Als het van Google afhangt, zijn interstitials op mobiele webpagina’s een heuse no-go. Een handige techniek voor adverteerders, maar vooral een bron van frustratie voor bezoekers. SEO-strafpunten, dus.

Wat zijn interstitials?

Een Interstitial is een soort tussenpagina die de gebruiker te zien krijgt vooraleer hij de eigenlijke content van de webpagina kan bekijken.

Handig voor adverteerders: de interstitial moet worden weggeklikt, dus de advertentie wordt in elk geval op zijn minst gezien.

Maar gebruikers ervaren ze vooral als opdringerig en nefast voor de user experience, vooral op mobiele toestellen.

Lagere ranking

Vanaf 10 januari 2017 zal Google er werk van maken om interstitials uit het mobiele surflandschap te weren.

Daarbij richt het zijn pijlen op 3 soorten advertenties die vandaag nog te vaak op landingspagina’s verschijnen:

  • Pop-ups
  • Interstitials
  • “Valse” interstitials, waarbij de user louter naar beneden hoeft te scrollen om de eigenlijke content te zien

Landingspagina’s die gebruik maken van deze advertenties, zullen hun ranking in de zoekresultaten zien dalen.

Uitzonderingen

Toch zullen sommige interstitials kunnen ontsnappen aan de nieuwe richtlijn:

  • Interstitials m.b.t. de cookiewetgeving
  • Interstitials m.b.t. leeftijdsaanduiding

Daarnaast blijft user intent belangrijk. Is er een interstitial te zien op een bepaalde pagina, maar is die pagina wel relevant voor de zoekopdracht van de user? Dan worden er geen strafpunten uitgedeeld.

Lees hier alvast de volledige richtlijnen van Google i.v.m. het gebruik van interstitials.

Wil je meer weten over wat goed is voor jouw SEO-strategie? Contacteer ons vrijblijvend.