
Meer informatie over onze Privacy Policy kan je hier terugvinden.
Inspelen op het gedrag van potentiële klanten, daar gaat marketing over. Het doel? Het verhogen van de verkoop. Een custormer journey map kan daarbij helpen. Je legt er de ervaringen van potentiële klanten tijdens het aankoopproces in vast. Het kan dan ook een bijzonder nuttig element zijn van jouw online marketing.
Vandaag is het aankoopgedrag van veruit de meeste klanten een complexe mix van online en offline gedragingen. In een brede online strategie stel je de vraag welke kanalen je in welke fase inzet en met welke boodschap. De customer journey map koppelt deze vragen aan de beweegredenen van de klant. Door voor elke fase te achterhalen wat de emoties zijn van de potentiële klant, kan je ook bepalen welke kanalen je best inzet en met welke boodschap je uitpakt. En dat alles leg je vast op een kaart, de customer journey map.
Een belangrijk element van zo’n map zijn de persona’s. Dit zijn prototypes van klanten waaraan je relevante gegevens koppelt zoals leeftijd, geslacht, beroep en meer van dat. Die gegevens verzamel je op basis van je eigen ervaring, van marktonderzoek en/of van klantendata die je verzamelt via je website of andere kanalen. Aan elke persona koppel je een eigen customer journey map. Die verschilt immers voor elk type klant. Belangrijk is uiteraard dat je bepaalt welke types de belangrijkste doelgroepen zijn van jouw marketingstrategie.
Voordat een klant een bepaalde aankoop doet, doorloopt hij verschillende fases. In de marketingwereld doen verschillende opsommingen van dergelijke fases de ronde. In veel gevallen komen ze op hetzelfde neer. In onderstaande opsomming koppelen we elke fase aan potentiële online acties.
Wil je zelf aan de slag gaan met een customer journey map voor jouw bedrijf? Het Agentschap Innoveren en Ondernemen van Vlaanderen helpt je graag op weg met tal van opleidingen.
Wil jij ook werk maken van online marketing voor jouw bedrijf? Contacteer ons gerust voor meer informatie.
Kunnen we ergens mee helpen of heb je een vraag? 🙋♀️