Eerder dit jaar lanceerde Google de nieuwe Search Console. Deze bètaversie wordt gaandeweg ingevoerd voor het grote publiek. Het is een handige tool om de prestaties van jouw website te volgen.

Interactief

De nieuwe Search Console is interactief en maakt het mogelijk om rapporten te delen binnen jouw bedrijf of organisatie. Zo kan je met z’n allen bijdragen aan nog betere prestaties van jullie website. De Search Console heeft verschillende functies:

Nieuwe functionaliteiten

Het ontwikkelen van de nieuwe Search Console is dus nog volop aan de gang. Geregeld komt Google naar buiten met nieuwe toepassingen. Dit zijn enkele nieuwigheden die de komende weken en maanden worden gelanceerd:

  • De URL-inspectietool geeft je nog meer informatie over een URL die jij bezit.
  • Het performance report wordt uitgebreid met de resultaten voor onder meer Web Light (eenvoudigere pagina’s voor trage internetverbindingen) en Google Play Instant (waarmee je apps en games kan uitproberen zonder ze eerst te installeren).

Voorlopig twee versies

Vandaag is de nieuwe Search Console dus nog in volle ontwikkeling. Een aantal functies zijn al beschikbaar, aan andere wordt nog gesleuteld. Zolang een bepaalde functie nog niet beschikbaar is in de nieuwe Search Console, kan je de oude Search Console-rapporten gebruiken. Beide versies blijven naast elkaar bestaan tot de nieuwe Search Console helemaal op punt staat. Via de navigatiebalk kan je makkelijk wisselen tussen beide versies.

Waarom de Search Console gebruiken?

Dé vraag is natuurlijk waarom je de Search Console zou gebruiken. Daar zijn twee goede redenen voor:

Opvolgen van de prestaties van jouw site in de zoekresultaten.

  • Google toegang verschaffen tot jouw (nieuwe) inhoud.
  • Inhoud creëren die goed scoort in de zoekresultaten.
  • Malware- en spamproblemen opsporen en verhelpen.

Verwerven van inzicht in hoe Google en Google-gebruikers jouw website zien.

  • Ontdekken welke zoekopdrachten jouw website in de zoekresultaten oproepen en of die meer trafiek genereerden.
  • Ontdekken welke sites links naar jouw website bevatten.
  • Controleren of jouw mobiele site goed presteert.

Wil jij jouw website laten scoren in GoogleContacteer ons vandaag nog en ontdek hoe wij je kunnen helpen.