Je kan je afvragen: is er eigenlijk wel een verschil in webdesign voor het jaar 2000 of het jaar 2020? We moeten toegeven dat het enige verschil een enkele ‘2’ lijkt te zijn, maar online kon het verschil niet groter zijn!

De online wereld zag er 20 jaar geleden een pak anders uit dan vandaag!

In 2000 was er namelijk nog geen Google. Kan je je voorstellen hoe we ooit dingen hebben gevonden op het internet? We kunnen ons in het jaar 2020 geen internet voorstellen zonder Google en we gebruiken de zoekmachine dan ook meermaals per dag.

Maar naast die interessante feitjes… hoe zit dat met jouw website?

Wanneer je weet dat Google pas in 2004 toegankelijk werd voor het publiek, dan kan je aannemen dat er regelmatig dingen veranderen in het internetlandschap.

Het is dan ook erg belangrijk dat jouw website ook klaar is voor al die veranderingen. Met een beetje extra aandacht kan je er zelfs voor zorgen dat je op de wijzigingen bent voorbereid en dat jouw website altijd helemaal up-to-date is.

Dit zijn de dingen die jouw website zeker nodig heeft in 2020:

Lees even doorheen deze lijst om te controleren of jouw website klaar is voor 2020.

Zijn er dingen die je niet zeker weet of waar je aan twijfelt? Stuur ons een berichtje zodat we het samen met je kunnen doornemen.

1. Een modern en eigentijds design

Een slim en modern website ontwerp is essentieel in 2020.

Internetgebruikers knappen af op websites die eruit zien alsof ze in 1980 werden ontworpen.

Het beste website design speelt in op de verwachtingen van je doelgroep en geeft een visuele uiting aan jouw onderneming. Je huisstijl en boodschap moeten duidelijk zijn vanaf de eerste seconde.

2. Mobile-first design

Enkele jaren geleden spraken we nog over ‘responsive design’. We kwamen toen net in het tijdperk waarin er toch wel enkele internetgebruikers jouw website bezochten vanaf hun mobiel toestel. Webdesigners begonnen toen met een ontwerp op desktop en zorgden ervoor dat de pagina er ook netjes uit zag op een smartphone.

Vandaag de dag vertrekken we vanuit het mobile-first standpunt, want je mag ervan uitgaan dat meer dan de helft van je bezoekers met hun smartphone je website bezoeken.

Het is dus in eerste instantie belangrijk dat jouw website er goed uit ziet en perfect werkt op mobiele toestellen!

Mobile first indexing

3. Snelle laadtijden

We kunnen niet genoeg benadrukken dat een website in 2020 supersnel moet zijn. Denk maar aan The Flash, maar dan nog sneller!

Internetgebruikers hebben niet extreem veel geduld. Duurt het langer dan 3 seconden voordat ze jouw website kunnen zien? Dan haakt de helft van je bezoekers al af.

Ook Google beloont snelle websites. Erger nog: trage websites worden bestraft!

Laadt jouw website erg traag, dan zal je dat zeker merken in je ranking in zoekmachines.

Snelle pagespeed

 

4. Optimalisatie voor zoekmachines

Zoekmachines worden steeds slimmer. Ja! We hebben het voornamelijk over Google.

Iedere dag worden er nieuwe updates en wijzigingen doorgevoerd bij de internetgigant. Dat heeft een bijzonder grote impact op onze website, jouw website en de website van je concurrenten.

Door gebruik te maken van slimme SEO, zowel on-page als off-page, blijf je in de bovenste schuif liggen bij zoekmachines en wordt jouw website vaker getoond aan potentiële klanten.

Zoekmachine optimalisatie

 

5. Gesproken zoekopdrachten

Veel mobiele internetgebruikers maken gebruik van gesproken zoekopdrachten met Siri of in de Google zoekmachine.

Dit betekent niet dat je je hele website moet veranderen of dat je plots geen website bezoekers meer krijgt. Het is simpelweg een trend waar je als website eigenaar rekening mee moet houden.

Internetgebruikers zoeken minder vaak met korte, bondige zoekopdrachten. Ze maken steeds vaker gebruik van zoekacties die uit een complete vraag of zin bestaan.

Implementeer zeker die trend in de SEO optimalisatie van je website.

6. Geldig HTTPS certificaat

SSL Certifiaat ConversalEen geldig HTTPS certificaat hoort evenzeer bij de dingen die je website nodig had in 2019, dan in deze lijst.

Spijtig genoeg merken we dat veel website eigenaars nog steeds geen beveiligde verbinding aanbieden aan hun bezoekers. En daarom benadrukken we het belang van een geldig SSL certificaat nogmaals.

Toont jouw website niet het bekende slotje in de adresbalk, dan wordt je website bestempeld als “onveilig”. Zoekmachines geven er de voorkeur aan om hun lezers naar veilige websites te sturen.

7. In orde met GDPR wetgeving

De Europese privacy wetgeving voor websites werd een tijdje geleden in het leven geroepen.

Opeens moesten alle websites in orde geraken met de GDPR wetgeving en gedurende enkele maanden stond het internet eventjes op zijn kop.

We hopen dat iedere website eigenaar zich bewust is van het feit dat er zware boetes klaar staan voor websites die niet in regel zijn met de wetgeving.

Weet je zeker dat jouw website klaar is voor het nieuwe jaar?

Klinken de items die we opsommen als een vreemde taal of heb je helemaal geen zin om met je neus tussen de toetsen van het keyboard te zitten om alles te optimaliseren?

Conversal neemt graag alle digitale klusjes van je over zodat jij je kan bezig houden met wat jouw bedrijf doet draaien.

Neem contact met ons op om te ontdekken wat wij zoal kunnen betekenen voor jouw online aanwezigheid!