dagelijkse of wekelijkse online meeting. Veel bedrijven kiezen er voor om nu hun project management tools vanop afstand te gebruiken.

Zo plannen wij bij Conversal een wekelijkse team call voor het bespreken van projecten en taken.

Videocall bij Conversal

5. Analyseer je huidige strategie

Merk je dat je jouw tijd anders indeelt dan gewoonlijk? Misschien heb je zelfs extra tijd over doordat je niet alle items op je agenda kunt uitvoeren op dit moment. Dan is dit het perfecte moment om je huidige digitale marketing eens te analyseren en bij te sturen waar nodig.

Naast de strategie die je onderneming hanteert offline, brengt het ook op om je digitale strategie eens onder de loep te nemen. Heb je een website of webshop? En doet die website op dit moment alles wat je gehoopt had in een ontwrichte situatie als deze?

Jouw website is het belangrijkste online kanaal voor het aantrekken van bezoekers. Voldoet jouw website vandaag nog aan de verwachtingen? Is jouw website nog up-to-date? Wil je echt weten hoe jouw website vandaag presteert? Start nu je GRATIS website scan en krijg extra inzichten die het verschil kunnen maken!

Geef hier je gegevens in om de audit te starten

6. Stel nieuwe doelstellingen op

De huidige crisis zet veel ondernemers aan het denken. Zijn die doelstellingen nog wel accuraat? Neem even de tijd om je huidige doelstellingen op papier te zetten. Is er een manier waarop je die doelstellingen opnieuw kunt formuleren?

De kans is erg groot dat je meer voordeel haalt uit een kritische aanpassing aan je doelen. Pas deze aan naargelang de huidige situatie.

Bereid een come-back plan voor. Bouw een strategie uit waarmee je, ondanks deze huidige situatie, aan het einde van de crisis onmiddellijk aan een exponentiële groei kan beginnen.

7. Werk je achterstallen bij

Zijn er binnen jouw onderneming een heleboel plannen en ideeën die al een hele tijd wachten op het ideale moment om uitgevoerd te worden? Dat ideale moment is vandaag! Voer strategische wijzigingen door die je al in je achterhoofd had, maar waar je nooit de tijd voor vond.

Behalve het doorvoeren van strategische wijzigingen, zien we ook dat ondernemers nu even de tijd nemen om orde op zaken te stellen. Ze ruimen het magazijn op of decoreren de inkomhal.

8. Neem contact op met je concullega’s

Uiteindelijk zitten we allemaal in hetzelfde schuitje. Het is dan ook het perfecte moment om contact op te nemen met concurrenten en andere ondernemers in dezelfde niche.

De kans is reëel dat jullie iets van elkaar kunnen leren over de aanpak die je gebruikt om de situatie baas te blijven. Of misschien kunnen jullie de handen in elkaar slaan om samen een idee uit te werken. We leren constant dingen bij van onze collega’s en delen ook graag onze ervaringen en kennis met anderen.

Zo had onze CEO Jeroen vorige week al een eerste videocall met enkele concullega’s voor het bespreken van de huidige situatie.

Videocall met concullega's

9. Leer online een nieuwe skill

Heb je meestal té weinig tijd om die te besteden aan studeren? In de huidige sfeer van social distancing merken we allemaal dat onze avonden minder spectaculair gevuld zijn dan gewoonlijk. Gebruik die tijd om een nieuwe skill te leren via een online leerplatform of om een interessant boek te lezen!

Of die skill gekoppeld is aan je bedrijfsactiviteiten, dat kies je zelf. Want je kunt bijvoorbeeld ook leren gitaar spelen online. In de lijn van dit artikel doelen we eerder op skills die je onderneming ten goede komen. Zo kun je als fitness trainer lessen volgen om yoga instructeur te worden. Je kunt ook de tijd gebruiken om een andere taal te leren die je later van pas kan komen!

10. Bedenk een nieuwe service of product

Herbekijk je gamma aan producten en services. Durf eens een keer je gedachtegang overboord te gooien en je aanbod door een andere bril te bekijken. Denk ‘out of the box’ en ga op zoek naar creatieve manieren om je aanbod uit te breiden.

Hou bij dit proces ook rekening met de huidige situatie en brainstorm over foolproof methodes waarop je dit soort situaties in de toekomst beter het hoofd kan bieden.

"The pessimist complains about the wind. The optimist expects it to change. The leader adjusts the sails."- John Maxwell

11. Stuur regelmatig nieuwe content de wereld in

Jouw klanten kunnen nu niet naar je fysieke winkel komen, maar ze zijn wel volop van thuis uit producten aan het opzoeken. Mensen gebruiken iedere dag de woorden: ‘Als dit voorbij is, dan gaan we …

Sommigen gaan een nieuwe tegelvloer leggen en anderen laten een veranda bouwen of plannen een reis naar het einde van de wereld. Zorg dat jij aanwezig bent tijdens deze uitgestelde bedenktijd.

Met slimme content marketing in verschillende vormen, kun jij nu het verschil maken in de start van het koopproces van honderden of duizenden klanten. Bovendien is content, die verspreid wordt via verschillende kanalen, ook de ultieme manier om aan jouw klanten, leveranciers en prospecten te laten voelen dat je onderneming ‘alive & kicking’ is.

Bijvoorbeeld dit blogbericht. We proberen alle ondernemers te steunen door het geven van interessante tips zodat ze optimaal gebruik kunnen maken van de huidige situatie.

 

Interessant blogbericht

Zet je online marketing plan nu op de rails

Er is geen beter tijdstip om een digitale strategie uit te bouwen, dan nu! Zet volop in op je digitale kanalen. Bouw je sociale netwerk uit en stuur die nieuwsbrief de deur uit.

Heb je nog geen website laten bouwen of wil je online meer worden gevonden? Neem contact op met onze marketing experts. Zij hebben ervaring met digitale strategie en helpen je met plezier verder!