Home / Google algoritmes overleven, hoe doe je dat? Google algoritmes overleven, hoe doe je dat? 14/12/2019 SEO Wie zelf een website beheert of bezig is met online zakendoen, heeft er vast al wel van gehoord: Google algoritmes. Die algoritmes zijn de berekeningen die Google gebruikt om ranking en score te bepalen. Aan de hand van die berekeningen kan je met jouw website eventueel een mooi plekje bemachtigen bovenaan de zoekresultaten in de zoekmachine. Om de paar weken voert Google grote algoritme wijzigingen door. En iedere dag gebeuren er kleinere wijzigingen aan de manier waarop Google de juiste zoekresultaten toont aan internetgebruikers. In totaal voert Google meer dan 3000 updates per jaar uit aan de berekening van de zoekmachine ranking! Welke impact hebben de Google algoritmes op jouw website? Deze algoritmes hebben een belangrijke impact op jouw website; en niet alleen die van jou. Alle zoekresultaten in Google zijn gebaseerd op deze berekeningen en je houdt er maar best een beetje rekening mee wanneer je graag een goed plekje krijgt in die zoekresultaten! Het is duidelijk in je voordeel om op de hoogte te zijn van de Google algoritmes en om je content te optimaliseren in de richting die opportuun is voor je ranking. Hebben we er dan zelf iets aan te zeggen? Ik hoor het je vragen! Het antwoord is een beetje onduidelijk: Ja… en nee! Google is nogal vaag wanneer het aankomt op hun technieken en berekeningen. Je zal dan ook nooit een directe en rechtlijnige uitleg van hen vinden. Maar toch geeft Google wel enkele basistips die je kan volgen om je ranking te behouden of verbeteren. Het advies van Google zelf! De argumentatie van Google is meestal erg vaag en zo is dat ook het geval met hun uitleg over de Google algoritmes en wijzigingen. Met deze vragen kan je best rekening houden bij het optimaliseren van je website en ook de inhoud van je pagina’s: Inhoud en kwaliteit Beantwoordt jouw inhoud de vraag van de bezoeker? Biedt je content de complete oplossing voor het probleem? Moeten je bezoekers nog op een andere website zoeken naar meer informatie? Zou je zelf je pagina delen met of aanbevelen aan vrienden? Geeft je content wat je belooft in de titel? Draag je zelf nieuwe inhoud toe of heb je de inhoud ergens anders gevonden? Beantwoord je ook vragen waar je bezoeker misschien zelf nog niet aan gedacht heeft? Kennis en expertise Straalt je website expertise uit? Toon je aan dat jij een specialist bent die kennis van zaken heeft? De kwaliteit van je website Laadt je website binnen de 3 seconden? Heb je een overzichtelijk menu en een duidelijke structuur? Heb je voldoende slimme links binnen je website? Linken andere websites naar jou? Heb je je website geïndexeerd en een sitemap ingediend? Is jouw website mobile-friendly? Conclusie: hoe doorsta je met glans de Google algoritmes en updates Google wil graag het beste antwoord geven op de vraag van hun bezoekers. Heb jij het antwoord op één van die vragen? Dan maakt jouw pagina behoorlijk wat kans om te scoren. Vind je al die Google algoritmes en berekeningen ingewikkeld en verwarrend? Dan doe je er goed aan om een keertje samen te zitten met een expert die je kan helpen om jouw website te optimaliseren. Conversal is een full service digital agency en we helpen je graag om jouw website te verbeteren zodat ook jouw pagina bovenaan in de zoekresultaten belandt. Contacteer ons! Klaar om kennis te maken? We blazen je niet omver met loze beloftes, maar met strategie, creativiteit en bewezen impact. Ontdek wat we samen voor jouw business kunnen betekenen. Bekijk onze cases Contacteer ons Trending topics Bekijk meer artikels Content, Online marketing, SEO 6 augustus 2025 AI overviews op Google: bedreiging of kans voor je SEO-strategie? Google’s AI Overviews zetten de zoekresultaten op z’n kop. Minder kliks, meer vragen. Wat betekent dat voor jouw SEO-strategie? In deze blog ontdek je hoe je slim inspeelt op deze nieuwe realiteit. Lees meer Content, Online marketing, SEO, Sociale Media 3 juli 2025 Alles-in-één marketing? Met Odoo stuur je slimmer, sneller en centraler Centraliseer je marketing in Odoo en stuur campagnes, leads en content vanuit één slim systeem. Lees meer Online marketing, SEO 24 november 2020 Help, mijn bedrijfsnaam wordt gebruikt! Ik heb een onderneming en bijgevolg een bedrijfsnaam. Maar wat als mijn bedrijfsnaam elders wordt gebruikt? Wat kan ik doen als ondernemer om dit te voorkomen? Een gekend voorbeeld is de politieke partij SP.A… Lees meer SEO 7 januari 2020 Hoe duplicate content je hele SEO-strategie doet kelderen Duplicate content of dubbele content is een vaak voorkomend probleem bij websites. Dit type dubbele inhoud kan je hele SEO strategie laten kelderen. De term ‘dubbele content’ betekent simpelweg dat de content die je op jouw website… Lees meer SEO 2 november 2019 10 Redenen waarom je Google My Business moet instellen We vertelden je al eerder wat Google My Business juist is en benadrukten het belang van deze gratis online applicatie van Google. In dit artikel verduidelijken we enkele interessante redenen waarom je zeker Google My Business… Lees meer SEO 27 juni 2019 Mobile-first indexing wordt de nieuwe standaard vanaf 1 juli! Is jouw website er klaar voor? Dat websites responsive moeten zijn was al langer bekend, maar vanaf 1 juli wordt mobile-first indexing de nieuwe standaard voor nieuwe domeinen! Mobile-first index: wat is het nu juist? Google heeft een aantal criteria… Lees meer Bekijk alle artikels