Adverteren in Facebook kan erg interessant zijn voor ondernemers om hun publiek te bereiken. Maar het blijkt niet altijd even makkelijk te zijn! Facebook deinst er namelijk niet voor terug om advertenties af te keuren. En dan moet je toch even wat creativiteit gebruiken om voorbij die strenge controles van Facebook te geraken!

Afgekeurde Facebook advertentie

Facebook advertenties afgekeurd

Facebook maakt gebruik van een compleet wetboek om te bepalen of jouw advertentie geschikt is voor het grote publiek. Wanneer je rekening houdt met de opgelegde regels, kun je vooraf al min of meer inschatten of je advertentie goedgekeurd zal worden.

Dit zijn de 5 meest voorkomende redenen waarom Facebook advertenties worden afgekeurd:

  1. Je promoot iets wat verboden is
  2. Je overschrijdt een bestaande restrictie
  3. De advertentie voldoet niet aan de gemeenschapsnormen – waaronder de persoonlijke eigenschappen. Er worden ook steeds voorbeelden meegegeven wat wel en niet mag:
    Afgekeurde facebook advertenties door persoonlijke eigenschappen beleid
  4. De pagina waar je naar verwijst werkt niet
  5. Je advertentie voldoet niet aan de vertoningsvoorwaarden

Inderdaad! Deze redenen zijn behoorlijk vaag. Bovendien zijn deze richtlijnen dan ook nog eens onderhevig aan actuele zaken. Zo mag er bijvoorbeeld tijdens een pandemie niet geadverteerd worden met een afbeelding van mondmaskers, om frauduleuze verkopers tegen te gaan.

De kans bestaat dus nog steeds dat je advertentie wordt afgekeurd wanneer je ze indient voor een revisie.

Niet getreurd, want je krijgt altijd een tweede kans!

Help! Mijn Facebook advertentie werd afgekeurd

De kans bestaat altijd dat jouw advertentie wordt afgekeurd. De kunst is om creatief om te springen met de regels. Zo zorg je ervoor dat dezelfde advertentie toch kan lopen, maar dan netjes binnen de afgebakende regels.

Krijg je een melding dat jouw advertentie werd afgekeurd? Dan geeft Facebook je altijd een duidelijke uitleg over de reden voor die afwijzing.

Afgekeurde Facebook advertentie met info reden

Meestal is het perfect mogelijk om je advertentie zodanig aan te passen, dat ze wel binnen de geldende richtlijnen valt…. Tenzij je natuurlijk verboden items aan de man probeert te brengen.

Een voorbeeld:

Onze advertentie voor Tomcare werd afgekeurd tijdens de wereldwijde Covid-19 crisis. De richtlijnen werden namelijk aangepast om frauduleuze verkopers van mondmaskers tegen te gaan. Onze klant is uiteraard geen frauduleuze verkoper en het was van groot belang om de advertentie toch te promoten.

Bij deze advertentie zorgde de carrousel met afbeeldingen van mondmaskers meteen voor een rode vlag. Er moest niet lang getwijfeld worden over deze advertentie. Ze werd onmiddellijk afgekeurd omwille van de pandemie.

We kregen een duidelijke reden voor de afgekeurde Facebook advertentie en konden dan ook makkelijk met een nieuwe, reglementaire advertentie op de proppen komen.

Creatief omspringen met afgekeurde Facebook advertenties

Hoe afgekeurde advertenties optimaliseren?

Uiteraard ga je de afgekeurde advertentie niet zomaar goedgekeurd krijgen! Je moet eerst aanpassingen doen aan je advertentie, zodat deze in één lijn ligt met de richtlijnen van de social media gigant.

  • Lees goed de reden voor de afwijzing
  • Wees kritisch voor je advertentie
  • Zorg ervoor dat alles klopt: woordgebruik – afbeelding – links
  • Ga actief op zoek naar alternatieven
  • Verpak je advertentie in een keurig jasje
  • Je mag meermaals je advertentie indienenFacebook advertentie beoordeling aanvragen

Let wel op!

Is jouw advertentie té ver verwijderd van de richtlijnen of overtreed je echt zwaar de regels, dan kan Facebook jouw advertentie account verwijderen.

Laat Facebook advertenties over aan experts!

De vijf redenen voor afwijzing die we hierboven opsommen, zijn nog maar het begin van het volledige verhaal. Een goede advertentie opstellen lijkt heel eenvoudig, maar dat is het lang niet. Er zijn namelijk een heleboel zaken waar je rekening mee moet houden. Je wil namelijk zoveel mogelijk voordeel halen uit je advertentiebudget. Om dat te bereiken, moet je het slim aanpakken.

De Facebook Ads specialisten van Conversal zijn niet aan hun proefstuk. Ze weten exact hoe ze de boodschap moeten formuleren en verpakken om jou zo veel mogelijk kliks, leads en conversies te bezorgen.

Hulp nodig met creatieve advertenties?

Een goede Facebook advertentie creëren dat een groot succes wordt? Dat is niet zo evident als het lijkt. Je moet met heel veel verschillende aspecten rekening houden. Onze marketingexperts zijn hier dagelijks mee bezig en helpen je graag op weg.