Mobile Top Curve

Wat bepaalt de ranking in zoekmachines?

De ranking in zoekmachines is een lang bewaard geheim waarover niemand je de exacte specificaties kan geven. Wel zijn er enkele basis benodigdheden waar je je op kan baseren om je kans op een goede ranking in zoekmachines te verbeteren.

De beste technieken die je kan toepassen vallen onder het gegeven SEO of Search Engine Optimisation. Deze term omvat alle inspanningen die website beheerders doen om hoger te scoren in de zoekmachines.

Welke zoekmachines bestaan er zoal?

Wanneer we het over zoekmachines hebben, praat vrijwel iedereen meteen over Google. Dat is dan ook de meest gebruikte en populairste die er bestaat.

Toch mag je ook de anderen niet zomaar vergeten. Ze hebben een kleiner aandeel aan gebruikers, maar dat wil niet zeggen dat ze niet belangrijk kunnen zijn om verkeer naar je website te genereren.

In België en Nederland zijn dit de belangrijkste zoekmachines waar je in wil ranken:

  • Google
  • Yahoo
  • Bing
  • DuckDuckGo

Wat bepaalt de ranking in zoekmachines?

Nu we weten dat Google niet de enige plek is waar internetgebruikers opzoekwerk kunnen verrichten, willen we graag onderzoeken hoe we goed kunnen ranken in die zoekmachines!

Alle zoekmachines baseren zich min of meer op dezelfde gegevens als Google. Deze zoekmachine heeft de slimste algoritmes en de meest uitgebreide filters van allemaal. Scoor je in Google, dan is de kans groot dat je ook bij de andere platformen veel kans maakt om goed te ranken.

Dat is ook meteen de reden waarom Google meestal als referentiepunt wordt gebruikt wanneer het over ranking gaat.

Deze items zijn van belang om te kunnen ranken in zoekmachines:

1. Indexering

Zoekmachines tonen enkel resultaten die geïndexeerd zijn. Het is dus belangrijk dat je eerst aan de verschillende zoekmachines laat weten dat jouw website bestaat.

Je geeft je website aan, vraagt een inspectie van jouw website en dient een sitemap in om het proces te vergemakkelijken.

Dit dien je voor ieder platform te doen.

2. Content van hoge kwaliteit

Content is king!

Dat is altijd zo geweest en dat is nog steeds het geval. Met goede content verhoog je de kans om te ranken. Zoekmachines bieden hun bezoekers liefst de meest relevante content aan die duidelijk en compleet is.

Het is dan ook de bedoeling dat je met je content de vragen beantwoordt waar een bezoeker mee worstelt. Biedt jouw website een fantastisch en volledig antwoord op de vraag van de bezoeker? Dan maak je een goede kans om te ranken.

3. Snelle laadtijd

Je website zelf moet ook van goede kwaliteit zijn. Ook al heb jij de beste content die er bestaat, maar duurt het tientallen seconden voordat bezoekers die content kunnen zien, dan zullen zoekmachines je afstraffen in de zoekresultaten.

Je moet er dus voor zorgen dat je website goed presteert.

4. Autoriteit

Websites met autoriteit die zichzelf al bewezen hebben, scoren hoger in zoekmachines. Een nieuwere website heeft het dus vaak moeilijk om hoog in de zoekresultaten te verschijnen.

Maar hoe weet een zoekmachine welke websites een hoge autoriteit hebben?

  • Backlinks van goede websites
  • Leeftijd van de website
  • Relevante content

5. Optimalisatie van je content

Goed geoptimaliseerde content scoort altijd beter in zoekmachines. Ook bij dit onderdeel komen verschillende dingen kijken. De meeste website eigenaars hebben het moeilijk om er voor te zorgen dat al deze details in orde zijn.

  • Slim gebruik van keywords
  • Pakkende titel
  • Meta omschrijving
  • URL of webadres
  • SEO optimalisatie van je afbeeldingen

6. Sociale impact

Ook je sociale aanwezigheid speelt een rol bij het scoren van je pagina. Zo kijkt Google of jouw pagina vaak gedeeld werd op sociale media. Aan de hand van deze achterliggende informatie kan je jouw ranking in de zoekresultaten eventueel verbeteren.

7. Gebruikerservaring

De gebruikerservaring is een item dat je zelf makkelijk kan verbeteren. Het gaat om enkele basis dingen die je kan aanpassen om bezoekers langer op je pagina te houden of om ze binnen jouw website te laten verder klikken.

Deze informatie is beschikbaar voor Google en er wordt dan ook rekening mee gehouden in de ranking van de zoekresultaten.

Dit zijn de gegevens waar zoekmachines rekening mee houden op gebied van gebruikservaring:

  • Click Through Rate: is je titel catchy genoeg om op te klikken?
  • Bounce Rate: klikken bezoekers door op jouw website?
  • Hoe lang blijven bezoekers op je pagina?
  • Laadtijd van je pagina
  • Gebruik van afbeeldingen en video
  • Een duidelijke structuur door gebruik van hoofdingen

HTTPS

Iedere website moet over een HTTPS certificaat beschikken om te kunnen scoren in zoekmachines. Heeft jouw website geen HTTPS voorvoegsel, dan is het erg belangrijk dat je daar zo snel mogelijk werk van maakt, wil je aanwezig blijven in de zoekresultaten.

Conclusie: wat bepaalt de ranking in zoekmachines

De punten die we op deze pagina opsommen, zijn factoren die je voor een groot deel zelf in de hand hebt en die je dan ook kan optimaliseren.

Spijtig genoeg geven zoekmachines hun geheimen niet zomaar prijs! De opgesomde items zijn dan ook eerder richtlijnen dan wetten. Deze richtlijnen werden opgesteld met de informatie die wel beschikbaar is.

Er bestaat geen vaste lijst met punten die je kan afvinken om daarna een eerste plaats in de zoekresultaten te veroveren. Alle inspanningen die je als website beheerder doet, dienen om je kansen op een goede ranking in zoekmachines te verbeteren.

Wil je zelf graag hoger scoren in zoekmachines, maar weet je niet meteen hoe je er best aan begint? Neem dan zeker contact op met Conversal! We hebben ervaring met SEO en website optimalisatie. We kunnen je dan ook helpen om je online ranking te verbeteren!

Top Left Curve
Home Bottom Curve

Antwoord niet gevonden? Neem contact op!

  • Wij respecteren jouw privacy. Jouw gegevens worden altijd vertrouwelijk behandeld.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.