Mobile Top Curve

Interactieve content: de toekomst van content marketing

Wat is interactieve content?

Interactieve content is inhoud op je website die om een interactie van je bezoeker vraagt.

Deze content is interactief omdat de bezoeker er niet zomaar komt om te lezen of kijken. Je bezoeker kan zelf gegevens ingeven, op meerkeuzevragen klikken, of andere dingen doen. Dit type inhoud daagt een bezoeker uit om actie te ondernemen in ruil voor interessante, leuke of waardevolle gegevens.

Door bezoekers vragen te laten beantwoorden om hun probleem op te lossen, kan je ze in de richting van een oplossing begeleiden. Heb jij de perfecte oplossing voor hun specifiek dilemma? Dan haal je met content die interactief is, klanten binnen!

Waarom interactieve content interessant is op jouw website

Het ligt in de aard van mensen: ze willen graag interactie! Een webpagina die interactieve content aanbiedt is daarom erg interessant en bezoekers zullen om die reden meer van jouw website gaan houden.

Dit type inhoud is interessant voor allerlei types websites. Deze content heeft namelijk de kracht om je bezoeker naar een oplossing te leiden die jij aanbiedt.

10 interessante voordelen van interactieve content

  • Onderscheid jezelf van de rest
  • Drijf je conversie ratio de hoogte in
  • Bezoekers blijven langer op jouw website
  • Bezoekers komen vaker terug naar je website
  • Je kan in één klap je email lijst doen groeien
  • Bezoekers engageren zich makkelijker
  • Je leert je bezoekers beter kennen
  • Je kan de vergaarde data gebruiken voor marktonderzoek
  • Bezoekers leren iets bij
  • Je website scoort hoger in zoekmachines

Voorbeelden van interactieve content

Advies op maat

Door middel van een vragenlijst of stappenplan, laat je de bezoekers een probleem omschrijven. Afhankelijk van de antwoorden kan je dan informatie of advies op maat bieden. Dit type content is erg interessant voor de internetgebruikers omdat ze effectief geholpen worden.

Ook als bedrijfsleider kan je deze content goed gebruiken om informatie in te winnen over de bezoeker, email adressen te verzamelen en klanten binnen te halen.

Interactieve quiz

Een interactieve quiz kan soms heel banaal zijn, maar het lijkt erop dat dit type quiz extreem populair is bij internetgebruikers. Ze zijn ook erg deelbaar op sociale media. Wie heeft er nooit een quiz gedaan in de ordegrootte: ‘Welk Lord of the Rings personage ben jij?’

Dit is niet het type quiz dat we per se voor ogen hebben voor jouw website!

Een interactieve quiz kan ook erg nuttig en leerrijk zijn. Je kan een quiz gebruiken om aan te tonen dat iemand jouw taalcursus nodig heeft, een boek aan de man te brengen, of een heel scala aan andere mogelijkheden…

Interactief huisbezoek

Bij dit type interactieve content leidt je de bezoeker doorheen een ruimte of woning. Door middel van pijltjes en richtingaanwijzers bepaalt de klant zelf waar die naartoe wil gaan tijdens de rondleiding. Je kent dit gegeven alvast van Google Street View.

Een interactief huisbezoek is een interessant gegeven voor immo kantoren. Ze kunnen zo de potentiële koper of huurder virtueel rondleiden in een woning of appartement. Niemand kan ontkennen dat dit type rondleiding je een veel beter beeld geeft van de woning dan een set foto’s.

Niet alleen voor de vastgoedmarkt is het interactieve huisbezoek een meerwaarde. Tal van ondernemingen kunnen gebruik maken van het virtuele huisbezoek. Denk maar aan een privé sauna die je langs de binnenkant helemaal kan bezichtigen, een amusementspark, een winkel, de mogelijkheden zijn eindeloos!

Interactief kijkboek

Een kijkboek kan ook op verschillende types websites gebruikt worden.

Het interactief kijkboek wordt vaak gebruikt in retail, waar je het model met kledingstuk van jouw keuze langs alle kanten kan bekijken.

Ook websites die gepersonaliseerde fotoboeken of andere producten verkopen, maken vaak gebruik van dit type content.

Calculator of tool

Praktische en bruikbare online tools of calculators zijn één van de meest waardevolle types interactieve content die je kan gebruiken op je website. Zelfs Neil Patel raadt aan om een pagina te publiceren die een handige tool bevat.

Je bezoekers hebben effectief iets aan dit type content. Ze kunnen er makkelijk een berekening mee maken waar ze anders een rekenmachine of ingewikkelde formule voor nodig hebben.

Populaire voorbeelden van zulke tools zijn: BMI calculator, oppervlakte calculator, valuta omrekening, …

Een voorgeprogrammeerde Chatbot

Een voorgeprogrammeerde chatbot komt meestal niet voor in lijstjes met voorbeelden van interactieve content. Toch kan je een chatbot bouwen waarbij je bezoekers een vragenlijst doorlopen door middel van meerkeuze vragen.

Aan de hand van hun antwoorden leid je hen naar specifieke pagina’s op je website of je overhaalt hen om een offerte aan te vragen.

Wat is er belangrijk bij het gebruik van interactieve content?

  • Zorg dat de content relevant is
  • Maak het proces makkelijk om te doorlopen
  • Aantrekkelijke content spreekt beter aan
  • Speel in op emotie
  • Biedt waarde aan je bezoekers
  • Wil je dat het opvalt? Zet een opvallende link in je menu
  • Gebruik de vergaarde informatie voor de toekomst
  • Zorg dat je content deelbaar is

Interactieve content op jouw website?

Is je interesse gewekt om interactieve content te implementeren op je website?

Conversal kan je helpen om je plan uit te schrijven en uit te voeren. We nemen graag de tijd om samen met jou te brainstormen over je content. Neem zeker contact met ons op om je idee te bespreken. Dan zorgen wij voor de technische uitvoering.

Top Left Curve
Home Bottom Curve

Antwoord niet gevonden? Neem contact op!

  • Wij respecteren jouw privacy. Jouw gegevens worden altijd vertrouwelijk behandeld.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.