Facebook ads: populair bij brands én users

In juni 2016 had online marketeer Greg Gifford het op de BrightonSEO conferentie over Facebook ads. Ook Conversal was erbij. We ontdekten er de groeiende mogelijkheden van deze advertenties.

Of, om het met de woorden van Gifford te zeggen:

Facebook ads used to be the drunk guy that showed up late to the party; now, they’re the cool guy that everyone is stoked to see

Waarom zijn Facebook ads dan plots zo succesvol? En wat zijn de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Mogelijkheden van Facebook ads

Inmiddels telt Facebook al ruim 1,5 miljard gebruikers. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het sociale netwerk is uitgegroeid tot een geliefd marketingkanaal.

Facebook zet dan ook actief in op advertenties die bedrijven écht resultaten opleveren. De mogelijkheden zijn talloos:

  • Uitgebreide targeting: Bedrijven kunnen ads niet alleen targeten op basis van locatie, leeftijd, geslacht of interesses. Zelfs het opleidingsniveau en het toestel waarmee ze surfen zijn een optie.
  • Uploaden van e-maillijsten: Bedrijven kunnen bestaande klanten ook eenvoudig targeten op Facebook, door e-maillijsten door te geven.
  • Vergelijkbare doelgroepen: Aan de hand van vergelijkbare doelgroepen kunnen bedrijven zich op nieuwe doelgroepen richten die lijken op huidige doelgroepen.
  • Local awareness ads: Bedrijven kunnen adverteren op specifieke locaties, zoals locaties waar concurrenten gevestigd zijn, of op evenementen.

Ook de formats van de advertenties zijn uitgebreid, met onder meer:

  • Canvas ads: Verticale full-screen advertenties, die kunnen bestaan uit video’s, afbeeldingen of CTA’s. Gebruikers worden volledig ondergedompeld in de advertentie.
  • Carousel ads: Advertenties waarin verschillende links of afbeeldingen naast elkaar gedeeld kunnen worden. Ideaal om meerdere producten te promoten.

Waarom zo succesvol?

Eén verklaring voor het succes van de Facebook ads is alvast de aangename user experience.

Ads worden lokaler, gerichter en dus ook relevanter. Onderzoek door Google wees uit dat 70% van de users ads verkiezen aangepast zijn aan hun eigen omgeving.

Users vinden de ads dan ook niet storend, precies door die hoge mate van relevantie. Ze zijn sneller geneigd aandacht te besteden aan de ads, wat leidt tot meer leads en hogere conversies.

Meer weten over de mogelijkheden van Facebook advertenties? Conversal helpt je graag. Contacteer ons voor meer informatie.