Home / FAQ / Wat is interactieve content? Wat is interactieve content? Interactieve content is inhoud op je website die om een interactie van je bezoeker vraagt. Deze content is interactief omdat de bezoeker er niet zomaar komt om te lezen of kijken. Je bezoeker kan zelf gegevens ingeven, op meerkeuzevragen klikken, of andere dingen doen. Dit type inhoud daagt een bezoeker uit om actie te ondernemen in ruil voor interessante, leuke of waardevolle gegevens. Door bezoekers vragen te laten beantwoorden om hun probleem op te lossen, kan je ze in de richting van een oplossing begeleiden. Heb jij de perfecte oplossing voor hun specifiek dilemma? Dan haal je met content die interactief is, klanten binnen! Waarom interactieve content interessant is op jouw website Het ligt in de aard van mensen: ze willen graag interactie! Een webpagina die interactieve content aanbiedt is daarom erg interessant en bezoekers zullen om die reden meer van jouw website gaan houden. Dit type inhoud is interessant voor allerlei types websites. Deze content heeft namelijk de kracht om je bezoeker naar een oplossing te leiden die jij aanbiedt. 10 interessante voordelen van interactieve content Onderscheid jezelf van de rest Drijf je conversie ratio de hoogte in Bezoekers blijven langer op jouw website Bezoekers komen vaker terug naar je website Je kan in één klap je email lijst doen groeien Bezoekers engageren zich makkelijker Je leert je bezoekers beter kennen Je kan de vergaarde data gebruiken voor marktonderzoek Bezoekers leren iets bij Je website scoort hoger in zoekmachines Voorbeelden van interactieve content Advies op maat Door middel van een vragenlijst of stappenplan, laat je de bezoekers een probleem omschrijven. Afhankelijk van de antwoorden kan je dan informatie of advies op maat bieden. Dit type content is erg interessant voor de internetgebruikers omdat ze effectief geholpen worden. Ook als bedrijfsleider kan je deze content goed gebruiken om informatie in te winnen over de bezoeker, email adressen te verzamelen en klanten binnen te halen. Interactieve quiz Een interactieve quiz kan soms heel banaal zijn, maar het lijkt erop dat dit type quiz extreem populair is bij internetgebruikers. Ze zijn ook erg deelbaar op sociale media. Wie heeft er nooit een quiz gedaan in de ordegrootte: ‘Welk Lord of the Rings personage ben jij?’ Dit is niet het type quiz dat we per se voor ogen hebben voor jouw website! Een interactieve quiz kan ook erg nuttig en leerrijk zijn. Je kan een quiz gebruiken om aan te tonen dat iemand jouw taalcursus nodig heeft, een boek aan de man te brengen, of een heel scala aan andere mogelijkheden… Interactief huisbezoek Bij dit type interactieve content leidt je de bezoeker doorheen een ruimte of woning. Door middel van pijltjes en richtingaanwijzers bepaalt de klant zelf waar die naartoe wil gaan tijdens de rondleiding. Je kent dit gegeven alvast van Google Street View. Een interactief huisbezoek is een interessant gegeven voor immo kantoren. Ze kunnen zo de potentiële koper of huurder virtueel rondleiden in een woning of appartement. Niemand kan ontkennen dat dit type rondleiding je een veel beter beeld geeft van de woning dan een set foto’s. Niet alleen voor de vastgoedmarkt is het interactieve huisbezoek een meerwaarde. Tal van ondernemingen kunnen gebruik maken van het virtuele huisbezoek. Denk maar aan een privé sauna die je langs de binnenkant helemaal kan bezichtigen, een amusementspark, een winkel, de mogelijkheden zijn eindeloos! Interactief kijkboek Een kijkboek kan ook op verschillende types websites gebruikt worden. Het interactief kijkboek wordt vaak gebruikt in retail, waar je het model met kledingstuk van jouw keuze langs alle kanten kan bekijken. Ook websites die gepersonaliseerde fotoboeken of andere producten verkopen, maken vaak gebruik van dit type content. Calculator of tool Praktische en bruikbare online tools of calculators zijn één van de meest waardevolle types interactieve content die je kan gebruiken op je website. Zelfs Neil Patel raadt aan om een pagina te publiceren die een handige tool bevat. Je bezoekers hebben effectief iets aan dit type content. Ze kunnen er makkelijk een berekening mee maken waar ze anders een rekenmachine of ingewikkelde formule voor nodig hebben. Populaire voorbeelden van zulke tools zijn: BMI calculator, oppervlakte calculator, valuta omrekening, … Een voorgeprogrammeerde Chatbot Een voorgeprogrammeerde chatbot komt meestal niet voor in lijstjes met voorbeelden van interactieve content. Toch kan je een chatbot bouwen waarbij je bezoekers een vragenlijst doorlopen door middel van meerkeuze vragen. Aan de hand van hun antwoorden leid je hen naar specifieke pagina’s op je website of je overhaalt hen om een offerte aan te vragen. Wat is er belangrijk bij het gebruik van interactieve content? Zorg dat de content relevant is Maak het proces makkelijk om te doorlopen Aantrekkelijke content spreekt beter aan Speel in op emotie Biedt waarde aan je bezoekers Wil je dat het opvalt? Zet een opvallende link in je menu Gebruik de vergaarde informatie voor de toekomst Zorg dat je content deelbaar is Interactieve content op jouw website? Is je interesse gewekt om interactieve content te implementeren op je website? Conversal kan je helpen om je plan uit te schrijven en uit te voeren. We nemen graag de tijd om samen met jou te brainstormen over je content. Neem zeker contact met ons op om je idee te bespreken. Dan zorgen wij voor de technische uitvoering. Gerelateerde vragen Bekijk alle vragen Hoe creëer je een contentstrategie? Het creëren van een content marketingstrategie vereist een grondig begrip van je bedrijfsdoelen, je doelgroep en de beste…Meer info Welke content moet mijn bedrijf maken? Er is geen alomvattend antwoord op deze vraag, behalve dat je moet stellen dat je content moet maken…Meer info Wat als ik geen tijd heb om mijn website zelf in te vullen? Indien je reeds een website had, nemen wij standaard steeds de inhoud van statische pagina’s (bv Home, Over…Meer info Hoe creëer ik content die mensen lezen? Goede content zorgt er niet alleen voor dat je website meer bezoekers krijgt, mensen moeten ook de informatie vinden…Meer info Heb ik als bedrijf videocontent nodig? De reden waarom marketeers zoveel van video houden, is omdat online consumenten er dol op zijn. Elke dag wordt er…Meer info Heb ik een professionele copywriter nodig? Natuurlijk kent niemand jouw bedrijf beter dan jijzelf. Dus wie is er nu beter geplaatst dan jij om…Meer info Heb ik een blog nodig? E-mail, sociale media, SEO en andere elementen van jouw digitale marketingmix zijn afhankelijk van het leveren van nuttige inhoud. Hoewel…Meer info Waarom is SEO copywriting zo belangrijk? Waarom is SEO Copywriting zo belangrijk? SEO copywriting is een cruciale techniek voor het verbeteren van de zichtbaarheid van…Meer info Bekijk alle vragen Klaar om kennis te maken? We blazen je niet omver met loze beloftes, maar met strategie, creativiteit en bewezen impact. Ontdek wat we samen voor jouw business kunnen betekenen. Bekijk onze cases Contacteer ons