Als webshop eigenaar in België, moet je natuurlijk voldoen aan enkele regels en wetten. Dat klinkt logisch. Spijtig genoeg is het niet zo evident om in orde te zijn met de Europese en Belgische wetgeving. Er zijn dan ook verscheidene valkuilen waar je als e-commerce eigenaar makkelijk in kunt tuimelen als je niet op de hoogte bent van de nieuwe wetgeving.

De meeste van deze ‘foutjes’ gebeuren uit onwetendheid, maar af en toe wordt er ook wel eens misbruik gemaakt van deze vergissingen. Wil je met je webshop vertrouwen uitstralen, dan hou je je best aan de richtlijnen!

Of je nu een webshop hebt, of je verkoopt dingen via een tweedehandssite of de Facebook Marketplace. Iedere die online spullen verkoopt, moet zich houden aan de vooropgestelde regels.

Daarom besloten we om de belangrijkste valkuilen eventjes voor jullie op een rijtje te zetten.

Misleidende prijzen aangeven

Producten adverteren met een ‘vanaf’ prijs is niet toegestaan voor Belgische webshops.

Bestaat een product in verschillende maten, afmetingen of gewichten, dan moeten de prijzen afzonderlijk worden aangegeven. Het is dus niet toegestaan om te insinueren dat een product verkrijgbaar is voor de goedkopere prijs van een kleiner of incompleet product.

Onvolledige prijzen aangeven

De prijs die je vertoont in je webshop moet de volledige prijs zijn, inclusief btw, belastingen, en andere toeslagen. Er mogen dus wel extra kosten aangerekend worden voor allerlei diensten, maar ze moeten vanaf het begin duidelijk worden aangegeven.

Zijn er bepaalde toeslagen die je niet meteen exact kan berekenen, dan moet je dat ook steeds vermelden.

Verdoken reserveringskosten

Reken je een reserveringskost aan voor het reserveren van vliegtickets of festivaltickets? Dat mag! Maar je moet het wel vooraf melden.

Het is voor Belgische webshops verboden om een verplichte kost, zoals een reserveringskost, pas aan je klanten te tonen wanneer ze al in het check out venster zijn.

Verdoken kredietkaarttoeslagen

Online betalen met een kredietkaart moet gratis zijn, zowel in jouw webshop als in een fysieke winkel. Het is dus zeker niet toegestaan om de ene betaalmethode duurder te maken dan de andere.

Het is in België namelijk verboden om kosten aan te rekenen voor betalingen.

Onduidelijkheid bij kortingen en adviesprijzen

Kortingen en acties moeten steeds duidelijk omlijnd worden. Je moet goed aangeven dat een bepaalde prijs een tijdelijke of promotieprijs is.

Adviesprijzen zijn vaak erg verwarrend omdat deze prijzen eigenlijk helemaal niet van toepassing zijn voor je klanten.

Prijsdiscriminatie

Het is verboden om verschillende prijzen te hanteren voor inwoners van verschillende landen. Alle EU burgers behoren dezelfde prijs te betalen voor hetzelfde product.

Uiteraard kunnen er wel kosten verrekend worden die verschillend zijn afhankelijk van de woonplaats, zoals verzendkosten. Dit geldt dan ook alleen maar voor fysieke producten die geleverd moeten worden.

Hanteer je verschillende prijzen voor hetzelfde product op 2 land specifieke versies van dezelfde webshop? Dan moet je toestemming vragen aan je klant om een doorverwijzing naar de andere versie te doen.

Onduidelijke bestelknop

Volgens de Belgische wetgeving ben je verplicht om bij je bestelknop op de check out pagina duidelijk te vermelden dat je bezoeker bezig is met een bestelling met betaalverplichting.

Zo kun je de bestelknop dus beter niet ‘bestel’ noemen, want dat is geen duidelijke indicatie van de betaalverplichting.

Je bestelknop kan dus beter de tekst ‘Betaal’, ‘Koop’ of ‘Afrekenen’ bevatten.

Extra tip: je algemene voorwaarden

Deze extra tip heeft een belangrijke invloed op de andere valkuilen in dit artikel. Daarom willen we toch even benadrukken dat alle Belgische webshops met complete en duidelijke algemene voorwaarden veel problemen kunnen voorkomen.

Algemene voorwaarden bepalen en beschrijven wat er moet gebeuren bij onduidelijkheid. Ze bevatten duidelijke richtlijnen over je werkwijze en kunnen je op 1001 momenten bijstaan.

Zorg ervoor dat jouw algemene voorwaarden volledig en transparant zijn. Zo kunnen jouw klanten op 1 plek alle informatie vinden die ze nodig hebben bij onduidelijkheid.

Die algemene voorwaarden vermelden je richtlijnen omtrent verzendingen, retours, klachten, … Dit is dan ook de perfecte plaats om je klanten erop te wijzen dat ze het recht hebben om een klacht te uiten bij de ombudsdienst van het FOD Financiën.

De meest voorkomende valkuilen bij Belgische webshops

Zoals je kunt lezen, hebben de meeste items betrekking op een correcte prijs aanduiding of onduidelijkheid over extra kosten. Deze misvattingen of foutjes bij Belgische webshops zijn relatief makkelijk aan te passen, moesten ze nog voorkomen op jouw webshop of e-commerce winkel.

Zorg er zeker voor dat jouw webshop in lijn is met de wetgeving om problemen te vermijden.

Heb je vragen over de opstart van een webshop of twijfel je over je bestaande webshop? Bij Conversal hebben we ervaring met webshops en e-commerce. Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.