Home / De Digitale Revolutie: DSA en DMA als hoekstenen voor een rechtvaardigere online wereld.De Digitale Revolutie: DSA en DMA als hoekstenen voor een rechtvaardigere online wereld.12/07/2023OngecategoriseerdDe Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA) vormen een samenhangend geheel van regels die in de hele Europese Unie (EU) van toepassing zijn. Deze regelgeving heeft als voornaamste doelstellingen het creëren van een veiligere digitale omgeving waarin de fundamentele rechten van gebruikers worden gewaarborgd, evenals het creëren van een gelijk speelveld voor bedrijven om innovatie, groei en concurrentievermogen te stimuleren, zowel binnen de Europese interne markt als wereldwijd.De impact op digitale diensten en platformsDigitale diensten omvatten een breed scala aan onlinediensten, variërend van eenvoudige websites tot internetinfrastructuurdiensten en online platforms. De DSA richt zich voornamelijk op online tussenpersonen en platforms zoals online marktplaatsen, sociale netwerken, platforms voor het delen van inhoud, app stores en online reis- en accommodatieplatforms. Aan de andere kant voert de DMA regels in voor poortwachter-onlineplatforms, belangrijke digitale platforms die een systemische rol spelen op de interne markt en fungeren als knelpunt tussen bedrijven en consumenten.De noodzaak van de DSA en DMADe behoefte aan de DSA en DMA komt voort uit de vele manieren waarop digitale diensten ons leven beïnvloeden. Hoewel ze talloze voordelen bieden, kunnen ze ook worden misbruikt voor de verspreiding van desinformatie en illegale handel. Bepaalde grote platforms zijn in de digitale economie poortwachters geworden, die belangrijke ecosystemen beheersen en soms oneerlijke voorwaarden creëren voor bedrijven, waardoor de keuze van de consument beperkt wordt.Een modern rechtskader voor een veilige en eerlijke digitale wereldOm deze uitdagingen aan te pakken, heeft de EU een modern rechtskader aangenomen dat online veiligheid waarborgt, grondrechten beschermt en een eerlijke en open omgeving voor online platforms handhaaft. De DSA en de DMA werden goedgekeurd door de Raad van de EU, ondertekend door de voorzitters van beide instellingen en bekendgemaakt in het Publicatieblad. De DSA is op 16 november 2022 in werking getreden en zal vanaf 1 januari 2024 van toepassing zijn. De DMA is op 1 november 2022 in werking getreden en ondernemingen moeten vóór 6 september 2023 gebruikersinformatie verstrekken aan de Commissie met het oog op de aanwijzing van een gatekeeper.Meer informatieVoor meer informatie over de Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA) kun je terecht op de website van de Europese Commissie.Europese CommissieKlaar om kennis te maken?We blazen je niet omver met loze beloftes, maar met strategie, creativiteit en bewezen impact. Ontdek wat we samen voor jouw business kunnen betekenen.Bekijk onze casesContacteer onsTrending topicsBekijk meer artikelsOngecategoriseerd22 juni 2023Move over, Google Analytics! Hier zijn 6 alternatieven om jouw website te tracken.Met de groeiende bezorgdheid over gegevensprivacy en het toenemend gebruik van cookies, zijn steeds meer bedrijven op zoek naar alternatieven voor Google Analytics. Laat ons de belangrijkste voor- en nadelen van zes…Lees meerOngecategoriseerd15 mei 2023Bye bye third party cookies, hallo gepersonaliseerde marketing!Third party cookies waren jarenlang de bouwstenen van de digitale marketingstrategieën. Ze hielpen ons de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste mensen te bezorgen. Maar daar komt nu een…Lees meerOngecategoriseerd22 november 2022Case study: architectenbureauBen je benieuwd hoe we één architectenbureau meer dan 700 leads bezorgden? In deze casestudy zetten we duidelijk uiteen wat we zoal deden. De uitdaging De klant waarvoor we de opdracht deden…Lees meerOngecategoriseerd3 november 2022Employer brandingJouw werknemers vormen een belangrijke pijler in je organisatie, dus heb je er alle baat bij een zo sterk mogelijk team achter je te hebben. Met een positief werkgeversimago wordt het makkelijker…Lees meerOngecategoriseerd12 juli 2020SITO Architecten pikken draad weer opIn Conversal Community kom je te weten hoe ondernemers en specialisten uit verschillende sectoren beïnvloed worden door actuele gebeurtenissen. Uiteraard staat de huidige crisis vaak centraal in de gesprekken die we momenteel voeren met onze experts. Maar…Lees meerOngecategoriseerd10 juni 2020Creatief omspringen met afgekeurde Facebook advertentiesAdverteren in Facebook kan erg interessant zijn voor ondernemers om hun publiek te bereiken. Maar het blijkt niet altijd even makkelijk te zijn! Facebook deinst er namelijk niet voor terug om advertenties af te…Lees meerBekijk alle artikels