SEO: de trends in 2017

gescheven op zondag 29 januari 2017

Waar gaat zoekmachine optimalisatie heen in 2017?

SEO (zoekmachineoptimalisatie) is voortdurend in beweging. Geregeld steken nieuwe trends de kop op. We geven je 8 voorspellingen voor 2017. Wie weet scoort ook jouw website hiermee hoger in de zoekmachines.

1) Google blijft uiteraard nummer 1

Om trafiek naar jouw website te genereren blijft Google uiteraard de norm. Met stip blijft het de meest gebruikte zoekmachine. Maar wat te denken van DuckDuckGo? In 2016 was dit de snelst groeiende zoekmachine in de Verenigde Staten. Het bezoekersaantal steeg op één jaar met maar liefst 30 %. Opmerkelijk aan DuckDuckGo is dat het surfgedrag van de gebruiker niet wordt gevolgd. Iedereen krijgt met andere woorden hetzelfde resultaat voor een bepaalde zoekterm.

duckduckgo

2) Van ‘desktop-first’ naar ‘mobile-first’

Meer en meer mensen surfen op een mobiel toestel. Google speelt hier op in en experimenteert met mobiele content als standaard voor haar rankings. Specialisten verwachten dat de overgang van ‘desktop-first’ naar ‘mobile-first’ in 2017 zal gebeuren. Dat betekent niet dat de desktop-versie van een website niet meer wordt opgenomen in de rankings. Maar met het toenemend aantal mobiele gebruikers worden de rankings dus wel ‘mobile-first’. Daarom wordt mobiele optimalisatie cruciaal in ieders SEO-strategie.

3) Een rijker zoekresultaat dankzij rich snippets

Google toont standaard een titel, de url en een omschrijving. Maar steeds vaker toont Google ook rich snippets: dat zijn toevoegingen die zorgen voor een verrijkte zoekresultatenpagina. Enkele voorbeelden?

  • Reviews en ratings – met sterren
  • Een kort recept voor wie een gerecht als zoekterm ingaf
  • Relevante gegevens over een product dat u in de kijker wil zetten
  • Video’s met onder meer een afbeelding en interessante gegevens
  • Gegevens over events: de gebruiker kent de artiesten, de datum en de locatie nog voor de eerste muisklik

Als rich snippets worden opgepikt door Google, verschijnt jouw website hoger en prominenter op de resultatenpagina. Dat kan door het toevoegen van goede HTML-tags. Het aantal verrijkte productpagina’s is bijna verdubbeld tussen 2014 en 2016. En die trend lijkt zich in 2017 door te zetten.

4) Lokale SEO wordt nog relevanter

Wie online is, is gelokaliseerd. Toevoegingen als 'in de buurt' of 'in de omgeving' aan een zoekterm zorgen vaak voor relevantere resultaten. Zeker nu mobiel surfen zo populair wordt, zal lokale (local) SEO nog relevanter worden.  Ontdek hier wat lokale SEO zoal inhoudt.

5) 'Influencers' gaan voor Twitter

Twitter is een open systeem én is bijzonder sterk aanwezig in de media. Dat maakt dat het medium bijzonder populair blijft bij 'influencers', mensen die invloed hebben op sociale media. En invloed, dat kan van goudwaarde zijn.

6) Voice search wordt steeds populairder

Voice search of het inspreken van zoekopdrachten is hot. Je kan het handenvrij doen en het is snel. Bovendien wordt de technologie steeds beter waardoor het aantal foute herkenningen nog slechts 8 % bedraagt. Het gebruik van voice search zal dan ook blijven toenemen. Daarbij wordt de grote uitdaging om te evolueren van stemherkenning naar het echt begrijpen van ingesproken opdrachten.

7) Hogere ranking dankzij engagement data

Specialisten voorspellen dat Google in 2017 zal toegeven engagement data te gebruiken voor rankings. Engagement data zijn gegevens over online interactie

  • clicks
  • commentaren
  • downloads
  • achterlaten van persoonlijke gegevens
  • vragen naar informatie
  • ...

Gegevens die dus niet alleen interessant zijn vanuit commercieel oogpunt, maar ook in het licht van SEO.

8) Ook branding is een SEO-strategie

Wat heeft de opbouw van jouw merk met SEO te maken? Veel! Google geeft immers ook gepersonaliseerde zoekresultaten. Tik je een zoekterm in, dan krijg je vaak websites die je eerder bezocht of websites die aan die eerder bezochte sites gelinkt zijn.

Daarom is een consistent merkverhaal belangrijk, met logische link tussen het merk enerzijds en de producten en diensten anderzijds. Als je dit kan vertalen in de structuur en inhoud van jouw website, scoor je hoger in de gepersonaliseerde zoekresultaten.

Vragen over SEO? Neem een kijkje op onze webmarketing pagina's. En contacteer ons gerust.

SEO trends in 2017

Bespreek met ons uw project en ontvang een
vrijblijvend voorstel

Graag een analyse van uw huidige website? Of heeft u plannen voor een project en
wenst u deze te bespreken? Contacteer ons voor een vrijblijvende afspraak!

  1. Voornaam*
    Gelieve uw naam in te vullen
  2. Familienaam*
    Gelieve uw naam in te vullen
  3. E-Mail*
    Gelieve een geldig e-mailadres in te vullen
  4. Telefoon*
  5. Bericht*
    Gelieve een boodschap in te vullen
  6. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld.
  7. Ongeldige invoer

Laatste tweets van @Conversal