Met Google Duplex werkt Google aan een nieuwe functie die telefoongesprekken kan voeren in opdracht van zijn gebruiker. De nieuwe toepassing oogstte veel bijval en klinkt veelbelovend voor consumenten en bedrijven.

Google Assistant

Op de Google I/O-conferentie voor ontwikkelaars stelde CEO Sundar Pichai Google Duplex voor. De toepassing is een onderdeel van Google Assistant, de persoonlijke digitale assistent van Google. De manier waarop de Google Assistant telefoongesprekken afhandelt, kreeg veel bijval bij het aanwezige publiek. In twee telefoontjes met een kapsalon en een restaurant viel dan ook op hoe natuurlijk het taalgebruik was. Bovendien bleek de Google Assistant in staat om onverwachte problemen goed kan oplossen.

Voordelen voor consumenten

Google Duplex is een vorm van artificiële intelligentie (AI) die op termijn een handige en bruikbare toepassing kan worden voor de consument. De voordelen spreken dan ook voor zich:

  • Je doet aan tijdsbesparing doordat je andere dingen kan doen terwijl de Google Assistant je telefoontjes afwerkt.
  • Je kan telefoontjes laten doen op eender welk tijdstip, ook wanneer jij daar zelf niet toe in staat bent (denk bijvoorbeeld aan een bepaalde dienst die enkel bereikbaar is op momenten waarop jij vastzit op je werk)
  • Je kan telefoneren in een andere taal, ook al spreek je die niet zelf
  • Je kan telefoneren ook als je doof of slechthorend bent

Troeven voor bedrijven

Maar ook voor bedrijven is Google Duplex goed nieuws. Zij kunnen immers veel efficiënter te werk gaan. Denk bijvoorbeeld aan een reeks telefoontjes om adressen te controleren of om bestellingen te plaatsen. In plaats van die door medewerkers te laten uitvoeren, kan de Google Assistant daar in de toekomst voor instaan. Intussen kunnen de medewerkers zich concentreren op andere taken. Maar er is meer:

  • Google Duplex kan dienst doen als reservatiesysteem.
  • Met Google Duplex kunnen meer correcte openingsuren worden weergegeven in Google Maps, bijvoorbeeld op feestdagen. Google kan daar immers zelf Google Duplex één keer voor laten bellen en zo vermijden dat verschillende klanten bellen met dezelfde vraag.
  • Met Google Duplex kan een bedrijf of horecazaak ook het aantal no shows verminderen. Lege stoelen op events of meeting of onbezette tafels in een restaurant worden vermeden doordat de Google Assistant mensen nog even kan herinneren aan hun afspraak of reservatie.

Testen starten deze zomer

Google werkt al enige tijd aan Google Duplex en de ontwikkeling is nog niet helemaal rond. Deze zomer starten de testen. Intussen liet Google ook al weten dat de Google Assistant zich bij het begin van elk telefoongesprek zal kenbaar maken. Zo weet de persoon aan de andere kant van de lijn dat hij of zij in gesprek is met een robot.

Bij Conversal volgen we ontwikkelingen op vlak van artificiële intelligentie (AI) op de voet. Wil je weten hoe jouw bedrijf stappen vooruit kan zetten met AI? Contacteer ons dan gerust.