Een canonical URL is de officiële, voorkeursversie van een webpagina die je aan zoekmachines aanwijst. Het is de URL die je wil dat Google indexeert, ook al bestaan er meerdere varianten van dezelfde pagina.

Waarom is het belangrijk?

Zonder canonical URL kan Google meerdere (bijna) identieke pagina’s als duplicate content zien. Dat verdeelt je SEO-waarde en kan leiden tot lagere rankings. Door 1 canonical URL aan te wijzen, bundel je alle kracht en vermijd je dat je pagina’s elkaar beconcurreren.

Voorbeeld uit de praktijk

Denk aan een productpagina die bereikbaar is via:

  • www.shop.be/broek?kleur=blauw
  • www.shop.be/broek?maat=38
  • www.shop.be/broek

Met een canonical URL wijs je de laatste aan als de voorkeursversie. Zo begrijpt Google dat alle varianten naar die ene hoofdpagina leiden.

Voordelen voor jou

  • 1 duidelijke URL die alle SEO-waarde verzamelt
  • Minder kans op verwarring of rankingverlies
  • Betere controle over je zichtbaarheid in zoekmachines

Wat kun jij ermee?

Controleer of jouw website voor belangrijke pagina’s een canonical URL ingesteld heeft. Zo weet je zeker dat Google de juiste versie indexeert en je geen waarde verliest aan duplicate content.

Mogen we je omverblazen?

http://Elisa%20Stiers%20Conversal%20SEO%20Marketeer
Team van digitale experten binnen Conversal

Klaar om kennis te maken?

We blazen je niet omver met loze beloftes, maar met strategie, creativiteit en bewezen impact. Ontdek wat we samen voor jouw business kunnen betekenen.