Online marketing KPI’s

Online marketing KPI’s of Key Performance Indicators zijn cijfers en statistieken die we gebruiken om de prestaties van een website en de online handelingen te analyseren. Deze KPI’s gebruiken we om onze doelstellingen te staven en rapportages op te stellen. Deze KPI’s kunnen gebruikt worden om te zien of je online inspanningen effect hebben en welk effectief nut deze precies hebben voor jouw onderneming.

Slimme marketing KPI’s bepalen

We baseren ons op het SMART principe voor het bepalen van de juiste KPI’s.

Alle KPI’s die we opvolgen, moeten voldoen aan deze eisen om interessant te zijn:

S

Specifiek

M

Meetbaar

A

Actiegericht

R

Relevant

T

Tijdsgebonden

Top 10 belangrijkste online marketing KPI’s

  1. Verkoopcijfers

    Je verkoopcijfers zijn een goed meetbare en belangrijke marketing KPI. Hoeveel omzet brengt een specifieke marketing campagne op? Zorgt die nieuwe website of online campagne ervoor dat je verkoopcijfers de hoogte in gaan?

  2. Organisch verkeer

    Ook het aantal bezoekers dat op je website terecht komt, is een numeriek gegeven dat we kunnen meten. De hoeveelheid organisch verkeer is een goede indicator voor je online invloed. Wanneer je bezoekersaantallen sterk stijgen, zie je ook vaak vlak daarna een positief resultaat in omzet.

  3. Mobiel verkeer

    We leven in een mobiel tijdperk en het is dan ook belangrijk dat je website en online aanwezigheid gericht is naar mobiele gebruikers. Heb je een website die niet mobiel-vriendelijk is, dan laat je hoogst waarschijnlijk een heleboel geld op de tafel liggen! Mobiel verkeer kan gemeten worden en is een belangrijke marketing KPI!

  4. Terugkerende bezoekers

    Terugkerende bezoekers kan je zien als loyale klanten. Ze hebben jouw website al eens eerder bezocht en komen zelfs graag terug. Krijg je veel terugkerende bezoekers, dan kan je ervan uitgaan dat die personen overwegen om klant te worden of een aankoop te doen. Afhankelijk van het product dat je verkoopt zien we deze terugkerende bezoekers graag maandelijks toenemen.

Jouw online marketing KPI's bepalen?

Belangrijke marketing KPI’s voor jouw business plan

  1. Acquisitie

    De kanalen langs waar je bezoekers de weg naar jouw website vinden kunnen goed en overzichtelijk worden opgevolgd. We willen graag dat online marketing campagnes een verhoogd aantal bezoekers naar jouw website brengt via het kanaal waarvoor we de campagne uitvoeren. De inspanningen om je online zichtbaarheid te verhogen op sociale media kanalen worden in de loop van de tijd steeds duidelijker zichtbaar in onze rapportage.

  2. Conversie ratio

    De conversie ratio is het percentage bezoekers dat voor een conversie zorgt via je website of sociale media kanalen. Een conversie kan voor ieder bedrijf iets verschillend betekenen. Het kan bijvoorbeeld duiden op bezoekers die een aankoop doen, een offerte aanvragen of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. De uiteindelijke conversie ratio is een procentueel getal dat aangeeft hoe goed een bepaalde landingspagina werkt. Ook die conversie ratio groeit idealiter iedere maand.

  3. Conversies van campagnes

    De conversie ratio van je specifieke campagnes kan afzonderlijk worden weergegeven. Met iedere marketing campagne heb je een bepaald doel voor ogen: een specifieke actie promoten, een product in de kijker zetten, een evenement promoten,… In onze rapportage geven we weer hoeveel conversies je marketing campagne heeft opgebracht.

Andere belangrijke prestatie indicatoren

  1. Sociale interactie

    Naast de efficiëntie van jouw website, zijn ook de prestaties van je sociale media kanalen goede marketing KPI’s. Het zijn niet enkel de conversies die van belang zijn, ook al lijkt dat op korte termijn wel het geval te zijn. Sociale interactie is een vorm van appreciatie die je op korte, maar ook op langere termijn veel voordeel oplevert. Wanneer mensen jouw berichten delen, verhoogt dat je zichtbaarheid en wordt je publiek een stuk groter.

  2. Social media leads

    Na die sociale interactie komen dan de effectieve leads. Deelt iemand jouw Facebook bericht en pikt iemand anders het op? Sociale media kan je veel leads opleveren. We hebben ook ervaring met social media marketing met oog op leads en sales. De gegevens die we verzamelen bij het opzetten van een campagne, wordt ook verwerkt in onze rapportage.

  3. Organische posities

    Last but not least… jouw posities! Jouw website zien verschijnen in de top 3 Google zoekresultaten geeft niet alleen een kick: het brengt je ook geld op! Organische posities zij een goed meetbare online marketing KPI die we opvolgen.

Hulp nodig? Chat via WhatsApp!