Premies voor advies en investeringen in websites en webshops

Een professionele website of webshop is een duurzame investering in jouw zaak. Je verhoogt je online zichtbaarheid en bouwt aan je online imago. Vandaag de dag kan een onderneming simpelweg niet langer zonder website. Ook de overheid erkent het belang van een goede website en voorziet verschillende premies die jou als ondernemer ondersteunen in je digitale investering.

Hoe premies aanvragen?

Laat dat maar aan ons over! Bij Conversal helpen we je graag met het aanvragen van de verschillende premies en subsidies. Onze specialisten adviseren je over de mogelijkheden en ondersteunen je bij iedere stap. Zo haal jij nóg meer uit je investering.

Met deze tabel heb je alvast nog eens het overzicht van de verschillende premies en subsidies:

Welke subsidie?Voor wie?Waarvoor?Hoeveel bedraagt de premie?Hoe aanvragen?
KMO-portefeuilleKMO’s in VlaanderenDigitaal (marketing) adviesAfhankelijk van de grootte van de KMO: 20% – 30% van de investering terugbetaaldKMO-portefeuille
KMO groeisubsidieKMO's in VlaanderenInkopen van externe expertise voor een innovatief (digitaal) groeitrajectTot 50% terugbetaald, met maximum van €25.000Vlaio groeisubsidie
Fiscale aftrek voor digitale investeringenBedrijven in VlaanderenInvesteringen in o.a. veilige betaalsystemen in webshopsVerhoogde fiscale aftrek van 13,5%Vlaio investeringsaftrek
Premie voor meertalige websiteBedrijven in VlaanderenVertaling van digitale, commerciële communicatieTussen €1.500 en €2.250Flanders Trade
Premie voor advies en ondersteuning bij digitale groeiKMO’s in het Brussels GewestOntwerpen, optimaliseren en uitvoeren van je digitale platformenTerugbetaling tot 60% van de investeringBrussel Economie

Waarom investeren in een website of webshop?

We hoeven jou als ondernemer niet te vertellen dat online aanwezig zijn vandaag cruciaal is. (Potentiële) klanten zoeken via het internet naar informatie en advies en wie investeert in online zichtbaarheid bereikt een heel ruime doelgroep.

Niet alleen het aantal online zoekopdrachten via zoekmachines als Google of Bing stijgt exponentieel, ook de verkoop via webwinkels explodeerde de laatste jaren. Zeker de lockdown maatregelen hebben de online verkoop naar ongekende hoogtes gestuwd.

Nu steeds meer mensen de voordelen van kopen via een webshop ontdekken is dit het moment om werk te maken van jouw digitale strategie. Voor het grootste deel van je klanten zal het eerste contact met jouw organisatie namelijk digitaal verlopen. Een professionele website laten maken straalt vertrouwen uit en bindt de klant aan jouw bedrijf.

Vlaamse premies die je digitaal doen groeien

De Vlaamse overheid erkent niet alleen het belang van een goede website of veilige webshop, als ondernemer heb je eveneens recht op een aantal premies die jouw digitale investeringen nog een stuk aantrekkelijker maken! We geven je graag een overzicht van de vier toepassingen.

 

 

1. De KMO-portefeuille

 

Accountmanager

Een juiste digitale strategie bepalen is werk voor specialisten. Gelukkig voorziet de Vlaamse overheid met de KMO-portefeuille een flinke tegemoetkoming in de investeringen voor digitaal (marketing) advies.

Afhankelijk van de grootte van jouw zelfstandige activiteit of KMO betaalt de Vlaamse Overheid 20 tot 30 procent van je investering terug. Zo geniet je tot 30% terugbetaling op je digitale marketing scan.

Bij zo’n scan wordt jouw online aanwezigheid geanalyseerd en krijg je een advies op maat over hoe je verder digitaal kan groeien. Dat geldt ook voor een concreet solution design waarbij jouw ideale digitale project technisch tot in de puntjes wordt beschreven.

Wie komt in aanmerking?

  • Deze subsidie kan enkel gebruikt worden door KMO’s, vrije beroepen, zelfstandigen en zelfstandigen in bijberoep waarvan de vestigingen (en bijhorende werknemers) gelegen zijn in het Vlaams Gewest.
  • Enkel een onderneming uit de private sector komt in aanmerking voor de subsidie wanneer ze geregistreerd is in het KBO op het moment dat het advies start (bijvoorbeeld niet de week daarna).

We maakten bij Conversal een praktische handleiding met alle info over je aanvraag.

2. De KMO-groeisubsidie

Om Vlaamse KMO’s te ondersteunen bij hun verdere (digitale) groei biedt de Vlaamse Overheid eveneens de KMO-groeisubsidie aan. Dat is een subsidie die de kosten voor een innovatief (digitaal) groeitraject tot 50% terugbetaalt, met een maximum van €25.000.

Deze subsidie kan onder andere gaan naar KMO’s die commercieel online actief willen worden met bijvoorbeeld het inrichten van een innovatieve webshop waardoor het bedrijf verder kan groeien. De financiële tegemoetkoming dekt dan grotendeels de kosten voor het inkopen van externe expertise die je helpt bij het uitbouwen van die nieuwe strategie.

3. Fiscale aftrek voor digitale investeringen

Bedrijven in Vlaanderen kunnen genieten van een verhoogde fiscale aftrek van 13,5% voor digitale investeringen. Dat zijn onder andere investeringen in beveiligde betalingen voor webshops. Je vindt alles over de investeringsaftrek op de website van VLAIO.

Online betalen via een webshop is een vlotte en veilige manier om de financiële transacties tussen jou en je klant te regelen. De Vlaamse Overheid hecht veel belang aan digitale veiligheid en voorziet daarom een fiscale aftrek op digitale investeringen.

Voor het boekjaar 2020 bedraagt die verhoogde aftrek 13,5%, zowel voor natuurlijke personen als kleine ondernemingen en heeft betrekking op de digitale vaste activa die dienen voor de integratie en de exploitatie van digitale betalings- en factureringssystemen en de systemen die dienen voor de beveiliging van informatie- en communicatietechnologie.

Ook de investering in een witte kassa of in een webshop voor e-commerce komen in aanmerking voor het fiscaal voordeel. Meer informatie over deze investeringsaftrek vind je op de website van het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen of bij de medewerkers van Conversal.

4. Premie voor een meertalige website

Het internet kent geen landsgrenzen, maar wel taalgrenzen. Wie zijn doelgroep wil uitbreiden of vlot wil communiceren met klanten buiten Vlaanderen of Nederland zal dus ook aandacht moeten hebben voor de taal waarin de website of webshop werd opgesteld.

Om (internationale) communicatie te stimuleren voorziet de Vlaamse Overheid via het Agentschap Flanders Investment and Trade een interessante subsidie voor de ontwikkeling en vertaling van digitale commerciële bedrijfscommunicatie.

De tegemoetkoming bedraagt standaard €1.500 en kan oplopen tot €2.250 wanneer je sinds 2005 minder dan vier subsidieaanvragen bij dit Vlaamse Agentschap deed en geldt voor de volgende opdrachten:

  • meertalige websites of webshops,
  • een (meertalige) bedrijfsfilm,
  • sociale media uitgevoerd door externe specialisten, zoals Conversal.

Let wel: het gaat hier uitsluitend om de niet-Nederlandstalige commerciële bedrijfscommunicatie, waarvan de content digitaal moet zijn. Anderstalige flyers of brochures, vertaling van niet-commerciële content (zoals technische handleidingen) of communicatie die binnen het eigen bedrijf worden ontwikkeld vallen niet onder het subsidieprogramma.

Indien je een KMO, Ondernemingskamer of Kamer van Koophandel bent met een exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest en over een Belgisch ondernemingsnummer beschikt dan kan je de subsidie aanvragen op de FIT-website. Alle voorwaarden vind je hier nog eens op een rijtje. Uiteraard helpen wij je graag met jouw aanvraag!

Subsidies voor bedrijven in het Brussels gewest

Ook de Brusselse Gewestelijke Overheid voorziet premies voor wie advies en ondersteuning voor digitale groei inkoopt. Het gaat hier specifiek om micro- of kleine ondernemingen die gevestigd zijn in het Brussels Gewest. De premies kunnen oplopen tot 60% wanneer jouw onderneming aan de juiste voorwaarden voldoet.

 

 

 

 

Je kan gebruik maken van de Brusselse premie wanneer je advies of ondersteuning inkoopt bij een onafhankelijk bureau zoals Conversal voor de volgende opdrachten;

  • het ontwerpen of vernieuwen van een website of e-commerceplatform,
  • de lancering of de (her)positionering van jouw online verkoop,
  • een audit en/of optimalisatie van je website of e-commerceplatform.

De uitbesteding om een website of e-commerceplatform te ontwikkelen of te optimaliseren, moet een uitzonderlijk karakter hebben en dienen om een specifiek probleem op te lossen. Het moet om een niet-permanente en niet-regelmatige activiteit van de onderneming gaan. De opdracht mag ook niet langer dan zes maanden duren.

Ben je een Brusselse onderneming? Dan kan je de premie hier aanvragen.

Conclusie

In een wereld die steeds verder digitaliseert zijn digitale investeringen noodzakelijk. Als ondernemer heb je vandaag gelukkig veel mogelijkheden voor financiële ondersteuning om online mee te zijn. Of het nu gaat over advies voor digitale groei, een concreet project, investering in een innovatieve webshop, veilig online betaalsysteem of meertalige communicatie, de overheid zet je graag op weg in je digitale traject.

Heb je vragen over de verschillende steunmaatregelen en wil je meer weten over de manier waarop Conversal jou kan helpen om digitaal te groeien? Neem dan vandaag nog contact op met één van onze digitale specialisten.