Wil je meer halen uit jouw website? Dan kies je best voor een goede campagne om jouw producten en website in het vizier van zo veel mogelijk potentiële klanten te krijgen. Een campagne via sociale media of Google Ads is daar de ideale oplossing voor. En de beste manier om die campagne op te volgen, is door middel van UTM tagging.

Zeggen de termen UTM tagging en UTM tracking je weinig? Geen zorgen! In deze blogpost leggen we je uit wat het is en hoe het werkt!

Wat is UTM tagging?

UTM staat voor Urchin Tracking Module, wat eigenlijk gewoon een benaming is voor de manier waarop je kunt achterhalen hoe een bezoeker je website gevonden heeft.

Een UTM tag is een parameter dat wordt toegevoegd aan het einde van een URL of webadres. 

Wanneer je een UTM tag toevoegt aan een URL, kan je in de resultaten van Google Analytics bekijken hoe je bezoekers jouw site bereiken en langs welke weg ze jouw website gevonden hebben.

Zo kan je iedere campagne die je lanceert een unieke UTM tag meegeven om later het effect van de campagne te onderzoeken en analyseren.

Door die tag kun je dus gaan bepalen of je campagnes werken en of mensen effectief op jouw reclameboodschap klikken.

Hoe ziet een UTM tag eruit?

Een UTM tag is het deel van een url dat achter het originele webadres geplakt wordt. Wanneer de UTM tracking correct wordt ingesteld bij het opstarten van een campagne, gebeurt de toevoeging van de tag automatisch. Je moet er dus voornamelijk rekening mee houden bij het opstarten van campagnes.

Een voorbeeldje:

In dit voorbeeld zie je verscheidene UTM tags terugkomen.

  • utm_medium geeft informatie over het gebruikte medium, bijvoorbeeld ’social’
  • utm_source duidt hier op het feit dat de bezoeker via Facebook of Pinterest de website bereikt heeft

De bron van herkomst (source) moet steeds passen bij het medium. Liefst zelfs hieronder vallen.

  • utm_campaign is de tag die specifiek per campagne varieert. Die kan je gewoonlijk zelf bepalen bij de aanvang van de campagne.

Dit is slechts een voorbeeldje en een UTM tag kan er ook heel anders uitzien, afhankelijk van de campagne.

Zoals je kan zien in het voorbeeld zijn er verschillende tags die worden toegevoegd aan de URL. Deze tags helpen ons om via Google Analytics een heleboel interessante informatie te verzamelen over de manier waarop een website bezoekers, leads en conversies genereert.

Wat is het voordeel voor mijn campagnes?

Door een UTM tag toe te voegen aan een marketing campagne kan je achterhalen hoe effectief die campagne juist is.

Lanceer je bijvoorbeeld een Facebook of andere social media campagne, dan geef je iedere advertentie een specifieke UTM tag mee. Zo kan je verschillende reclame boodschappen vergelijken en zien welke boodschap de meeste kliks genereert. Je kan via de UTM tracking code ook zien welke campagnes vaak in een conversie resulteren en welke bezoekers contact met je opnemen.

In de toekomst kan je dan je andere advertenties aanpassen aan de methode die het best werkt. Je kan met deze informatie gerichter gaan adverteren en dus meer inkomsten genereren via je website.

UTM tagging, hoe begin ik eraan?

Bij Conversal hebben we ervaring met social media campagnes, alsook met Google Ads. We gebruiken UTM tagging voor alle campagnes die we opzetten voor onze klanten en voor onszelf. Maar daar stopt het niet!

We analyseren ook iedere campagne en testen verschillende methodes om uit te dokteren welk type advertenties het meest efficiënt zijn voor jouw bedrijf.

Ga je graag zelf al eens aan de slag met UTM tracking dan kan je dit zeker eens proberen via deze online tool.

Wil je graag een campagne opstarten voor jouw bedrijf en gebruik gaan maken van de voordelen van UTM tagging, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Onze experts staan je graag te woord en staan je bij met hun expertise.