Heb jij een webshop of ben je van plan om een webwinkel te openen? Dan informeer je je best over de verplichtingen rond wettelijke bedenktijd bij een aankoop, retouren en herroepingsrecht.

Dat zijn namelijk allemaal rechten en bepalingen waar jouw klanten recht op hebben.

Niet alleen in fysieke winkels, maar ook in de e-commerce moet je rekening houden met consumentenrechten.

In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over het herroepingsrecht, bedenktermijnen bij een aankoop en het retourrecht.

Wat is herroepingsrecht?

Het heroepingsrecht of retourrecht is van toepassing op aankopen die op afstand worden gedaan. Wanneer je een klant niet in levende lijve iets verkoopt, kan die gebruik maken van het retourrecht.

Bij webshops en e-commerce websites is dit altijd het geval!

Het herroepingsrecht beschermt je klanten bij online aankopen. Het is namelijk niet altijd even makkelijk om een product te beoordelen op basis van afbeeldingen of zelfs video’s. Jouw klanten kunnen het product niet vasthouden of uitproberen.

Daarom krijgen je klanten dus een kans om het product eerst fysiek te ontvangen en zich eventueel te bedenken!

Wat houdt dat juist in?

De wetgeving, die in 2014 in het leven werd geroepen, staat netjes uitgeschreven in art. VI.47 tot 53, ergens in het wetboek. Zelf vonden we het artikel wat moeilijk lezen en daarom vatten we de essentie graag even voor je samen!

De wettelijke bedenktijd of herroepingstermijn

Een koper heeft na het plaatsen van een online bestelling altijd recht op 14 dagen bedenktermijn.

Die tijd begint voor producten pas te lopen wanneer de levering aangekomen is. Voor diensten beginnen de 14 dagen op het moment dat de bestelling bevestigd is.

Jij mag als bedrijf wel een langere bedenkperiode aanbieden, maar die termijn mag nooit korter zijn. En die specifieke bepalingen moeten ook duidelijk in de algemene voorwaarden omschreven zijn.

Gebruik van het product

De klant heeft het recht om het product uit te proberen of te passen, maar niet meer dan nodig is om het te beoordelen.

Het product mag dan ook niet beschadigd of versleten zijn.

Krijg je als verkoper toch een beschadigd product terug? Dan mag je de schade in rekening brengen.

Retours aanvaarden

Je bent verplicht om retours te aanvaarden binnen een wettelijk kader. Je moet klanten dan ook de mogelijkheid bieden om een product aan te melden voor retour.

Ofwel zorg je dat ze dat digitaal kunnen doen via je webwinkel, of je biedt een modelformulier aan dat klanten kunnen invullen.

De terugbetaling

Als verkoper ben je verplicht om geretourneerde producten terug te betalen, inclusief de verzendkosten.

Dat moet gebeuren binnen de 14 dagen nadat een product wordt aangemeld voor retour. Je mag wel wachten tot je het product terug hebt ontvangen of tot je een bewijs van verzending krijgt.

Als ondernemer kies je zelf of je jouw klanten de verzendkosten voor retours wil aanrekenen.

De terugbetaling moet gebeuren met dezelfde betaalmethode als het betaalmiddel dat je klant gebruikt heeft. Je kunt dus niet zomaar een tegoedbon uitschrijven.

Reden of voorwaarden

Klanten hoeven geen reden op te geven om gebruik te maken van het herroepingsrecht.

Het staat je vrij om naar een reden te vragen, maar je mag het invullen van een reden niet gebruiken als voorwaarde voor een retour.

Er mogen namelijk geen voorwaarden verbonden zijn aan de retour van een product. Je mag bovendien ook geen extra kosten aanrekenen voor retours.

Weet je niet zeker hoe je alles moet aanpakken voor jouw webshop of e-commerce?

Conversal helpt je graag verder!

Uitzonderingen op het herroepingsrecht:

  1. Diensten die volledig uitgevoerd zijn (zoals de aanleg van een oprit)
  2. Gepersonaliseerde of op maat gemaakte producten
  3. Producten die kunnen bederven
  4. Producten die om hygiënische redenen niet orden terug genomen
  5. Tijdsgebonden items, zoals kranten of tijdschriften
  6. Producten die onherroepelijk beschadigd of onbruikbaar zijn
  7. Digitale producten waarvan het zegel verbroken is

Enkele extra tips om het herroepingsrecht slim aan te pakken

Denk vanaf het begin goed na over het retourrecht en zet een goede strategie op. Misschien kun je ook even kijken hoe je collega ondernemers het aanpakken! Bepaal van in het begin of je klanten verzendkosten wil laten betalen voor retours.

Ga retours tegen met leuke storytelling. Zo is het retourneren van een product niet erg milieuvriendelijk. Het is bovendien ook nooit echt helemaal gratis.

Je kunt klanten ook belonen omdat ze geen gebruik maken van de wettelijke bedenktijd.

Haal meer klanten binnen met een slimme retour strategie. Veel ondernemers gebruiken een langere bedenktijd om klanten over de schreef te halen.

Vergeet zeker niet om je retour regeling te vermelden op je website! Je bent verplicht om duidelijk te communiceren over je retourbeleid. Laat je het na om je retourtermijn te vermelden? Dan krijgen klanten automatisch 12 maanden de tijd om zich te bedenken over hun aankoop!