Home / FAQ / Wat is Google My Business? En heb ik het nodig? Wat is Google My Business? En heb ik het nodig? Je hebt de ‘My Business’ informatie vast al wel een keer gezien wanneer je een zoekterm intypt in Google. Het is die kader die aan de rechterkant van het zoekscherm verschijnt wanneer je de naam van een bedrijf opzoekt. Deze kader is enorm belangrijk voor het winnen van klanten en het is essentieel dat de bedrijfsinformatie over jouw bedrijf er zo goed mogelijk uit ziet. In dit artikel leggen we je alles uit: wat is Google My Business en hoe optimaliseer je jouw Google Business Account. Wat is Google My Business juist? De Google My Business kader geeft klanten informatie over jouw bedrijf. Zo kunnen je klanten in één oogopslag de volgende zaken zien in de My Business kader: Een korte omschrijving van je zaak Het adres Openingsuren Telefoonnummer Foto’s Reviews achterlaten en reviews lezen Vragen stellen en antwoorden vinden Een deel van deze informatie is statisch en geef je maar één keer in. Maar zoals je kunt zien, staan er ook vragen en reviews tussen. Die items zijn erg belangrijk en het is dan ook best dat je snel inspeelt op vragen die gesteld worden en reviews die worden achter gelaten. Snelkoppelingen in Google My Business Er zijn ook verscheidene knoppen beschikbaar die ervoor zorgen dat klanten makkelijker bij jou terecht komen. Deze snelkoppelingen zijn heel belangrijk en ze verhogen de vindbaarheid en bereikbaarheid van je bedrijf. Je hebt zelf een belangrijk aandeel in de knoppen die beschikbaar worden. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld meteen: een link naar jouw website aanklikken een routebeschrijving naar je bedrijf opvragen jouw bedrijf opslaan als favoriet een offerte aanvragen een telefoongesprek starten (op mobiel) Statische informatie in Google My Business Statische informatie in My Business kan je zelf invoeren en aanpassen. De eerste taak om je bedrijf meer zichtbaarheid te geven via My Business is het aanmaken van het basisprofiel. Daar geef je het adres, telefoonnummer, openingsuren, website, enkele prachtige foto’s … enzovoort in. Hier kan je ook de snelkoppelingen aanpassen door een link naar je website en je contactpagina in te voeren. Je kan deze informatie op ieder moment wijzigen, wanneer bijvoorbeeld je openingsuren veranderen of je bedrijf verhuist naar een nieuwe locatie. Dynamische informatie in Google My Business Dynamische informatie zijn reacties die bezoekers, klanten en potentiële klanten achterlaten op je account. Deze informatie is zichtbaar voor iedereen en kan een belangrijke impact hebben op je bedrijf en je geloofwaardigheid. In eerste instantie kunnen mensen jouw bedrijf een review geven. Aan de hand van deze reviews krijgt jouw bedrijf een score die wordt uitgedrukt in sterren. Krijg je bijvoorbeeld veel negatieve reviews, dan kan dat een negatief effect hebben voor je zaak. We streven er natuurlijk allemaal naar om zo veel mogelijk tevreden klanten te krijgen. Die klanten laten gewoonlijk een positieve review achter. Je kan tevreden klanten altijd aansporen om een review achter te laten via Google. Klanten die een goede service kregen bij jouw bedrijf zullen met plezier een review achterlaten en zo jouw score mee doen stijgen. Als tweede katern in de dynamische informatie kunnen bezoekers ook vragen stellen via Google My Business. Zo kunnen ze bijvoorbeeld vragen stellen over producten, levertijd, openingsuren, ed. Het is van groot belang dat je deze vragen snel beantwoordt. Potentiële klanten die lang moeten wachten op een antwoord, hebben ondertussen misschien contact met andere aanbieders. Wie het snelst reageert, haalt vaak de klant binnen. Een derde dynamisch onderdeel van My Business wordt vaak over het hoofd gezien. Jijzelf, maar ook je bezoekers, kunnen foto’s uploaden bij je profiel. Het is interessant dat je zelf een aantal foto’s upload van bijvoorbeeld de toonzaal en de facade van je bedrijf. Maar je kan ook enkele foto’s toevoegen van de producten die je aanbiedt. Let erop dat je mooie foto’s gebruikt van goede kwaliteit. Snel reageren via de mobiele app Alle items die we hierboven al opsomden, kan je aanpassen in de Google My Business omgeving. Het My Business platform is bereikbaar via je computer, maar ook via een mobiele app. De mobiele app laat je toe om notificaties te ontvangen wanneer iemand een vraag stelt of een review achterlaat. Op die manier kan je via je gsm onmiddellijk reageren en snel inspelen op wijzigingen in je Google Business account en laat je zien dat je beschikbaar en bereikbaar bent voor klanten. Je reviews beheren doe je dus het best via de mobiele app. De app is beschikbaar voor Android. Google My Business samengevat Google My Business is een interessant platform voor iedere bedrijfsleider die zijn of haar online aanwezigheid wil versterken. Heb je een bedrijf en hecht je belang aan klanttevredenheid? Dan heb jij zeker een compleet afgewerkte account nodig. Blijf op de hoogte van reviews en beantwoord zo snel mogelijk vragen van bezoekers. Heb je vragen over de correcte implementatie en instellingen die je kan gebruiken voor het My Business account, neem dan gerust contact op met Conversal. Wij implementeren My Business voor al onze klanten en kunnen je bijstaan met professioneel advies over hoe je het platform best gebruikt. Gerelateerde vragen Bekijk alle vragen Waarom is SEO belangrijk? Vandaag zoeken we met z’n allen steeds vaker naar informatie via het internet. Wie potentiële klanten wil bereiken…Meer info Wat bepaalt de ranking in zoekmachines? De ranking in zoekmachines is een lang bewaard geheim waarover niemand je de exacte specificaties kan geven. Wel zijn er…Meer info Welke domeinextensie kiezen? Welke domeinextensie kiezen voor mijn nieuwe website? Vaak bevat de URL de naam van jouw onderneming, maar wat kies…Meer info Hoe geraak ik op nummer één in Google? Soms verwacht men dat, wanneer een website wordt vernieuwd, er onmiddellijk hoge rankings in Google worden behaald. Liefst meteen op…Meer info Waarom is SEO copywriting zo belangrijk? Waarom is SEO Copywriting zo belangrijk? SEO copywriting is een cruciale techniek voor het verbeteren van de zichtbaarheid van…Meer info Wat is local SEO? Local SEO, of lokale zoekmachineoptimalisatie, is een essentiële strategie voor bedrijven die hun zichtbaarheid willen verbeteren in specifieke…Meer info Welke factoren zijn van belang om te scoren in Google? We krijgen vaak de vraag hoe het komt dat collega’s, concullega’s of concurrenten hoger ranken dan de website…Meer info Hoelang duurt het vooraleer mijn website terug te vinden is in Google? Wanneer u een nieuwe website lanceert, moet Google’s crawlers, ook wel bekend als “Googlebot”, uw site eerst vinden…Meer info Wat zijn zoekwoorden? Zoekwoorden, ook wel bekend als ‘keywords’ of ‘sleutelwoorden’, zijn de termen die mensen in zoekmachines zoals Google intypen…Meer info Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. De term omvat alle technieken voor het optimaliseren van de…Meer info Bekijk alle vragen Klaar om kennis te maken? We blazen je niet omver met loze beloftes, maar met strategie, creativiteit en bewezen impact. Ontdek wat we samen voor jouw business kunnen betekenen. Bekijk onze cases Contacteer ons