Moet ik een e-mail nieuwsbrief versturen?

De vraag die op een gegeven moment in het hoofd van iedere online ondernemer speelt: Moet ik eigenlijk een nieuwsbrief versturen?

Het is een hele goede vraag en het antwoord is: JA!

In dit artikel lees je meer over wat het juist is, welke voordelen het heeft en waar je op moet letten bij het maken van een nieuwsbrief.

Wat is een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is een efficiënte marketing methode die nuttig is voor ieder bedrijf, iedere blogger, iedere ondernemer, … Iedereen die zijn of haar online aanwezigheid wil uitbreiden of versterken, heeft baat bij het versturen van een periodieke mailing.

Wanneer je een nieuwsbrief verstuurt, dan verzend je op regelmatige tijdstippen een e-mail naar je abonnees, leden of klantenbestand. In die e-mail kan je allerlei informatie zetten waarvan je denkt dat het hen zal interesseren. Je kan deze mails gebruiken om je lezers op de hoogte te brengen van het laatste nieuws over je onderneming, een nieuw product, een promotie, een evenement, …

In tegenstelling tot e-mail marketing, houd je een nieuwsbrief eerder beperkt tot het ‘op de hoogte houden’ van je abonnees. Je stuurt hen periodiek interessante weetjes en nieuws. Je kan uiteindelijk wel dezelfde lijst met abonnees gebruiken om aan gerichte marketing te doen.

5 interessante voordelen van een nieuwsbrief

Een periodieke e-mail versturen heeft veel voordelen. Je hebt namelijk direct contact met een lijst personen die zichzelf vrijwillig hebben ingeschreven als abonnee. Ze hebben aangegeven dat ze jouw nieuwsbrief willen ontvangen en zijn dus het perfecte publiek voor jouw e-mail.

  1. Makkelijke manier om je klanten te bereiken
  2. Meer bezoekers op je website
  3. Verkoopcijfers stimuleren
  4. Een band opbouwen met je cliënteel
  5. De mogelijkheid om exclusieve content aan te bieden voor abonnees

Hoe kan ik een nieuwsbrief maken?

Een nieuwsbrief maken is eerder een stappenplan waarbij eerst wat voorbereidend werk moet gebeuren. Je kan niet zomaar vandaag een hele berg e-mails uitsturen. Je moet eerst een e-mail lijst vergaren.

  1. Een e-mail lijst opstarten
  2. Abonnees verzamelen
  3. Verschillende segmenten creëren binnen je adreslijst
  4. Een e-mail marketing plan opstellen
  5. Geautomatiseerde e-mail sequentie opstellen
  6. Periodiek nieuwsbrieven versturen
  7. Het effect van je nieuwsbrieven meten

Wat schrijf ik in een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is een interessante methode om informatie aan je abonnees te bezorgen.

In een periodieke e-mail kan je die abonnees op de hoogte brengen van de laatste nieuwtjes omtrent jouw onderneming of de branche waarin je onderneming actief is.

Zijn je openingsuren gewijzigd of heb je een nieuw product toegevoegd aan je webshop?

In nieuwsbrieven wordt ook vaak gebruik gemaakt van echte e-mail marketing. Je hebt namelijk op ieder moment toegang tot een adreslijst met geïnteresseerde personen. Je kan dus een e-mail verzenden die georiënteerd is op verkoop. We gaan in dit artikel niet dieper in op dit type email marketing, omdat deze mails niet onder het gegeven ‘nieuwsbrief’ vallen, maar eerder onder het e-mail marketing principe.

Tips voor het versturen van een nieuwsbrief

Wees persoonlijk

Een nieuwsbrief dient om een goede band met je publiek te creëren. Ze appreciëren het meer wanneer er persoonlijkheid in je e-mails zit.

Zet aan tot actie

Een nieuwsbrief heeft eerder als doel om te informeren en niet specifiek om te verkopen. Daar gebruiken we een ander type mailing voor.

Toch mag je in je nieuwsbrief wel aanzetten tot actie. Je stuurt je lezers bijvoorbeeld door naar een blogbericht of een nieuw product in je webshop.

Wees consistent

Een effectieve nieuwsbrief is er eentje die regelmatig verzonden wordt. Je kan er voor kiezen om iedere week of iedere maand een e-mail te versturen. Het interval bepaal je zelf!

Kies hier voor een gulden middenweg. Als je iedere dag een e-mail stuurt, zullen mensen zich uitschrijven. Stuur je slechts eens per jaar een mail, dan zijn je abonnees misschien al vergeten dat zich ooit hebben ingeschreven.

Denk aan je mobiele gebruikers

Veel van je klanten bekijken hun e-mail op mobiel. Zorg ervoor dat je nieuwsbrief er ook appetijtelijk uit ziet voor mobiele gebruikers. Nog belangrijker: zorg dat de tekst goed leesbaar is en dat alle knoppen klikbaar zijn.

Laat jezelf nooit verleiden om e-mail adressen te kopen!

Sommige bedrijfsleiders laten zich verleiden om een adreslijst te kopen en op die manier snel en veel abonnees te vergaren. Dit is een slecht idee.

Deze abonnees zijn helemaal geen fans en hebben zichzelf niet ingeschreven. Ze zullen zich uitschrijven of niet reageren op je mails. Het budget dat je hiervoor gebruikt, kan je beter investeren in andere dingen!

Wil je zelf een nieuwsbrief versturen?

Ben je overtuigd van de voordelen van het versturen van een nieuwsbrief? Goed! Het is dan ook een goed idee om snel te beginnen met het verzamelen van abonnees.

Conversal heeft ervaring met het opstellen van nieuwsbrieven en e-mail marketing.

Wil je graag wat meer informatie over de specifieke mogelijkheden voor jouw onderneming? Neem contact met ons op. We geven je graag wat meer uitleg en helpen je efficiënt op weg om een succesvolle nieuwsbrief te lanceren.