Home / Online marketing / SEO / On page SEO On page SEO Het optimaliseren van webpagina’s zodat ze hoog scoren in Google searches, dat is het doel van on page SEO en mag vandaag niet ontbreken in jouw marketingcampagne. Een heel aantal factoren die die ranking bepalen, heeft de eigenaar of beheerder van een website zelf in de hand. Managing partner Jeroen Wat is on page SEO? Wat is on page SEO? Bij on page SEO wordt de content van een webpagina geoptimaliseerd. Aangevuld met de technische SEO – waarbij de backend van een website wordt geoptimaliseerd – is dit het gedeelte van zoekmachine optimalisatie dat je volledig zelf in handen hebt. Sterke content is essentieel om sterk te scoren in Google. Waarom is optimaliseren zo belangrijk? Wel, de eerste en meest voor de hand liggende reden is natuurlijk de gunstige positie van jouw pagina’s in Google. Maar er is meer. Door de verbeterde user experience leidt on page SEO ook tot een verlengd verblijf van bezoekers op jouw website en kan het conversiepercentage zelfs stijgen. Wat met off-page SEO? Factoren die de eigenaar of beheerder van een website niet rechtstreeks zelf in de hand heeft, vallen onder off page SEO. Het gaat om: Links naar jouw pagina’s vanop andere websites Vermelding van jouw merk en producten op het internet Gedrag van bezoekers op jouw website De mate waarin jouw webpagina’s worden gedeeld op sociale media Onrechtstreeks kan je wel werk maken van off page SEO, bijvoorbeeld met linkbuilding. Ook dat is een factor die je niet mag verwaarlozen wil je goed scoren in de search results van Google. Aandachtspunten bij on-page SEO Volgende elementen zijn erg belangrijk om een pagina te laten scoren in de rankings van zoekmachines: Sterke content in cruciaal vandaag. Google wil websites die lezers aantrekken en beoordeelt websites daarom onder meer op de mate waarin ze tegemoet komen aan een nood en in hoeverre de content te linken is. Dat laatste is bijvoorbeeld niet mogelijk als de informatie achter een wachtwoord zit. Goede URL’s zijn duidelijk en tonen een zekere hiërarchie die de structuur van de website weerspiegelt. Title tags zijn de titels die je in de zoekresultaten ziet staan Het belang van gebruiksvriendelijkheid De algoritmes van Google monitoren hoe user friendly of gebruiksvriendelijk jouw website is. En uiteraard is dat ook voor de conversies op jouw website belangrijk. Je wilt dat bezoekers op jouw website terechtkomen en er ook zo lang mogelijk blijven. Zo verhoog je de kans op conversies: een bestelling, het achterlaten van gegevens of een aankoop. Belangrijk is dus dat jouw website aantrekkelijk en duidelijk is en dat bezoekers er vinden wat ze zoeken. Ga voor goede content De inhoud van jouw website is dus erg belangrijk om goede zoekresultaten neer te zetten. Daarnaast is het uiteraard ook een doorslaggevende factor om potentiële bezoekers te boeien. Een website met goede content wordt nog beter dankzij SEO. Maar als er sprake is van slechte content, dan zijn goede resultaten onmogelijk. Goede content voldoet aan enkele kenmerken: Origineel, en dat geldt voor tekst, beelden, video’s, infografieken, … Verschijnt voor de eerste keer op jouw website Bevat tekst, al is het een omschrijving bij een beeld Is doordacht en betekenisvol Is lang genoeg FAQ Veelgestelde vragen Wat is een algemene binnenpagina? Een algemene binnenpagina is een verzameling van componenten (lijsten, titels, tabellen,…) die door de beheerder(s) van de website…Meer info Hoe creëer je een contentstrategie? Het creëren van een content marketingstrategie vereist een grondig begrip van je bedrijfsdoelen, je doelgroep en de beste…Meer info Wat als ik geen tijd heb om mijn website zelf in te vullen? Indien je reeds een website had, nemen wij standaard steeds de inhoud van statische pagina’s (bv Home, Over…Meer info Heb ik een blog nodig? E-mail, sociale media, SEO en andere elementen van jouw digitale marketingmix zijn afhankelijk van het leveren van nuttige inhoud. Hoewel…Meer info Wat is het verschil tussen Figma, Photoshop en templates? Photoshop is ideaal voor fotobewerking, maar minder geschikt voor het structureren van digitale schermen of interactieve flows. Templates…Meer info Waarom kiezen voor WordPress? Bij het bouwen van een nieuwe website kies je best voor een CMS of Content Management Systeem. Deze bouwsystemen…Meer info Klaar om kennis te maken? We blazen je niet omver met loze beloftes, maar met strategie, creativiteit en bewezen impact. Ontdek wat we samen voor jouw business kunnen betekenen. Bekijk onze cases Contacteer ons