Heeft jouw bedrijf in 2018 nog een website nodig?

gescheven op vrijdag 4 mei 2018

Consumenten vinden vandaag steeds meer hun weg naar online informatie die niet op websites van bedrijven staat. Google speelt daarop in en biedt in de zoekresultaten en via Google Mijn Bedrijf al heel wat relevante informatie aan. Toch is een website voor een kmo nog steeds heel belangrijk. Wij vertellen je waarom.

Niet steeds via bedrijfswebsite

Het lijkt wel alsof een website voor een lokale onderneming steeds minder noodzakelijk is, schrijft Jamie Pitman van het Britse BrightLocal. “Het lijkt erop dat consumenten steeds minder de website van een bedrijf bezoeken voor ze er zaken mee doen.” Hij geeft enkele cijfers die die indruk lijken te wekken. Als consumenten informatie over een bedrijf of zaak opzoeken, zijn mogelijke volgende stappen:

  • het bezoeken van de bedrijfswebsite (37 % van de consumenten)
  • het bedrijf of de zaak zelf bezoeken (17 %)
  • het bedrijf of de zaak contacteren (10 %)

Informatie opzoeken betekent dus zeker niet dat consumenten automatisch de website van een bedrijf bezoeken.

Google Mijn Bedrijf en zoekresultaten

Als een deel van de consumenten de online informatie niet van een bedrijfswebsite haalt, welk kanalen worden dan wel gebruikt? Google! Meer en meer informatie wordt getoond in de zoekresultaten of Google Mijn Bedrijf. Denk daarbij aan openingsuren, locaties, promoties, menu’s, overzichten van de dienstverlening, Q&A’s of geschatte leveringstijden. Meer zelfs, Google maakt zelfs actie mogelijk direct vanuit de Google-omgeving. Zo kan je contact opnemen, reserveren of bestellen zonder dat je moet doorklikken naar de bedrijfswebsite.

Waarom wel een eigen website?

En toch: een eigen website is een must voor een kmo die lokaal of regionaal wil scoren. Jamie Pitman geeft daarvoor 6 goede redenen:

  1. Lokaal scoren in zoekmachines is heel moeilijk als je geen eigen website hebt. En met de toename van het mobiel zoeken en van voice search is local SEO cruciaal voor elke kmo.
  2. Consumenten verwachten vandaag dat een bedrijf een eigen website heeft.
  3. Een eigen website is nodig voor linkbuilding, nog zo’n sterke SEO-tool. 
  4. Het geeft je de mogelijkheid om potentiële klanten rechtstreeks naar jouw content te leiden. Die content maakt jouw bedrijf relevant.
  5. Ook een kmo kan veel meerwaarde halen uit een sterk merkimago. Jouw website is jouw online winkel, vitrine of kantoor. Daar kunnen klanten de look and feel en de kwaliteiten van jouw merk (jouw bedrijf, jouw producten, jouw diensten) ontdekken.
  6. Klantenservice verloopt vaak makkelijker via een eigen website. Sociale media kunnen daar uiteraard ook voor worden gebruikt en veel klanten trekken ook die kaart. Maar een eigen website is zeker niet overbodig voor een gecontroleerde klantenservice met een actuele FAQ-pagina en een handige manier om te contacteren.

Wil jij met je kmo ook scoren op vlak van local SEO? Contacteer ons gerust voor meer info.

Bespreek met ons uw project en ontvang een
vrijblijvend voorstel

Graag een analyse van uw huidige website? Of heeft u plannen voor een project en
wenst u deze te bespreken? Contacteer ons voor een vrijblijvende afspraak!

  1. Voornaam*
    Gelieve uw naam in te vullen
  2. Familienaam*
    Gelieve uw naam in te vullen
  3. E-Mail*
    Gelieve een geldig e-mailadres in te vullen
  4. Telefoon*
  5. Bedrijf
    Ongeldige invoer
  6. Bericht*
    Gelieve een boodschap in te vullen
  7. Wij respecteren uw privacy. Uw gegevens worden altijd vertrouwelijk behandeld.
  8. *
    Ongeldige invoer

Laatste tweets van @Conversal