Wanneer je via Google naar een product zoekt, dan krijg je meestal ook shopping suggesties voorgesteld. Voor jou als handelaar is zo’n shopping campagne natuurlijk heel handig want op die manier vinden potentiële klanten snel de weg naar je webshop. Maar Google doet nu een update voor de publicatie van de verzendkosten. En die aanpassing is belangrijk als je in de zoekresultaten wil blijven verschijnen!

Google Merchant Center

Dankzij het Google Merchant Center kan je shopping aanbiedingen beschikbaar stellen voor Google. Zo verschijnen jouw producten in de shopping suggesties bovenaan in de zoekresultaten; tenminste wanneer je een shopping campagne hebt ingesteld.

Google toont dan het product, de prijs en legt meteen een link naar jouw website. Maar Google gaat er strenger op toezien of die prijs wel volledig is. Want in sommige gevallen worden bovenop de productprijs ook nog verzendingskosten aangerekend. Voor bepaalde producten kan die extra prijs hoog oplopen. Google heeft opgemerkt dat klanten hun aankoopproces vaak afbreken wanneer ze de verzendkosten te zien krijgen.

En daarom verplicht Google vanaf 1 juli 2019 om de verzendkosten mee in de prijs op te nemen die in de shopping suggesties wordt getoond. Doe je dat niet, dan zullen jouw producten niet langer als eerste suggestie verschijnen. De Google update geldt voor België, Oostenrijk, Canada en Polen.

Wat moet ik doen om toch zichtbaar te blijven?

Dankzij enkele eenvoudige stappen kan je toch aan de vraag van Google voldoen. Het komt er gewoon op neer om de verzendkosten voor je product in het Google Merchant Center op te nemen. Heb je hier wat hulp bij nodig? Neem zeker contact met ons op.

Heb je een vaste prijs voor verzending? Dat is makkelijk, die kan je handmatig in het Merchant Center ingeven. Misschien is de prijs berekend op een percentage van de productprijs? Ook dan berekent Google onmiddellijk de juiste verzendkosten.

Wanneer je bijkomende kost voor verzending afhangt van het gewicht en de grootte van het pakket of van de regio of land naar waar wordt verzonden, dan kan je die verschillende tarieven in tabellen meegeven via de product feed in je Merchant Center account. Google zorgt ervoor dat de juiste prijs wordt getoond.

Maar let op: de verzendkosten die je uiteindelijk via je website aanrekent moeten lager zijn dan de tarieven die je in het Google Merchant Center ingeeft.

Heb je vragen over de Google update of wil je een shopping campagne starten om jouw producten in de kijker te zetten? Neem vrijblijvend contact met onze experten.