Home / Employer branding Employer branding 03/11/2022 Ongecategoriseerd Jouw werknemers vormen een belangrijke pijler in je organisatie, dus heb je er alle baat bij een zo sterk mogelijk team achter je te hebben. Met een positief werkgeversimago wordt het makkelijker om geknipte kandidaten aan boord te krijgen en te houden. Wat is Employer branding? Employer Branding kan het beste worden samengevat als de wijze waarop een organisatie invulling geeft aan de manier waarop het de beste werknemers aantrekt, behoudt en hoe het te boek staat bij haar klanten. De reputatie als werkgever, de meerwaarde voor de werknemers en de manier waarop dit naar buiten toe wordt uitgedragen zijn hierbij van vitaal belang. Maar hoe wordt dit op de juiste manier naar alle stakeholders gecommuniceerd? Je werkgeversmerk versterken Waarom je werkgeversmerk versterken? Employer Branding geeft je onderneming de uitstraling die ervoor zorgt dat talentvolle kandidaten voor jou als werkgever kiezen. Een aantrekkelijke werkomgeving staat hoog op het verlanglijstje van huidige en potentiële werknemers. Door een uitnodigende bedrijfscultuur te creëren en die in the picture te zetten, heb je een streepje voor op concurrenten in de strijd om talent. Voordelen van een sterk werkgeversmerk: Geschikte profielen worden sneller gevonden De kandidaten zijn van hogere kwaliteit Bestaande medewerkers blijven langer bij jou in dienst Je bereikt een brede doelgroep: je boodschap richt zich niet enkel tot werkzoekenden, een sterk werkgeversimago spreekt ook mensen aan die al een job hebben en open staan voor een nieuwe uitdaging Je huidige werknemers betrekken in jouw verhaal versterkt hun engagement, bevordert de teamgeest en leidt uiteindelijk tot grotere motivatie en betere prestaties Een sterk werkgeversmerk zorgt voor een positieve perceptie rond jouw onderneming in het algemeen Als je vacatures moeilijk krijgt ingevuld, zet dat een rem op de groei van je onderneming. Employer Branding is een cruciale tool die je helpt bij het rekruteren van de juiste nieuwe medewerkers. Wanneer kies je om jouw werkgeversmerk te verhogen? Jouw bedrijf krijgt te weinig sollicitaties op vacatures binnen Jouw bedrijf krijgt te weinig kwalitatieve sollicitaties Jouw bedrijf heeft weinig volgers op sociale media Jouw bedrijf wil een imagoverandering maken Jouw bedrijf heeft te weinig naamsbekendheid Hoe kan je je werkgeversmerk dan versterken? 1. Social media Kwalitatieve targeting Social Media Recruitment leent zich uitstekend voor het bereiken van zowel latent als actief werkzoekenden. Gesponsorde content is niet altijd nodig om de juiste kandidaten te bereiken. Door consistent goede content te maken op de juiste kanalen kan je al veel bereiken. De kosten van Social Media voor recruitment zijn relatief laag ten opzichte van traditionele communicatiekanalen. Via verschillende kanalen kan er met een gesponsorde campagne getarget worden op basis van plaats, functie en/of interesse, waardoor de ideale kandidaten direct bereikt kunnen worden. Transparant Social Media-kanalen zijn de ideale manier om een transparant beeld van het bedrijf te geven. Het is een handige tool om de doelgroep te bereiken op een laagdrempeligere manier dan via de website. Hierdoor kan er sneller een ‘culturele fit’ worden ontdekt, waardoor het recruitmentproces makkelijker en sneller uitgevoerd kan worden. Ook dient social media ervoor dat je direct contact hebt met de kandidaten. 2. Content marketing Culturele fit Zoals aangegeven stelt goede Content Marketing jouw organisatie in staat om de culturele fit met potentiële werknemers sneller en beter te ontdekken. Doordat de identiteit van de organisatie goed naar buiten wordt gebracht via de content, kunnen de juiste professionals worden aangetrokken om te komen werken bij het bedrijf dat helemaal bij ze past. Hierdoor ontstaat er een natuurlijk selectie van professionals met de juiste interesses. Betere vindbaarheid Een zeer waardevol voordeel van goed ingestoken Content Marketing is het effect op de zoekresultaten in zoekmachines. Doordat jouw organisatie frequent op internet aanwezig is met aan de organisatie verwante onderwerpen verhoog je de kans om sneller gevonden te worden via zoekmachines. Merkbekendheid Een bijkomend effect van Content Marketing is dat de bekendheid van de organisatie groter wordt. Wanneer de organisatie met interessante en leeswaardige content op internet verschijnt zal de betrokkenheid toenemen en zal mond-tot-mondreclame zorgen voor een hogere merkbekendheid. Alle stakeholders profiteren dus van sterke Content Marketing. Op zoek naar meer kandidaten? Contacteer ons voor een gratis offerte Contact 3. Video In combinatie met Social Media en Content Marketing geef je je video’s een podium, zodat je verzekerd bent van bereik en de juiste distributie van jouw boodschap. Op het gebied van recruitment draagt video bij aan: Transparantie Onderscheidend vermogen Search Engine Optimization (SEO) Social media en content marketing Websiteverkeer Bespreek jouw project Contacteer ons Klaar om kennis te maken? We blazen je niet omver met loze beloftes, maar met strategie, creativiteit en bewezen impact. Ontdek wat we samen voor jouw business kunnen betekenen. Bekijk onze cases Contacteer ons Trending topics Bekijk meer artikels Ongecategoriseerd 12 juli 2023 De Digitale Revolutie: DSA en DMA als hoekstenen voor een rechtvaardigere online wereld. De Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA) vormen een samenhangend geheel van regels die in de hele Europese Unie (EU) van toepassing zijn. Deze regelgeving heeft als voornaamste doelstellingen… Lees meer Ongecategoriseerd 22 juni 2023 Move over, Google Analytics! Hier zijn 6 alternatieven om jouw website te tracken. Met de groeiende bezorgdheid over gegevensprivacy en het toenemend gebruik van cookies, zijn steeds meer bedrijven op zoek naar alternatieven voor Google Analytics. Laat ons de belangrijkste voor- en nadelen van zes… Lees meer Ongecategoriseerd 15 mei 2023 Bye bye third party cookies, hallo gepersonaliseerde marketing! Third party cookies waren jarenlang de bouwstenen van de digitale marketingstrategieën. Ze hielpen ons de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste mensen te bezorgen. Maar daar komt nu een… Lees meer Ongecategoriseerd 22 november 2022 Case study: architectenbureau Ben je benieuwd hoe we één architectenbureau meer dan 700 leads bezorgden? In deze casestudy zetten we duidelijk uiteen wat we zoal deden. De uitdaging De klant waarvoor we de opdracht deden… Lees meer Ongecategoriseerd 12 juli 2020 SITO Architecten pikken draad weer op In Conversal Community kom je te weten hoe ondernemers en specialisten uit verschillende sectoren beïnvloed worden door actuele gebeurtenissen. Uiteraard staat de huidige crisis vaak centraal in de gesprekken die we momenteel voeren met onze experts. Maar… Lees meer Ongecategoriseerd 10 juni 2020 Creatief omspringen met afgekeurde Facebook advertenties Adverteren in Facebook kan erg interessant zijn voor ondernemers om hun publiek te bereiken. Maar het blijkt niet altijd even makkelijk te zijn! Facebook deinst er namelijk niet voor terug om advertenties af te… Lees meer Bekijk alle artikels