Home / Hoe duplicate content je hele SEO-strategie doet kelderen Hoe duplicate content je hele SEO-strategie doet kelderen 07/01/2020 SEO Duplicate content of dubbele content is een vaak voorkomend probleem bij websites. Dit type dubbele inhoud kan je hele SEO strategie laten kelderen. De term ‘dubbele content’ betekent simpelweg dat de content die je op jouw website hebt staan, ook te vinden is op een andere URL. Je website inhoud is niet uniek! Lees verder om te ontdekken waarom dit een probleem is. Wat is duplicate of dubbele content? Duplicate content betekent letterlijk ‘dubbele inhoud’. De tekst die gepubliceerd werd, is ook ergens anders gepubliceerd. Meestal gebeurt dit niet doelbewust of opzettelijk en net daarom moet je goed opletten dat je het niet per ongeluk zelf doet! Er bestaan 2 soorten dubbele inhoud: interne en externe. Interne dubbele contentInterne duplicate content bevindt zich op je eigen site. Misschien publiceerde je toevallig een tekst die je al eerder had gepubliceerd.Maar wat vaker voorkomt, is dubbele inhoud bij webshops.Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een pagina met producten dezelfde inhoud heeft dan een gefilterde pagina met producten elders op je website.Het webadres verschilt, maar de inhoud is identiek. Het is erg belangrijk dat je dit oplost!Niet enkel moet je opletten voor grote delen dubbele content, ook worden heel wat duplicate title tags en duplicate meta descriptions over het hoofd gezien. Wij monitoren duplicate content en kunnen meteen zien over welke pagina’s dit gaat. Externe dubbele contentExterne duplicate content bevindt zich op een andere website dan de jouwe. Vaak worden bijvoorbeeld productbeschrijvingen op webshops gekopieerd van de website van de producent, waardoor veel webwinkels exact dezelfde tekst tonen bij hun producten.Dit kan nadelig zijn voor SEO en voor je ranking in zoekmachines. Je doet er altijd beter aan om te investeren in een schrijver die originele en unieke teksten voor je produceert.Soms is er ook sprake van kwaad opzet, wanneer iemand bijvoorbeeld opzettelijk jouw webteksten kopieert en publiceert op een andere website. Waarom is duplicate content een probleem? Content die twee keer of vaker gepubliceerd werd op internet, is erg moeilijk te beoordelen door zoekmachines. De inhoud is verwarrend en het is moeilijk om te achterhalen welke versie de juiste is. Wie publiceerde het eerst? Welke site heeft meer gelijk dan de andere? Vaak zullen Google en andere zoekmachines beide webpagina’s uit de zoekresultaten verwijderen. Hoe los je dat dan op? Dubbele content moet ofwel verwijderd worden, ofwel gevalideerd worden. Duplicate inhoud verwijderen Heb je twee identieke pagina’s of berichten op je website? Dan verwijder je één van beide pagina’s. Dit doe je best pas na onderzoek om te kijken of één van beide pagina’s al dan niet gevonden wordt door zoekmachines. Staat er identieke content op een andere website dan de jouwe? Dan neem je best contact op met de eigenaar van die andere website om het probleem aan te pakken. Dubbele content valideren Is de duplicate content nodig voor een goede werking van je website, dan kan je door middel van een stukje code gaan aangeven welke versie de juiste of belangrijkste is. Dit doe je aan de hand van de rel=”canonical” tag. Met die tag geef je aan zoekmachines door dat je een kopie maakt van het origineel en je geeft ook meteen de relatie tussen beide pagina’s weer. Schrijf unieke inhoud! Dit is uiteraard de allerbeste oplossing van allemaal. Unieke inhoud scoort het best in zoekmachines. Met een uitgebreide webshop is dit natuurlijk niet altijd haalbaar. In dat geval komt er een kleine optimalisatie in de code van je website aan te pas. FAQ Ontdek andere veel gestelde vragen rond content Hoe creëer je een contentstrategie? Het creëren van een content marketingstrategie vereist een grondig begrip van je bedrijfsdoelen, je doelgroep en de beste…Meer info Welke content moet mijn bedrijf maken? Er is geen alomvattend antwoord op deze vraag, behalve dat je moet stellen dat je content moet maken…Meer info Wat als ik geen tijd heb om mijn website zelf in te vullen? Indien je reeds een website had, nemen wij standaard steeds de inhoud van statische pagina’s (bv Home, Over…Meer info Waarom is SEO copywriting zo belangrijk? Waarom is SEO Copywriting zo belangrijk? SEO copywriting is een cruciale techniek voor het verbeteren van de zichtbaarheid van…Meer info Wat is interactieve content? Interactieve content is inhoud op je website die om een interactie van je bezoeker vraagt. Deze content is interactief omdat…Meer info Hoe creëer ik content die mensen lezen? Goede content zorgt er niet alleen voor dat je website meer bezoekers krijgt, mensen moeten ook de informatie vinden…Meer info Heb jij dubbele content op je website staan? Scoren je pagina’s niet en kan je moeilijk achterhalen waarom dat zo is? Misschien keldert dubbele inhoud jouw hele SEO-strategie. Zoekmachines laten dubbele inhoud vaak helemaal niet zien aan internetgebruikers en dat kan ook bij jouw website gebeuren. Maak je je zorgen over het feit of jouw inhoud wel uniek is? Neem contact op met ons team van specialisten! Zij kunnen je helpen met het scannen van jouw website zodat die wel vindbaar wordt in zoekmachines! Slaap op beide oren bij Conversal! Strategie op maat Persoonlijke begeleiding Focus op resultaat Heldere communicatie Klaar om kennis te maken? We blazen je niet omver met loze beloftes, maar met strategie, creativiteit en bewezen impact. Ontdek wat we samen voor jouw business kunnen betekenen. Bekijk onze cases Contacteer ons Trending topics Bekijk meer artikels Content, Online marketing, SEO 6 augustus 2025 AI overviews op Google: bedreiging of kans voor je SEO-strategie? Google’s AI Overviews zetten de zoekresultaten op z’n kop. Minder kliks, meer vragen. Wat betekent dat voor jouw SEO-strategie? In deze blog ontdek je hoe je slim inspeelt op deze nieuwe realiteit. Lees meer Content, Online marketing, SEO, Sociale Media 3 juli 2025 Alles-in-één marketing? Met Odoo stuur je slimmer, sneller en centraler Centraliseer je marketing in Odoo en stuur campagnes, leads en content vanuit één slim systeem. Lees meer Online marketing, SEO 24 november 2020 Help, mijn bedrijfsnaam wordt gebruikt! Ik heb een onderneming en bijgevolg een bedrijfsnaam. Maar wat als mijn bedrijfsnaam elders wordt gebruikt? Wat kan ik doen als ondernemer om dit te voorkomen? Een gekend voorbeeld is de politieke partij SP.A… Lees meer SEO 14 december 2019 Google algoritmes overleven, hoe doe je dat? Wie zelf een website beheert of bezig is met online zakendoen, heeft er vast al wel van gehoord: Google algoritmes. Die algoritmes zijn de berekeningen die Google gebruikt om ranking en score te bepalen.… Lees meer SEO 2 november 2019 10 Redenen waarom je Google My Business moet instellen We vertelden je al eerder wat Google My Business juist is en benadrukten het belang van deze gratis online applicatie van Google. In dit artikel verduidelijken we enkele interessante redenen waarom je zeker Google My Business… Lees meer SEO 27 juni 2019 Mobile-first indexing wordt de nieuwe standaard vanaf 1 juli! Is jouw website er klaar voor? Dat websites responsive moeten zijn was al langer bekend, maar vanaf 1 juli wordt mobile-first indexing de nieuwe standaard voor nieuwe domeinen! Mobile-first index: wat is het nu juist? Google heeft een aantal criteria… Lees meer Bekijk alle artikels