In onze maandelijkse Conversal Community kom je te weten hoe ondernemers en specialisten uit verschillende sectoren worden beïnvloed door actuele gebeurtenissen. We hebben het over hun business en hoe ze zich hebben aangepast aan de recente gebeurtenissen, zoals de corona crisis.
Maar je krijgt ook een kleine inkijk in het reilen en zeilen van verschillende soorten ondernemingen in Vlaanderen. Voor onze ondernemers talk in de Conversal Community praten we deze keer met floriste Liesbeth Roels (rechts op de foto).
Bloemen Roels
Onze zaak bestaat inmiddels al 45 jaar en werd opgericht door mijn vader. Zelf werk ik hier nu 20 jaar.
We zijn altijd een bloemenwinkel geweest, maar we kweken ook eigen éénjarige planten in onze serre. Die plantjes worden particulier verkocht. Daarnaast maken we bloemstukken en decoratie voor feesten, begrafenissen,…
In feite is Bloemen Roels een éénmanszaak, maar ik krijg nog heel veel hulp van mijn vader en van andere familieleden.
Een nieuwe website bij Conversal
Ik had vroeger ook wel een website, maar eigenlijk deed ik daar niet veel mee. Facebook en Instagram had ik ook want in onze sector is het belangrijk om foto’s van de producten en realisaties te kunnen tonen.
In de eerste plaats had ik dus nood aan meer online zichtbaarheid. Het was mijn neef die Conversal heeft aangeraden. Ze wisten mij meteen te overtuigen van het WordPress verhaal en wezen mij op de vele voordelen van een webshop laten maken. Er werd enorm gehamerd op het belang van een professionele webshop. Achteraf bekeken hadden ze meer dan gelijk want we zijn er digitaal door gegroeid!
Eigenlijk is alles zeer vlot en snel verlopen. Zelf heb ik weinig tijd moeten uittrekken voor het ontwerp van de website. Ik wou vooral veel foto’s van mijn werk en niet veel tekst. De opstart van de WordPress webshop is bijzonder snel gegaan.
Intussen is onze website een essentieel onderdeel van onze zaak geworden. Zeker met de webshop erbij zijn er heel wat nieuwe opportuniteiten ontstaan om ook online bloemen te bestellen en te leveren. Eerlijk gezegd: er zijn al momenten geweest waarop we de vraag niet kunnen volgen. Dan is het alle hens aan dek, ook omdat we zelf graag onze leveringen doen.
Tijdens en na de lockdown
Hoewel de winkel verplicht gesloten was kregen we toch heel veel opdrachten binnen. Er was veel vraag naar bloemstukken voor begrafenissen en rond Moederdag werden er via onze webshop massaal boeketten besteld. We deden ook bloembakkenrondes. Zo hoefden klanten niet naar onze winkel te komen.
De webshop heeft ons enorm geholpen om tijdens de crisis actief te blijven. In feite hebben we helemaal geen slechte periode achter de rug.
Door de vele bestellingen die via de webshop binnenkomen zijn we steeds meer gestructureerd gaan werken. En tegelijk hebben we ons ook heel flexibel opgesteld door ons aanbod aan te passen. Er is duidelijk een markt om online bloemen aan te bieden. Wat er ook gebeurt: blijf creatief naar oplossingen zoeken en zorg ervoor dat je de mensen steeds gelukkig kan blijven maken met bloemen.
Net zoals Liesbeth online producten verkopen?
Ook nood aan een (nieuwe) webshop? Zorg dat je online aanwezig bent en boost je verkoop door een professionele webshop. Neem contact met ons op om te ontdekken wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen.